Begränsa vissa lanportar på en Cisco Catalyst 2950

Permalänk

Begränsa vissa lanportar på en Cisco Catalyst 2950

Hej Sweclockers.
Jag undrar ifall man kan begränsa vissa lanportars nedladdning och uppladdningshastighet. Saken är det att den skall vara med på lan de kommande veckorna och det är bara en 100/100 lina. Finns det någon man kan göra för att begränsa vissa portar till 10/10. Om man inte kan begränsa vissa, går det att begränsa alla portar då?

/Sebastian

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrSebbish:

Hej Sweclockers.
Jag undrar ifall man kan begränsa vissa lanportars nedladdning och uppladdningshastighet. Saken är det att den skall vara med på lan de kommande veckorna och det är bara en 100/100 lina. Finns det någon man kan göra för att begränsa vissa portar till 10/10. Om man inte kan begränsa vissa, går det att begränsa alla portar då?

/Sebastian

Tjena,

Det ska gå. Som standard står alla portar i autosense, men nu ska kunna gå in på respektive port och ställa om till 10/10.

Permalänk
Medlem

int ra fa0/1 - 23
speed 10
duplex full
exit

Slängde med full bara för att, egentligen så räcker det väl med speed

Edit: Anotg att ni ville ha en uplink port med, men ni kanske har 2 gig portar? Då är det ju bara att byta 23 till 24.
Skulle även rekommendera er att köra
Kommer ni köra med vlan och trunka mellan switcharna?
Annars så räcker väl det där, ska ni trunka så kan ju "switchport mode access" vara en bra sak att köra med, samt "spanning-tree bpduguard enable".
Har ni en loop med switcharna glöm inte "spanning-tree portfast".

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Normalt så kan du begränsa portarna till 10Mbit, men är det en Catalyst 2950C 24 portar med IOS 12.1 så kan de vara möjligt att det ej går, det är specifikt för någon IOS 12.1 version, minns inte exakt vilken.

Sushifrukt.. Du glömde "configure terminal" som första kommando.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Normalt så kan du begränsa portarna till 10Mbit, men är det en Catalyst 2950C 24 portar med IOS 12.1 så kan de vara möjligt att det ej går, det är specifikt för någon IOS 12.1 version, minns inte exakt vilken.

Sushifrukt.. Du glömde "configure terminal" som första kommando.

Det förutsatte jag
Men ska vi vara så noga så glömde jag enable med

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Det förutsatte jag
Men ska vi vara så noga så glömde jag enable med

Jo, fast det är bättre att anta om en person frågar något så standard att de troligtvis aldrig varit in i CLI på en Cisco switch förut. Så bäst att skriva allt i sådant fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo, fast det är bättre att anta om en person frågar något så standard att de troligtvis aldrig varit in i CLI på en Cisco switch förut. Så bäst att skriva allt i sådant fall..

Sant sant sant

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

int ra fa0/1 - 23
speed 10
duplex full
exit

Slängde med full bara för att, egentligen så räcker det väl med speed

Edit: Anotg att ni ville ha en uplink port med, men ni kanske har 2 gig portar? Då är det ju bara att byta 23 till 24.
Skulle även rekommendera er att köra
Kommer ni köra med vlan och trunka mellan switcharna?
Annars så räcker väl det där, ska ni trunka så kan ju "switchport mode access" vara en bra sak att köra med, samt "spanning-tree bpduguard enable".
Har ni en loop med switcharna glöm inte "spanning-tree portfast".

skulle dock rekommendera att köra speed auto 10 istället. annars finns det risk att datorn inte förstår vad som händer om man slår av autonegotiation.

Skrivet av VexedRelic:

Normalt så kan du begränsa portarna till 10Mbit, men är det en Catalyst 2950C 24 portar med IOS 12.1 så kan de vara möjligt att det ej går, det är specifikt för någon IOS 12.1 version, minns inte exakt vilken.

Sushifrukt.. Du glömde "configure terminal" som första kommando.

'

Note The Catalyst 2950C-24 does not support the speed and
duplex interface configuration commands in
IOS Release 12.1(6)EA2

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst29...

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem
Skrivet av kade89:

skulle dock rekommendera att köra speed auto 10 istället. annars finns det risk att datorn inte förstår vad som händer om man slår av autonegotiation.

Faktum är att en enhet ska anta halv duplex om man inte kör autonegotiation. Kör du halv duplex lär väl begränsningen bli kring 4 Mbps eller liknande beroende på collisions.

Permalänk
Medlem

Speed auto 10 finns inte som ett kommando, om du inte menar det som en generell term att duplex skall vara auto.

Stort sett så kommer det inte spela så stor roll eftersom i stort sett alla klienter kommer att ha auto-negotiation som standard på nätkortet i respektive operativ system, så länge inte användaren har varit inne och pillat på inställningarna, så man kan sätta speed 10 / duplex full. Duplex auto kan fortfarande vara bra för att förhindra duplex mismatch, men kör du ett ethernet nätverk så har jag svårt att tänka mig att man ens skulle köra på halv.

Om cisco switchen inte har en fysisk länk till interfacet så antar den 10 Mbit half duplex som default, det är ingenting man ställer in.

Permalänk
Skrivet av kade89:

skulle dock rekommendera att köra speed auto 10 istället. annars finns det risk att datorn inte förstår vad som händer om man slår av autonegotiation.

'

Note The Catalyst 2950C-24 does not support the speed and
duplex interface configuration commands in
IOS Release 12.1(6)EA2

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/switches/lan/catalyst29...

Den switchen jag har använder sig av 12.1 EA1. Så det borde funka tycker jag, men får det verkligen inte att fungera :/
Aja men ett misslyckande är ett steg närmre ett framsteg. Jag tester igen och ser om det fungerar

Edit: Testade precis efter detta inlägg, och då fick jag det att fungera. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Citera för svar!