Ny dator startar ej när 970 sitter i

Permalänk

Ny dator startar ej när 970 sitter i

Hej,

Satte i torsdags ihop en kompis dator som han beställt från Inet.

Efter att ha installerat Windows 7 (Professional) så fungerar datorn som den ska. Vi installerade (vad jag tror var alla) drivrutiner för moderkortet och kopplade sedan in grafikkortet till översta PCI-E porten, samt satte i elkablarna från PSUn till den. Problemet nu är dock att datorn inte vill starta. Ibland sätts alla fläktar, till och med grafikkortets fläktar, igång men vi får ingen bild. Ibland startar datorn dessutom i bara 2-3 sekunder innan den stänger av sig för att försöka starta igen. Detta är bara när grafikkortet sitter i, tar vi ut det igen så fungerar det.

Har tittat på de flesta kablar för att de sitter i ordentligt och har testat med HDMI både till moderkortet och grafikkortet.

Dold text

Vet inte vad problemet riktigt är, nätaggregatet borde väl ändå klara av alla komponenterna?

Edit:

Har nu uppdaterad senaste uppdateringen av moderkortets BIOS från ASUS hemsida. Vi har lyckats starta datorn med grafikkortet ikopplat och installerat dess drivrutiner.

När datorn dock har varit på ett litet tag (5-10 minuter) så fryser den eller kraschar. När vi sedan försöker starta datorn igen så startar den i 2-3 sekunder och sedan startar om. Vet inte riktigt längre vad problemet är...

När vi haft datorn avstängd några minuter så går det dock att starta den igen, men det händer fortfarande att den kraschar efter ett litet tag

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Inaktiv

För lite ström till grafikkortet. Kolla kablar först sen testa med bättre nätaggregat. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Låter som det är något fel på gpu om det fungerar utan, det ska utan problem klara att driva fast det är ett mediokert nätaggregatet.testa kortet i en annan dator. Dubbelkolla att allt sitter i dessutom utan något som kortsluter. Sen varför har han köpt ett h-97 moderkort med en K cpu? Det går inte att överklocka med det moderkortet..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag tror inte nätagget är för klent, möjligen att det är defekt.
För om det vore för klent så borde det iaf kunna starta upp datorn.

Vad händer om ni sätter grafikkortet i den nedersta pci-e porten?
kanske moderkortet som är defekt.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kopplat in PCIe-ström kablarna rätt i nätagget. Du har ingen bild på det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Låter som det är något fel på gpu om det fungerar utan, det ska utan problem klara att driva fast det är ett mediokert nätaggregatet.testa kortet i en annan dator. Dubbelkolla att allt sitter i dessutom utan något som kortsluter. Sen varför har han köpt ett h-97 moderkort med en K cpu? Det går inte att överklocka med det moderkortet..

Dels visste jag inte att det inte gick att klocka, men sedan så var K billigare än inte K

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tror inte du kopplat in PCIe-ström kablarna rätt i nätagget. Du har ingen bild på det.

Får återkomma med en bild på det imorgon, ska dit igen då

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av InterestedNeWbie:

Dels visste jag inte att det inte gick att klocka, men sedan så var K billigare än inte K

Intel tar betalt för att låsa processorer haha

Skrivet av InterestedNeWbie:

Får återkomma med en bild på det imorgon, ska dit igen då

Inte så att jag nödvändigtvis behöver en. Jag vill bara se till att ni inte kopplat in det fel på något sätt även om det skulle förvåna mig en aning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Intel tar betalt för att låsa processorer haha

Inte så att jag nödvändigtvis behöver en. Jag vill bara se till att ni inte kopplat in det fel på något sätt även om det skulle förvåna mig en aning.

Ja, kändes fel när vi köpte den men billigare är ju billigare xD

Har för mig det inte var något fel med hur den är inkopplad till PSU men kan titta på det för säkerhets skull

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem

Du behöver troligtvis uppdatera bios för moderkortet för att det ska bli kompatibelt med nyare grafikkort. Dessutom fixas även andra problem och bugg.

Permalänk

Har nu uppdaterad senaste uppdateringen av moderkortets BIOS från ASUS hemsida. Vi har lyckats starta datorn med grafikkortet ikopplat och installerat dess drivrutiner.

När datorn dock har varit på ett litet tag (5-10 minuter) så fryser den eller kraschar. När vi sedan försöker starta datorn igen så startar den i 2-3 sekunder och sedan startar om. Vet inte riktigt längre vad problemet är...

När vi haft datorn avstängd några minuter så går det dock att starta den igen, men det händer fortfarande att den kraschar efter ett litet tag

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem

Ser det inte ut som att ena PCI-E strömkontakten inte är intryckt ordentligt på bilden?
Kan det vara en sån dum sak att UEFI/BIOS är inställt på att använda CPUns inbyggda grafikdel som standard och kan således inte mata ut bilden?

Annars är det nog RMA som gäller, men på vad?

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Ser det inte ut som att ena PCI-E strömkontakten inte är intryckt ordentligt på bilden?
Kan det vara en sån dum sak att UEFI/BIOS är inställt på att använda CPUns inbyggda grafikdel som standard och kan således inte mata ut bilden?

Annars är det nog RMA som gäller, men på vad?

Vet inte riktigt, har idag försökt igen med alla kablar och det verkar inte vara problemet då datorn startar med grafikkortet men kraschar efter ett tag.
Börjar fundera på om det är något defekt och om det då kan vara moderkortet?

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av InterestedNeWbie:

Vet inte riktigt, har idag försökt igen med alla kablar och det verkar inte vara problemet då datorn startar med grafikkortet men kraschar efter ett tag.
Börjar fundera på om det är något defekt och om det då kan vara moderkortet?

Dra ner HW monitor och kolla temperaturerna, vissa saker indikerar värmeproblem.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Låt datorn vila och starta sedan HW monitor direkt när du kommer in i OS och följ temperaturerna på cpu och gpu.

Permalänk
Medlem

Jag köpte även ett evga gtx 970 från inet för ca 3 veckor sedan. När jag monterade det så fick jag samma problem som dig, datorn startade inte. Men när jag uppdaterade BIOS så kunde datorn starta.
Jag har också samma problem som dig kompis att datorn crashar och fastnar i läget att den försöker starta om.
Men jag brukar endast få det när jag har kört något krävande under längre tid (bf4, cod:aw, far cry 4 osv), då blir skärmen svart och försöker gång på gång att starta om.
Det enda sättet att lösa det är att dra ut strömmen till datorn och koppla in igen, då starta datorn normalt.
Funderar över att skicka tillbaka kortet för utbyte.

Permalänk
Skrivet av rexnoz:

Jag köpte även ett evga gtx 970 från inet för ca 3 veckor sedan. När jag monterade det så fick jag samma problem som dig, datorn startade inte. Men när jag uppdaterade BIOS så kunde datorn starta.
Jag har också samma problem som dig kompis att datorn crashar och fastnar i läget att den försöker starta om.
Men jag brukar endast få det när jag har kört något krävande under längre tid (bf4, cod:aw, far cry 4 osv), då blir skärmen svart och försöker gång på gång att starta om.
Det enda sättet att lösa det är att dra ut strömmen till datorn och koppla in igen, då starta datorn normalt.
Funderar över att skicka tillbaka kortet för utbyte.

Ja, problemet nu är ju dock att man inte ens hinner köra i 5 minuter. Vet dock inte om det är grafikkortets fel.

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Dra ner HW monitor och kolla temperaturerna, vissa saker indikerar värmeproblem.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Låt datorn vila och starta sedan HW monitor direkt när du kommer in i OS och följ temperaturerna på cpu och gpu.

Kollade det, cpun låg på 32 grader och grafikkortet 60 grader innan det kraschade

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem

Låter dock som värmeproblem eller att något för för lite med ström. Något är nog defekt skulle jag tro. Ta kontakt med inet för support då något förmodligen är trasigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av InterestedNeWbie:

Kollade det, cpun låg på 32 grader och grafikkortet 60 grader innan det kraschade

Inga konstiga temps i sig, men jag tycker 60 grader på grafikkortet, om det inte belastas, är högt.

Tyvärr har det även varit snack om EVGA 970 korten och deras kylare, finns ju bilder där man kan se att kylaren inte sitter korrekt och rakt över gpu'n.

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios till att börja med om du kan.. återkom sedan!

Permalänk
Medlem

Du har ingen polare du kan låna grafikkort av först och främst?
Därefter psu sen prolle o mobo.
Kan testa 970 kortet i polares dator och se om det går där. Bara för att utesluta delar.

Kolla spänningarna i HW monitor med. ligger de där de skall eller de ligger en bit under sina mål?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Brorsan kom med en smart idé att testa med bara ena RAM-stickan isatt, verkar ha fungerat hittills, får stresstesta och köra lite så får jag återkomma sedan

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8

Permalänk
Medlem
Skrivet av InterestedNeWbie:

Brorsan kom med en smart idé att testa med bara ena RAM-stickan isatt, verkar ha fungerat hittills, får stresstesta och köra lite så får jag återkomma sedan

A fan, trodde ramet skulle vara ok då det gick när du körde inbyggda grafiken. Annars att ramstickor är defekta verkar hända hyffsat ofta.
Memtest på bootbar usb är bästa att kolla ram med. Hittar du ngt fel på en sticka så byta plats och testa igen och se om felet följer stickan så det inte är mobot.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Får köra memtest imorgon, kompisen hade inte mer tid idag.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel i7 2600k | Gainward GeForce GTX 570 1280MB "Phantom" | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair Force Series GT 120GB | 1TB + 3TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB | Corsair HX750 750W Modular | CM Storm Trooper | Cooler Master V8