Permalänk

Nätet dör, men ändå inte? Hjälp!

Jag har dem senaste veckorna haft märkliga problem med min internetuppkoppling.

Det växlar mellan att fungera normalt, till att stå still tillräckligt länge för att vissa tjänster, som Gmail (via Thunderbird) och NVIDIA Geforce Experience ska få "Time Out". När det står still så här ändras inte nätverkssymbolen. Igår satt jag även i ett konferenssamtal i Skype där samtalet kunde fortsätta oavbrutet, trots att nätet betedde sig på detta vis. När detta händer kan jag dessutom inte få upp nya sidor i browsers (Firefox i det här fallet).

Märkligt nog har inte Spotify några problem när nätet beter sig på det här viset.

Allt började när jag för några dagar sedan skulle ha ett annat konferenssamtal med Skype och jag märkte att nätet slutade fungera med ojämna mellanrum. Jag kunde se på nätverkssymbolen i hörnet att jag hade tappat kontakt med nätet. Detta höll sedan i sig i kanske en halv minut, varpå nätet kom tillbaka.

Jag försökte förtvivlat hitta en lösning och kom över en diskussion där en lösning var att gå in på Enhetshanteraren, titta under "Network Adapters" och där välja ens nätverkskort. Sedan skulle man ändra värdet "Speed & Duplex" från "Auto Negotiation" till, i det angivna fallet, 10 Mbps Full Duplex.

Det verkade lösa problemet tillfälligt, men nu hemsöks jag av ovan beskrivna problem. Jag har funderat på ifall jag ställde till något när jag ändrade den inställningen, och har försökt ändra tillbaka det. Det har dock inte hjälpt.

När jag mätt min internethastighet med Bredbandskollen.se har det legat rätt stadigt på cirka 7Mbit/s, vilket är OK för hushållet.

Jag har testat att starta om routern, men det hjälpte bara tillfälligt. Problemet kom snart tillbaka igen.

Vad kan problemet tänkas vara? Vad kan jag göra åt det?

Tack för läsningen!

Datorn:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional 64-bit
Processor: Intel Core i7-4770K @ 3.50 GHz 3.50 GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: Asus Z87-A ATX
Minne: 2x 8 GB Corsair DD3 1600 MHz
Grafikkort:GeForce GTX 780 Ti
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-series 500GB & Seagate Desktop 2TB HDD 7200 RPM 64 MB
Nätaggregat: Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär
Övriga komponenter: Asus DVD RW DRW-24F1ST Black och Creative Sound Blaster Z BULK/OEM

Router: WNR 2000
Både routern, modemet och nätverkssladden jag använder är alla relativt nya. De ersättes då jag hade tidigare nätverksproblem. Det skulle inte förvåna mig om problemen är besläktade.

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta DNS till tex Googles DNS server?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Som ovanstående talare skrivit så kan det mycket väl röra sig om en bråkande DNS-resolver. Den används bland annat för att översätta mänskliga domännamn (sweclockers.com) till mindre mänskliga IP-adresser (81.201.220.164) som datorn använder vid kommunikation. Vad som eventuellt då kan hända är att du inte längre kan nå sajter om datorn behöver slå upp DNS-namnet på nytt (oftast cachas detta antingen i resolvern eller lokalt på datorn). Så redan etablerade anslutningar kommer fortfarande att fungera.

Med verktyget nslookup i Windows (Win+R > cmd) så kan du slå upp domännamn och se vad du får för svar. Testa skriva exempelvis nslookup sweclockers.com så bör du få en output i botten likt denna:

[...]
Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.com
Address: 81.201.220.164

Pröva att göra samma sak när nätverket strular. Får du inget svar så har du lyckats isolera problemet. Du kan testa skriva ipconfig /flushdns (för att rensa DNS-cachen) innan. Annars kan du som Joakim skrev växla till Googles DNS och se om det får någon påverkan. 8.8.8.8 och 8.8.4.4. Detta kan du antingen konfigurera på din dator, eller i din router.

Permalänk
Medlem

Hadde liknande problem ett tag sedan, berodde på Spotify...
Testa att stoppa/avinstallera Spotify, själv slängde ja eländet till tjota-hojtan..!

Permalänk
Medlem

Att skype och spotify fungerar ändå är inte alls konstigt. Det är för att dom använder en annan teknik för att kommunicera över internet än vad webbläsaren gör.

Det ör som sagt troligtvis din dns som strular, så byt den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Tack för svaren!

Jag testade att köra nslookup sweclockers.com när nätet strulade och fick då ett meddelande att kopplingen hade "timed out". När nätet var som normalt fick jag samma meddelande som jagardaniel.

Jag testade då att byta DNS till Googles DNS-servrar. Jag gjorde detta på min dator, och inte på hushållets router. Resultatet av det var att jag helt tappade kontakt med nätet.

Gjorde jag fel, eller är det något annat som lurar?

Jag följde följande guider för att byta DNS (det är inte direkt något jag gör till vardags):

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-settings#1TC=windows-7

https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

EDIT: Jag gjorde några fler försök att ändra DNS till Googles, och fick till slut kontakt med nätet. Dock var det väldigt trögt och när jag använde nslookup sweclockers.com så fick jag upprepade "DNS request timed out" tills det blev "*** Request to UnKnown timed-out".

Jag bytte därefter tillbaka till det automatiskt tilldelade DNS:et.

Uppdatering
Permalänk

Jag har testat några andra DNS:er utan större framgång.

Jag har testat OpenDNS och Advantage DNS.

Just nu har jag Google DNS på IPv6 (2001:4860:4860::8888 och 2001:4860:4860::8844). Det verkar fungera OK, men jag kan inte köra nslookup på sweclockers.com. Det blir time-out då.

Det är sant som dem säger: är nätet konsekvent heldött så är det OK. Men har man intermittent strulande internet, då blir man knäpp!

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av IPv6 och köra bara med IPv4, ställ även in Google DNS för IPv4. IPv6 kan ge problem med viss nätverksutrustning i vissa fall. Så gå in i egenskaper för Ethernet och kryssa ur IPv6 och klicka ok. Starta om datorn och se ifall det gör nån skillnad.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Jag har stängt av IPv6 och kör bara med IPv4.

Jag testade att skriva 'ipconfig -all' i commandofönstret och använde sedan den DNS-server som fanns där enligt standardinställningarna. Resultatet av det var att jag aldrig fick time-outs när jag använde nslookup, men problemen med att tappa kontakt med nätet kvarstod.

Jag har nu testat att stänga av IPv6 och sedan använda Googles DNS och nslookup får time-outs ibland och fungerar ibland.

Kort sagt kvarstår problemen.

Permalänk
Medlem

Jag hade också ett liknande problem för några år sedan. Problemet varade i säkert 3 år även fast två olika tekniker skickades från operatören men problemet bestod. Provade att byta nätverkskablar, router men inget hjälpte. Till slut visade det sig att problemet var nätverkskretsen på båda datorerna som hade gett sig "samtidigt" antagligen. Det löstes då med byte av moderkort på ena och nytt nätverkskort på den andra.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Jag har skaffat mig ett nytt nätverkskort och ett externt "nätverkskort" (nätverkssladd till USB).

Just nu testar jag det externa nätverkskortet. Resultatet av det är att många sidor är mycket segare än innan, och jag kan fortfarande inte byta DSN till t.ex Googles DSN.

Senare ikväll eller imorgon kommer jag installera det nya nätverkskortet och se ifall det blir någon skillnad.

EDIT: Har installerat ett nytt nätverkskort och kör på det. Det är ett Gigabit PCI Desktop Adapter DGE-E28T

Vet ej ifall det gör någon större skillnad. Har testat att byta DNS från standard till Googles, men det gick inte bra.

Installation av nätverkskort.
Permalänk
Medlem

Märkligt att du inte kan byta DNS. Finns ju iofs vissa ISP's som blockerar externa DNS requests och då kan man bara använda VPN. Men de stora vanliga såsom Telia, Bredbandsbolaget, Comhem osv skall inte syssla med sånt.

Vad har du för ISP? Har du provat att köra direkt ut mot nätet via nätverkskabel utan router?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

1) Tack för fortsatt engagemang i frågan! Detta är vansinnigt frustrerande för mig, och jag uppskattar hjälpen!

2) Jag har Telia som ISP.

3) Nej, jag har inte kört direkt mot nätet utan router. Det är lite opraktiskt att göra så på grund av husets planlösning. Jag ska dock se till att pröva det imorgon.

Permalänk
Medlem

Intressant att du skriver Telia för precis som du skrev det inlägget så gick min DNS ner och jag kör Telia också!

Men jag kunde enkelt byta till Google DNS och är nu ute och surfar igen...

Konstigt att det inte funkar för dig!

Vilken router har du?

Har du tillgång till nån Switch? Om du har Telia Digital TV har du nog fått en liten switch för att använda till boxen. Så prova att koppla direkt mellan nätet och din dator via en sådan så slipper du flytta nått. Men innan du ens provar detta så rekommenderar jag att du drar strömkabeln till routern och väntar 5 minuter så att allt svalnar. Sätt sedan tillbaks strömkabeln och vänta några minuter och försök sedan igen för att se om det blivit bättre. Om du har fiber så prova även att dra ur strömmen till medie Konvertern som är en liten blinkande grå dosa mellan fibern och din router.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Jag har testat att rycka sladden från routern och låta den stå avstängd i cirka 10-15 minuter. Hittills verkar det ha löst problemet.

Jag har även testat att byta DNS till Googles (8.8.8.8 och 8.8.4.4) och det har fungerat.

Jag vågar ännu inte tro att allting är helt återställt, men än så länge verkar det OK.

Oavsett vilket vill jag återigen passa på att tacka för all hjälp!

Permalänk

Efter att ha spelat Warframe och Payday 2 med några vänner igårkväll har problemet återvänt.

Jag testade att återigen låta routern stå avstängd en stund, men det verkar inte bita den här gången.

Just nu sitter jag med nätverkskabeln direkt in i modemet, vilket verkar fungera.

Fortsätter det här att fungera blir det väl att köpa en ny router.

Permalänk
Medlem

du måste ställa in googles ip i din router. jag har precis bråkat med detta också och det var lösningen för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Vad finns det för konsekvenser att göra den inställningen på router-nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StreetBushido:

Vad finns det för konsekvenser att göra den inställningen på router-nivå?

Vad jag vet så ska (Om man ställt in manuell DNS i datorn) gå förbi den man ställt i routern. Kan vara fel men det svaret jag har fått iaf

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StreetBushido:

Vad finns det för konsekvenser att göra den inställningen på router-nivå?

Att du verkligen kommer att använda googles DNS, ändrar du i datorn så gör det ingen skillnad.

Telias DNS är under attack DDOS föresten så använd Googles tillsvidare.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jag har bytt router till en Linksys WRT54GL.

Jag passade även på att byta till Googles DNS (8.8.8.8 och 8.8.4.4) på routernivå.

Allting var bra i cirka en vecka, men nu har problemen återkommit.

Nätet dör lite då och då, och jag ser på nätverkssymbolen i nedre högra hörnet att jag tappat kontakt med nätet.

Pågående Skype-samtal och onlinespelande blir avbrutna när detta händer.

Är det nätverkskabeln som återstår att bytas ut? Hittills har jag stoppat in ett nytt nätverkskort (som jag använder nu), bytt router och på routernivå bytt till Googles DNS.

EDIT: Bör tillägga att när jag använder nslookup för t.ex sweclockers.com då nätet dör erfar jag timeouts. Kanske inte överraskande när nätet verkar dött för tillfället.

Mer information.
Permalänk
Medlem
Skrivet av StreetBushido:

Jag har bytt router till en Linksys WRT54GL.

Jag passade även på att byta till Googles DNS (8.8.8.8 och 8.8.4.4) på routernivå.

Allting var bra i cirka en vecka, men nu har problemen återkommit.

Nätet dör lite då och då, och jag ser på nätverkssymbolen i nedre högra hörnet att jag tappat kontakt med nätet.

Pågående Skype-samtal och onlinespelande blir avbrutna när detta händer.

Är det nätverkskabeln som återstår att bytas ut? Hittills har jag stoppat in ett nytt nätverkskort (som jag använder nu), bytt router och på routernivå bytt till Googles DNS.

EDIT: Bör tillägga att när jag använder nslookup för t.ex sweclockers.com då nätet dör erfar jag timeouts. Kanske inte överraskande när nätet verkar dött för tillfället.

Står det att du tappar nätet så ligger felet någonstans mellan din bredbandsdelare och din dators nätverkskort/drivrutiner.
Det har alltså inget som helst med telia eller någon dns att göra. Då skulle du fått ett gult kryss som säger "begränsad nätverksåtkomst"

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Jag ska dubbelkolla vad som dyker upp på nätverkssymbolen.

Enligt övriga i hushållet har de inte haft några besvär med nätet. Det verkar bara vara jag.

EDIT: När nätet dör får jag upp den typiska gula triangeln i hörnet med texten "No internet access".

Mer information.