Permalänk
Medlem

Ny CPU-kylare!

Hej!

Sitter idag med en modifierad Cooler Master V8 kylare där fläkten har bytts ut mot en Noctua NF-P12 PWM. CPU:n (en i7-980X, se signaturen) kyls helt OK när den är oklockad och i load så får jag en temperatur på ca 60 grader. Dock så har jag vid flera tillfället försökt överklocka denna till 4.5 GHz men redan vid 4.4 GHz krävs en V-core på minst 1.28V vilket ger upphov till en temperatur på runt 80 grader för varje kärna efter några minuter i P95.

Har nu funderat länge på att byta ut hela CPU - kylaren då den även har svårt att få plats i mitt chassi (ett TJ08-E, trycker mot ena locket.). Funderar på om det är kanske bättre att skaffa ett CPU block, en pump och en 120 mm radiator (vill gärna sätta radiatorn back i chassit men tror inte att en 240mm kommer att passa bra där). Dock vill jag inte vattenkyla mitt grafikkort då det rullar på väldigt fint med bra temperaturer i mitt chassi (kanske efter nästa uppgradering). Har även funderat på en Corsair H80i men kommer den verkligen att kyla bättre än den tornkylare + fläkt som jag har installerad nu?

Någon som kan rekommendera en bättre kyllösning än den jag har installerad nu eller är min idé om en custom waterloop endast för CPU bra? Hur mycket skulle en sådan lösning kosta i sådana fall ungefär?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Custom vattenkylning är relativt dyrt.

Om jag var i din sits hade jag spanat på Noctuas tornkylare.
Har själv en vanlig Corsair H80 och tycker pumpen låter alldeles för mycket. Möjligen är det åtgärdat på H80i, men jag skulle inte chansa.

I ditt chassi borde det få plats med en kylare upp till 165mm, vilket borde ge andrum för Noctua D15.
Men om din Cooler Master V8 som enligt specen är endast 161mm hög slår i chassisidan så borde du kanske installera än ännu lägre kylare.

Noctua har en som heter Noctua NH-U12S.
"Endast" 158mm hög vilket skulle kunna ge lite mer marginal mellan kylaren och chassi-sidan.

Enligt manualen ingår det tillbehör att fästa ytterligare en fläkt av modell NF-F12 om standardutförandet inte kyler tillräckligt.
Det står även att kylaren är 100% kompatibel med alla sorters ram, vilket inte är fallet med alla tornkylare.
Du skriver bara Corsair Vengeance så jag är osäker hur hög dessa ram-brickor är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Custom vattenkylning är relativt dyrt.

Om jag var i din sits hade jag spanat på Noctuas tornkylare.
Har själv en vanlig Corsair H80 och tycker pumpen låter alldeles för mycket. Möjligen är det åtgärdat på H80i, men jag skulle inte chansa.

I ditt chassi borde det få plats med en kylare upp till 165mm, vilket borde ge andrum för Noctua D15.
Men om din Cooler Master V8 som enligt specen är endast 161mm hög slår i chassisidan så borde du kanske installera än ännu lägre kylare.

Noctua har en som heter Noctua NH-U12S.
"Endast" 158mm hög vilket skulle kunna ge lite mer marginal mellan kylaren och chassi-sidan.

Enligt manualen ingår det tillbehör att fästa ytterligare en fläkt av modell NF-F12 om standardutförandet inte kyler tillräckligt.
Det står även att kylaren är 100% kompatibel med alla sorters ram, vilket inte är fallet med alla tornkylare.
Du skriver bara Corsair Vengeance så jag är osäker hur hög dessa ram-brickor är.

Det var något jag också såg då jag läste om TJ08-e men tydligen får inte kylaren plats ändå konstigt nog

Jo känner till Noctuakylarna men tror bara att den minsta får plats, därav mitt funderande över vattenkylning. Mitt RAM minne är av den höga sorten, d.v.s. ej low profile så de kanske hade slagit in i Noctuas monsterkylare

Men finns det bättre alternativ till H80i d.v.s. ett slutet vattenkylarsystem som presterar/håller bättre? Och hur mycket skulle en custom loop för endast CPU:n kosta ungefär?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det hänger nog mycket på vilka komponenter man väljer i så fall. Jag har dålig koll på vattenkylning, men det finns ju starterkit för ~1300 på Cooling stuff. http://www.coolingstuff.se/c/75/vattenkylningskit/a1/1
Men jag är osäker om de är någon skillnad mot en vanlig h80.

U12S med extrafläkt är ett säkrare kort, den ska passa även med höga minnen.

Om du inte hittar någon annan som kan plocka ihop ett bra vattenkit

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden igen!

Har nu kollat på lite fler kylare och de jag har fastnat för är dessa:

Noctua NH-D15
Noctus NH-U14S
Be-Quiet! Dark Rock Pro 3
Corsair H80i

Har jämfört de tester som Sweclockers har gjort med olika kylare samt med deras i5-2600K på 1.3V 4.5-46 GHz och enligt dessa så kyler H80i mycket bättre än t.ex. NH-D15 (ca 3-5 grader bättre) medan tester som jag hittat på Google visar att NH-D15 kyler ca 2 grader bättre i load. Hur ska jag tolka detta?

Hur stor är skillnaden i kylningen mellan NH-D15 och NH-U14S? Jag har en Noctua fläkt som jag tänkt lägga till på min nästa kylare - blir det en större skillnad om denna sätts fast på D15 än på U14S, med tanke på att D15 redan har två fläktar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII