Permalänk

Phanteks PWM Fan Hub ström fråga

Tjenare har en fråga angående strömmen till http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub.

Räcker det att man pluggar i 4 PINS tåten till CPU_FAN headern bara, eller måste jag koppla in 12V Sata kabeln till nätagget med?.

Mvh Viktor

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Du måste koppla in strömmen då 4pins kabeln bara tar PWM signalen från moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Du måste koppla in strömmen då 4pins kabeln bara tar PWM signalen från moderkortet.

Gör han det så spinner fläktarna i max hastighet hela tiden, med enbart pwm kabeln till cpu headern så kan fläktarna varieras genom styrningen.

Dvs det går bra att göra som han frågade och låt sata ström kontakten vara oinkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Gör han det så spinner fläktarna i max hastighet hela tiden, med enbart pwm kabeln till cpu headern så kan fläktarna varieras genom styrningen.

Dvs det går bra att göra som han frågade och låt sata ström kontakten vara oinkopplad.

Hur har du tänkt att den ska räcka till 6-11st fläktar ifall den nu skulle ta strömmen från moderkortet också ? Det finns en anledning till att de har en sata ström kabel till den också. Och de kommer inte gå på fullvarv för att man kopplar in ström till fläktarna. PWM funkar ju så att de får 12V hela tiden men med olika frekvens på impulsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Ah fan den finna att köpa lös verkar vara en sån perfekt fläkt kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Hur har du tänkt att den ska räcka till 6-11st fläktar ifall den nu skulle ta strömmen från moderkortet också ? Det finns en anledning till att de har en sata ström kabel till den också. Och de kommer inte gå på fullvarv för att man kopplar in ström till fläktarna. PWM funkar ju så att de får 12V hela tiden men med olika frekvens på impulsen.

Vill börja med att säga att jag faktiskt ägen fläktkontrollen i fråga samt själv har grävt runt online för att hitta all info ang den när jag monterade X99 riggen i mitt nya Phanteks Luxe. Själva hubben i sig är specad för 30w om jag minns rätt.

Ok jag hör vad du säger och det är sant att många moderkort inte kan belastas hur mycket som helst, inte ens CPU fan headern kan belastas hur mycket som helst. Dock så kan jag bekräfta att fläkt hubben faktiskt går i full fart om du kopplar in sata kontakten för extern ström samt även bekräftat av diverse olika sidor online även overclock.net´s: Official Case PHANTEKS Club.

http://www.overclock.net/t/1418637/official-case-phanteks-clu...

Har dock t.o.m kört Laying DDC pumpar (18w) som kräver en del Ampere på moderkortets CPU fan header men har slutat med det då det ev kan bränna headern, men vad gäller fläktar, om vi som exempel kollar på några kvalitetsfläktar här under för att få en generell ide om vad som är möjligt med Phanteks fan hub:

120mm:

NF-F12 pwm = max input 0.6W, 0.05A

NF-P12 = max input 1.08W, 0.09A

NF-F12iPPC = max input 3.6W, 0.3A (snabbaste 3000rpm modellen)

140mm:

NF-A15 pwm = max input 0,96W, 0,08A

NF-A14 FLX = max input 0,96W, 0,08A

+ 2st icke Noctua högpresterande 120mm fläktar...

Corsair SP (2350rpm) = 0.18A
Scythe Gentle Typhoon (1,850 rpm) = 0.083 A

För 4 pin PWM fläktar finns ju även denna Swiftech med molex för ström: http://www.swiftech.com/8-WayPWMsplitter.aspx fast osäker på funktionen?

Dvs du måste välja, anting sata ström eller ifrån fan header på moderkortet ifråga. Skulle själv föredra extern ström + pwm funktionen men tyvärr så funkar det inte riktigt så, jag vet vad pwm är för något men inte varför man inte kan kombinera sata ström + pwm (via CPU header på mobo) antadligen finns en förklaring annars skulle dom nog ha gjort så från början? Den stödjer 6 fläktar "out of the box" om det är den "nakna" versionen som följer med ett Phanteks chassi men köper man den lösa hubben som har ett yttre skal på sig så följer 2st splitterkablar med vad jag vet och till ett Phanteks chassi måste man köpa splitter kablar löst om man vill köra mer än 6 st fläktar.

Länk till Phanteks fan hub:

http://www.phanteks.com/PH-PWHUB.html

Summa kardemumma:

Det går finfint att köra max antal fläktar på hubben (inkl splitter kablar upp till max antal) så länge det rör sig om kvalitetsfläktar samt ett bra moderkort som inte brakar ihop av några enstaka watt ifrån CPU fan header.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Summa kardemumma:

Det går finfint att köra max antal fläktar på hubben (inkl splitter kablar upp till max antal) så länge det rör sig om kvalitetsfläktar samt ett bra moderkort som inte brakar ihop av några enstaka watt ifrån CPU fan header.

Okok, känns väldigt konstigt då alla andra sådana där hubbar har fungerat så som jag använt. Det konstigaste är nog att de börjar gå på fullfart för att man kopplar in strömmen. Då blir det nog inte att köpa en sådan om man måste dra all ström ifrån headern, känns inte pålitligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Vill börja med att säga att jag faktiskt ägen fläktkontrollen i fråga samt själv har grävt runt online för att hitta all info ang den när jag monterade X99 riggen i mitt nya Phanteks Luxe. Själva hubben i sig är specad för 30w om jag minns rätt.

Ok jag hör vad du säger och det är sant att många moderkort inte kan belastas hur mycket som helst, inte ens CPU fan headern kan belastas hur mycket som helst. Dock så kan jag bekräfta att fläkt hubben faktiskt går i full fart om du kopplar in sata kontakten för extern ström samt även bekräftat av diverse olika sidor online även overclock.net´s: Official Case PHANTEKS Club.

http://www.overclock.net/t/1418637/official-case-phanteks-clu...

Har dock t.o.m kört Laying DDC pumpar (18w) som kräver en del Ampere på moderkortets CPU fan header men har slutat med det då det ev kan bränna headern, men vad gäller fläktar, om vi som exempel kollar på några kvalitetsfläktar här under för att få en generell ide om vad som är möjligt med Phanteks fan hub:

120mm:

NF-F12 pwm = max input 0.6W, 0.05A

NF-P12 = max input 1.08W, 0.09A

NF-F12iPPC = max input 3.6W, 0.3A (snabbaste 3000rpm modellen)

140mm:

NF-A15 pwm = max input 0,96W, 0,08A

NF-A14 FLX = max input 0,96W, 0,08A

+ 2st icke Noctua högpresterande 120mm fläktar...

Corsair SP (2350rpm) = 0.18A
Scythe Gentle Typhoon (1,850 rpm) = 0.083 A

För 4 pin PWM fläktar finns ju även denna Swiftech med molex för ström: http://www.swiftech.com/8-WayPWMsplitter.aspx fast osäker på funktionen?

Dvs du måste välja, anting sata ström eller ifrån fan header på moderkortet ifråga. Skulle själv föredra extern ström + pwm funktionen men tyvärr så funkar det inte riktigt så, jag vet vad pwm är för något men inte varför man inte kan kombinera sata ström + pwm (via CPU header på mobo) antadligen finns en förklaring annars skulle dom nog ha gjort så från början? Den stödjer 6 fläktar "out of the box" om det är den "nakna" versionen som följer med ett Phanteks chassi men köper man den lösa hubben som har ett yttre skal på sig så följer 2st splitterkablar med vad jag vet och till ett Phanteks chassi måste man köpa splitter kablar löst om man vill köra mer än 6 st fläktar.

Länk till Phanteks fan hub:

http://www.phanteks.com/PH-PWHUB.html

Summa kardemumma:

Det går finfint att köra max antal fläktar på hubben (inkl splitter kablar upp till max antal) så länge det rör sig om kvalitetsfläktar samt ett bra moderkort som inte brakar ihop av några enstaka watt ifrån CPU fan header.

Dina slutsatser gäller i alla fall inte mitt bygge.

Jag har ett Phanteks Enthoo Luxe där fläkthubben följer med som standard. Har 6st fläktar (alla 3-pins) inkopplade samt 4-pinssladd till CPU-headern på moderkortet och SATA-ström. PWM funkar som det ska, moderkortet styr fläktarna hur bra som helst även med SATA-ström inkopplat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@reaperishere

Jo tycker själv att det är mer logiskt ärligt talat, nog för att kvalitetsfläktar a´la Noktua klara sig utmärkt utan extra ström men som sagt mer logiskt helt klart.

@Bascule666

wow ok nu blev jag allt nyfiken ska testa igen och återkommer med resultat. Har iofs även haft andra problem med hubben också så kanske min är trasig? Dock står det ju på detta forum: http://www.overclock.net/t/1418637/official-case-phanteks-clu... att man inte kan köra båda lösningarna samtidigt så jag utgick efter det efter att det inte gick för mig men som sagt ganska intressant skall kolla upp min igen.

Permalänk
Avstängd

SATA ström. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

@reaperishere

Jo tycker själv att det är mer logiskt ärligt talat, nog för att kvalitetsfläktar a´la Noktua klara sig utmärkt utan extra ström men som sagt mer logiskt helt klart.

@Bascule666

wow ok nu blev jag allt nyfiken ska testa igen och återkommer med resultat. Har iofs även haft andra problem med hubben också så kanske min är trasig? Dock står det ju på detta forum: http://www.overclock.net/t/1418637/official-case-phanteks-clu... att man inte kan köra båda lösningarna samtidigt så jag utgick efter det efter att det inte gick för mig men som sagt ganska intressant skall kolla upp min igen.

Där du länkar till står det dock att kör du med 4pin kabeln i en kontakt med riktig PWM styrning så ska du koppla in sata strömkabeln samtidigt. Det är när du har kopplat in 4pins kabeln på en kontakt utan riktig PWM styrning som man inte kan ha båda inkopplade samtidigt.

Dessutom så är hubben specad till 30w per channel vilket blir svårt att få ut ur en fan header på moderkortet

Citerar:
"Connecting the 4-pin to CPU_FAN
For full PWM functionality, Phanteks' PWM hub requires users to connect the 4-pin connector to the "CPU_Fan" connector of the motherboard, because all motherboard manufacturers implements a PWM signal modulation on this connector. Connect the SATA 12V power to power the PWM hub. Not all motherboards have their CPU_Fan connector set on PWM signal modulation by default. Please consult your motherboard documentation for this matter.

Connecting the 4-pin to other 4-pin header (besides the CPU_Fan)
Other 4-pon connectors can be found on modern motherboards besides the "CPU_Fan" connector (e.g. "CPU_Fan2", "CHA_FAn", "OPT_Fan"), however not all motherboard manufacturers implement a true PWM signal modulation onto these connectors. These type of 4-pin connectors modulate the RPM by voltage, which has a smaller control range compared to modulation by true PWM signal.

The 12v SATA power cable can not be used to power the PWM hub if connecting to these types of 4-pin connectors, due to the interference with the RPM regulation by voltage (resulting in the fans running on full RPM). The PWM hub will draw it's power from the 4-pin connector, which is limited to a total device consuming 30W in total."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag menade inte att länka enbart till den specifika sidan i sig utan hela tråden i största allmänhet, sorry var lite otydlig där. Menade tråden i sig vilket består av många hundra sidor fast även där finns ganska så mycket motsägande info så svårt att veta vad som skall gälla? Flera online säger dessutom att Phanteks info är felaktig medans andra säger att den är 100% korrekt men nu verkar det ju som att det skall fungera trots allt?

Inte för mig dock, där går fläktarna i 100% om sata ström är inkopplat och det även på CPU fan headern med pwm activerat i bios, testade nu igen med samma resultat.

Resultatet utan sata power inkopplad, enbart pwm kabeln till cpu fan header:

Resultatet med sata power inkopplad + pwm kabeln till cpu fan header:

Mycket märkligt det här, får testa med fler olika fläktar samt inställninger i bios och se över det lite närmare och sedan kanske t.o.m prata med återförsäljaren i värsta fall antar jag?

Det verkar dessutom finnas olika versioner av fläkthubben i fråga, läste i länkade tråden att Primo hade en lite annorlunda version av hubben men kan inte bekräfta? I vilket fall lutar det väl åt att min är antingen trasig eller så nån inställning som fortfarande spökar? Har provat cpu fan header med enbart fläkt och funkar prima så kan inte vara headern i sig.

Spelar det någon roll om det är 3 pin eller 4 pin pwm fläktar, jag menar gör det någon skillnad för hubben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Spelar det någon roll om det är 3 pin eller 4 pin pwm fläktar, jag menar gör det någon skillnad för hubben?

Det ska det inte göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Har 14 fläktar kopplade till min fan hub varav 10 är 140mm. Hade inte vågat låta moderkortet mata ström ensamt där. Matas av en extra molex i mitt Enthoo Primo.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Jag menade inte att länka enbart till den specifika sidan i sig utan hela tråden i största allmänhet, sorry var lite otydlig där. Menade tråden i sig vilket består av många hundra sidor fast även där finns ganska så mycket motsägande info så svårt att veta vad som skall gälla? Flera online säger dessutom att Phanteks info är felaktig medans andra säger att den är 100% korrekt men nu verkar det ju som att det skall fungera trots allt?

Inte för mig dock, där går fläktarna i 100% om sata ström är inkopplat och det även på CPU fan headern med pwm activerat i bios, testade nu igen med samma resultat.

Resultatet utan sata power inkopplad, enbart pwm kabeln till cpu fan header:

http://i62.tinypic.com/11j943r.png

Resultatet med sata power inkopplad + pwm kabeln till cpu fan header:

http://i58.tinypic.com/33cmcnk.png

Mycket märkligt det här, får testa med fler olika fläktar samt inställninger i bios och se över det lite närmare och sedan kanske t.o.m prata med återförsäljaren i värsta fall antar jag?

Det verkar dessutom finnas olika versioner av fläkthubben i fråga, läste i länkade tråden att Primo hade en lite annorlunda version av hubben men kan inte bekräfta? I vilket fall lutar det väl åt att min är antingen trasig eller så nån inställning som fortfarande spökar? Har provat cpu fan header med enbart fläkt och funkar prima så kan inte vara headern i sig.

Spelar det någon roll om det är 3 pin eller 4 pin pwm fläktar, jag menar gör det någon skillnad för hubben?

Kolla i moderkortets bios, PWM funktionen måste vara aktiverad + eventuell styrning för just den headern där du kopplat 4 pins kontakten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@reaperishere, tack för info.

@ggustavsson, jo testade det med men med pwm aktiverat så får jag endast ett smalt spektrum vad gäller styrning av någon anledning?? Med inställningen på auto istället funkar det bättre konstigt nog men fortfarande inte när sata power är inkopplat då går dom i full hastighet, får hjärnblödning över detta haha..

Ähh det funkar ju nu och mina Noktua är strömsnåla nog för at köras allihopa utan extra sata ström och skall t.o.m funka med push/pull @ 360 rad då dom är så pass snåla vs vissa billigare fläktar av lägre kvalitet så kör på så här för tillfället, skulle ju dock vara kul att få veta varför det beter sig som det gör? Är hubben dessutom trasig så skulle jag nog kontakta Inet igen och be om ny det bör inte vara några problem skulle jag tro, men om det är något annat fel så kan ju inte Inet göra mycket åt det antar jag.

Nästa utbetalning kasnke jag ska köpa samt testa en hel uppsättning Corsair SP eller liknande bara utifall?
Vad annars kan det vara, bios? Isf varför? Skumt beteende i vilket fall trodde det skulle vara så efter att läst runt online men tydligen tydligen ha missuppfattat det hela då det funkar för andra här?

Permalänk
Skrivet av vikke92:

Tjenare har en fråga angående strömmen till http://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub.

Räcker det att man pluggar i 4 PINS tåten till CPU_FAN headern bara, eller måste jag koppla in 12V Sata kabeln till nätagget med?.

Mvh Viktor

Av någon jäkla anledning får jag ochså världens jäkla skriktjut från moderkortet när jag kopplar in 4 pinnen till CPU_FAN headern, men sen när jag väljer att öka på farten på fläktarna så försvinner tjutljudet men det kommer tillbaka så fort jag sänker farten på dem, någon som vet vad detta kan bero på?.

Testade ochså att köra 4 pinnen i SYS_FAN istället och då försvann tjut ljudet men då kan jag heller inte kontrollera RPM:en =(.

Sitter på brädan GA-78LMT-USB3.

Mvh

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem

Detta är vad manualen har att säga i ämnet:

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Phanteks hub är konstig hehehe, verkar tydligen fungera som det skall för många men Googlar man runt lite så finns det även gott om folk som har samma problem som jag har, dvs att fläktarna spinner på i full fart om sata power är inkopplad samtidigt som pwm kabeln sitter i CPU fan header (bios inställt på pwm).

Märkligt det här? Moderkortets fan headers fungerar som dom skall med diverse fläktar inkopplade har enbart detta problem med Phanteks kontroller. Vet att manualen säger att det kan hända om kopplar in hubben i andra portar typ CHA header (ofta volt styrda) men jag vet att mitt X99-A har pwm funktion på CPU headern men upplever iaf det problememt oavsett inställningar i bios.

Permalänk
Medlem

Phanteks email response var kort som attan.

Koppla ur sata ström och kör utan + bifogade manualen igen?

Lite motsägelsefullt tycker jag såvida inte vi missuppfattar manualen här helt och hållet vilket inte heller kan stämma tycker jag för en del kan ju köra med båda kablarna inkopplade, dvs 4 pin PWM + sata ström medans andra så som tex jag får full fart på fläktarna då även om pwm sitter i cpu_fan header + bios inställt på PWM??

Permalänk
Medlem

Phanteks skickade en ny hub till mig, ska bli kul att testa igen när den anländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Har 14 fläktar kopplade till min fan hub varav 10 är 140mm. Hade inte vågat låta moderkortet mata ström ensamt där. Matas av en extra molex i mitt Enthoo Primo.

Absolut inte, då bränner man ju dom ynkliga kretsbanorna på moderkortet.

Känns som en fläktkontroller är säkrast om man vill styra hastigheterna på chassi fläktarna ist för en hub till cpu_fan.

Permalänk
Medlem

Har ett Enthoo Primo.

hubben styr 3-pin fläktar via vanlig voltregulering. Hubben i sig styrs genom PWM från CPU_FAN.

Mitt misstag när jag kopplade in den först var att sätta kontakten på en 4-pin CHA_FAN, där 4e stiftet endast matar ut +5v i stället för en riktigg PWM-signal, då snurrar fläktarna på fullt varvtal. När jag flyttade den till CPU_FAN kunde jag styra hubben ordentligt.

Permalänk

Om man enbart kör med el från agget, kan man köra både 4 och 3 pins fläktar på den i fullt ös?

Permalänk
Medlem

Yeay, nu funkar det för mig, sata ström inkopplat + pwm.

Phanteks skickade en ny hub så nu funkar det, den gamla hubben funkade inte med pwm styrning med sata ström inkopplat vilket flera andra haft problem med också.

Hubben ser def annorlunda ut vs den gamla så inte exakt likadan.