Permalänk
Medlem

Kortslutning i nätverkskabel

Hej!
Jag har lagt (grävt ner) två stycken 50meters cat5e nätverksabel från min router i mitt hus till min gästlägenhet.
Den ena för att mata en access point, den andra för att mata TV digitalboxen.
Efter många försök har jag lyckats skarva dem korrekt i alla ändar med modulkontakt RJ45 och kopplat alla 8 ledar enligt T568B.
En av kablarna fungerar 100%, den andra mindre bra, efter test med en Dibotech Nätverkstestare visar det sig att led 4 och 5 har kortslutning.
Min fråga:
1. vad betyder kortslutning innuti en nätverkskabel och hur kan man laga det?
2. om det inte skulle gå att laga, kan jag sätta en UTP kabeldelare i var ände på den fungerande kabeln för att låta den mata både accesspointen och TVn eller kommer de signaler inte överens?
tackar!!

Permalänk
Medlem

Krimpa nya kontakter på den felaktiga kabeln.
Tar inte lång stund så slipper du felsöka som en idiot var kortslutningen sitter.
Har räddat mig flera gånger.

Om det skulle skita sig fatalt så skulle jag sätta en switch i gästlägenheten samt koppla in accesspunkten där.
Frågan är bara hur digital tvn funkar. För om det är som hos telia måste den ha separat nätverksport ifrån modemet.

Men som sagt, börja med att göra om ändarna så att du är helt säker på att det inte är där felet ligger.

Permalänk
Medlem

Kortslutning innebär att dom två ledarna rör vid varandra, det troliga är att något blivit fel i kontakteringen av den kabeln, du kan försökta titta på dom och kontaktera den som ser dålig ut, om du kontakterar om kan det hända att den börjar fungera. Det kan också hända att du har skadat kabeln om du råkat köra ner en spade på den eller liknande när du grävt ner den, eller när du har dragit in eller ut den från något av husen.

Du kan köra upp till 100 mbit enbart med 2 par(grön och orange) så det är ingen fara, du kan antingen köpa en splitter(kabeldelare) och köra på den kabeln som är okej. Annars 4-5 borde vara dom blåa som har kontakt med varandra, och då kan det hända att kabeln fungerar fast enbart till 10/100 mbit. Du kan testa koppla in den och testa. Annars om ditt mätinstrument mäter annorlunda kan du ändra om så att du kontaktera om så att du har 2 hela par som sitter på platserna där grön och orange ska sitta.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

det är Telia och du har rätt, det behöver vara direktkabel direkt från modemet.
Har klippt kabeln 1cm från kontakten och gjort ny skarv 2-3 ggr nu, är relativt säker på att felet inte sitter där (man blir ju bättre på att skarva dem med var gång ) var sitter i så fall en kortslutning: någonstans i kabeln eller i kontakten?

Permalänk
Medlem

Är en sådan kortslutning temporär eller förbli den? Jag menar om sladdarna har rört vid varandra bara under en kortare tid, tex under skarvningen, är de då "brännda"?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du skarvat om 2-3 ggr så skulle jag säga kabeln.
(Sen antar jag att du gjort det på båda hållen och inte bara på en sida.)

Kolla alla ställen som har en mindre vinkel än 90 grader vid böjning, de tål en del misshandel, men även en nätverkskabel har sin gräns.

Permalänk
Rekordmedlem

Förutom att man inte bör dra en kabel mellan olika hus om man inte har koll på potentialutjämningen så verkar du ha använt fel delar om du krimpat kontakter, det låter som patchkabel och inte installtionskabel, kabeln bör dessutom förläggas i en slang eller så ska det vara en typ som tål att ligga i marken, inomhuskabel är inte dimensionerad för att tåla det, alltså bör man använda installationskabel för jordförläggning eller en vattenslang för nedgrävning för att skydda kabeln mekaniskt om man använder klenare kabel, men tänk på risken för fukt och så monterar man vägguttag och de krimpas inte utan brukar ha Kroneplint men det ger då en galvanisk förbindelse mellan husen och det kan ge problem så det är egentligen ingen bra metod för hempulare.
En radiolänk eller fiber gör däremot att du undviker riskerna med olika potential i husen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kablarna blir inte brända om dom rör vid varandrad, om felet inte verkar sitta i kontakterna är det nog i kablen, och då skulle iaf jag köra på 2 par istället för 8 och nöja mig med 100 mbit på den trasiga kablen. 100 mbit räcker för IP-TV.

Men för att det ska bli kortslutning i själva kablen så krävs det nog att den ska ha blivit utsatt för någon skada av något slag. Då det innebär att skyddshöjerna runt ledarna inne i kablen är trasiga.

Som mrgaffe säger, kabeln som ligger i backen måste skyddas något sätt med slang eller liknande, annars kan det vara frysskador som har tryckt sönder kablen och då kan du få mer problem på sikt.

Visa signatur

/Ralekk