Nätverksproblem.. igen (problem löst)

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem.. igen (problem löst)

Okej så för ungefär en timmer sedan fungerade internet utan problem, sen helt plötsligt kunde jag inte hitta några sidor, tex aftonbladet, MEN internet säger sig vara online and running så att säga. Jag har dessutom ett online spel igång och skype, och det fungerade utan problem fast jag inte kunde söka i chrome/IE.
Försökte hitta felet så gick på mobilen och sökte och någon som hade liknande problem sa att jag skulle försöka flusha DNSen så gjorde jag det och nu har internet lagt av helt. Jag försökte koppla till googles DNS men det gick inte, kunde heller inte pinga fastnade på trace 1.

Så nu sitter jag här på datorn med mobilen som internet och försöker klura ut vad som har hänt.. Utan att lyckas. Vad kan tänkas vara fel?

Första error jag fick på dignostik felsökaren för internet var "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen i primär DNS-Server" det var samtidigt som skype och spelet fungerade, men gitt inte att ansluta till hemsidor.

Jag kan så gott som ingenting om datorer och önskar om möjligt enkla förklaringar, jag har helt slut på lösningar och vet inte hur jag ska få det att fungera igen.

Edit, glömde att säga, vi har en annan dator på samma nätverk, och den fungerar utan problem, så det måste vara något i datorn som det är fel på.

Permalänk
Rekordmedlem

Om båda datorerna får inställningar via dhcp så kan det bero på din firewall eller ev kan du behöva starta om datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har startat om datorn, kört felsäkert läge, startat om modemet, resetat modemet.

Permalänk
Medlem

testat att byt dns server?...testa 8.8.8.8 eller opendns

Permalänk
Medlem

Jo skrev att jag försökte koppa mot google, fungerade inte, fick error att det inte gick att ta emot data eller liknande

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla din firewall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

du har fått ngt äckligt malware som ställt om din proxy. Ta upp IE -> Inställningar -> Anslutningar -> Lan Anslutning -> Proxy, du ska se att det står ngt mysko där. Skall vara blankt o den skall inte auto hitta ngt proxy script

// Lazze

Permalänk
Skrivet av vibrax:

Okej så för ungefär en timmer sedan fungerade internet utan problem, sen helt plötsligt kunde jag inte hitta några sidor, tex aftonbladet, MEN internet säger sig vara online and running så att säga. Jag har dessutom ett online spel igång och skype, och det fungerade utan problem fast jag inte kunde söka i chrome/IE.
Försökte hitta felet så gick på mobilen och sökte och någon som hade liknande problem sa att jag skulle försöka flusha DNSen så gjorde jag det och nu har internet lagt av helt. Jag försökte koppla till googles DNS men det gick inte, kunde heller inte pinga fastnade på trace 1.

Så nu sitter jag här på datorn med mobilen som internet och försöker klura ut vad som har hänt.. Utan att lyckas. Vad kan tänkas vara fel?

Första error jag fick på dignostik felsökaren för internet var "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen i primär DNS-Server" det var samtidigt som skype och spelet fungerade, men gitt inte att ansluta till hemsidor.

Jag kan så gott som ingenting om datorer och önskar om möjligt enkla förklaringar, jag har helt slut på lösningar och vet inte hur jag ska få det att fungera igen.

Edit, glömde att säga, vi har en annan dator på samma nätverk, och den fungerar utan problem, så det måste vara något i datorn som det är fel på.

vilken router/modem. vilken ISP

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bbb, och den som följer med när man köper bredbandet.(vet inte namnet).

Jag gjorde en system återställning och nu står det igen att jag är ansluter men kan inte surfa. Men nu fungerar skype sitter opratar med en polare, norton laddar hem uppdateringar men jag kan inte surfa eller ansluta till spel och spotify etcetc. Jag kollade den internet explorer grejen men fanns inget där, vad ska jag ta mig till?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju mjukvaruproblem i din dator, prova att stänga av brandvägg/antivirus och se om det är de som stoppar trafiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska göra det,håller på med en fullstänfig systemsökning i norton sedan ska jag prova stänga ner. Men det känns som om det inte borde vara det de är fel på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vibrax:

Ska göra det,håller på med en fullstänfig systemsökning i norton sedan ska jag prova stänga ner. Men det känns som om det inte borde vara det de är fel på

Som du beskriver felet så fungerar nätverket men du får inte kontakt med nån dnsserver och om det fungerar för andra datorer så borde felet ligga i din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Startade just upp andra datorn igen, men denna gpng fungerar det inte! Nu är den datorn också offliee, den har dock ingen anslutning alls.

På den första datoen säger det att det är något dns fel, dna sökningen misslyckades. Chrome säger "DNS_PROBE_FINISHED_BAD_CONFIG"

Permalänk
Rekordmedlem

Kör
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta svaret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kom just fram till BBB, och vi lyckades lösa problemet, han tror att det är modemet som det var problem med.

Först försökte vi pinga, det gick inte.
ipcongifg/release
ipconfig/renew
fungerade inte,
BBB startade om modemet
gjorde vi samma sak igen, release renew, och så försökta vi pinga och nu fungerade det. Men det gick fortfarande inte att söka på internet, men skype fungerade. Så gick vi in i ipv4 och skrev in BBBs DNS för hand.
195.54.122.198
195.54.122.199
och nu fungerar det.

Jag tror det var så vi gick till väga, jag har borderline alzheimers men jag tror inte det var svårare än så.