kan man få en trådlös åtkomst från en switch? och är trådlös hdmi något att ha?

Permalänk
Medlem

kan man få en trådlös åtkomst från en switch? och är trådlös hdmi något att ha?

halåjj, har en fråga,kan man få en trådlös åtkomst från en switch?

har en router på nedrevåningen, därifrån en internetkabel upp till mitt tum där det finns en switch (TP-LINK TL-SG1005D). då den trådlösa anslutningen är väldigt dålig upp till mitt rum undrar jag om jag kan få en trådlös anslutning i mitt rum på något sätt, antingen via switchen eller köpa en till router? behöver bara trådlöst till mitt xbox360.

ritning på huset

såhär ser det ut i rummet...

och sen undrar jag om trådlös hdmi är något att ha? skulle vara behändigt att ha trådlöst hdmi från datorn till tv, alltså bara någon meter, det enda jag använder dator till tv är när jag kollar film/serier, alltså inget spelande

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ansluta en accesspunkt till switchen så får du wifi.
Men varför kan du inte ansluta med kabel om du har en switch i rummet ?
Trådlös hdmi är rätt dyrt och en Chromecast kanske funkar i stället om du måste ha det trådlöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför ser du inte filmerna via din xbox iställe? dra en tp-kabel till xboxen sen ser du alla filmer via den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ansluta en accesspunkt till switchen så får du wifi.
Men varför kan du inte ansluta med kabel om du har en switch i rummet ?
Trådlös hdmi är rätt dyrt och en Chromecast kanske funkar i stället om du måste ha det trådlöst.

vill inte ha en massa kablar längs golven, och sen så flyttar jag tvbordet framför sängen då jag kollar film och mer mitt på golvet när jag spelar xbox... så det blir bekvämare med trådlöst. länk till någon bra ap?

är inte så insatt i chromecast, men äre bara att plugga in den i tvn och ställa in så den tar all signal från daotrn?

Skrivet av xp1ratex:

Varför ser du inte filmerna via din xbox iställe? dra en tp-kabel till xboxen sen ser du alla filmer via den.

hmm, där sa du något dock kör jag xboxen trådlöst, men det funkar väl ändå?

Permalänk
Medlem

Powerline?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Powerline?

nee

skulle det vara lättare att köpa en router iställer för en accespoint?

för med en router så får som en switch med inbygd wifi? men med en ap så har jag 2 lådor? alltså switchen och ap'en?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

vill inte ha en massa kablar längs golven, och sen så flyttar jag tvbordet framför sängen då jag kollar film och mer mitt på golvet när jag spelar xbox... så det blir bekvämare med trådlöst. länk till någon bra ap?

är inte så insatt i chromecast, men äre bara att plugga in den i tvn och ställa in så den tar all signal från daotrn?

hmm, där sa du något dock kör jag xboxen trådlöst, men det funkar väl ändå?

Har du xbxen kopplad till tvn så kör den som mediaextender, då behöver du bara skaffa en accesspunkt som du ansluter till switchen, eller så byter du ut switchen mot en AP med switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du xbxen kopplad till tvn så kör den som mediaextender, då behöver du bara skaffa en accesspunkt som du ansluter till switchen, eller så byter du ut switchen mot en AP med switch.

kan man sätta in en till router? alltså om jag byter ut switchen mot en router med wifi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

kan man sätta in en till router? alltså om jag byter ut switchen mot en router med wifi?

Nja, man måste konfa om så den bara fungerar som AP och switch, men det brukar gå att lösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, man måste konfa om så den bara fungerar som AP och switch, men det brukar gå att lösa.

dock så är det både billigare och snyggare att köpa en till router...

för att få det att funka, är det väl bara att sätta samma ip adress som den första routern på nedrevåningen?

skulle denna funka?
http://cdon.se/hemelektronik/asus/98-asus-asus-rt-n10-d-wirel...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

dock så är det både billigare och snyggare att köpa en till router...

för att få det att funka, är det väl bara att sätta samma ip adress som den första routern på nedrevåningen?

skulle denna funka?
http://cdon.se/hemelektronik/asus/98-asus-asus-rt-n10-d-wirel...

Ja den borde fungera, men du ska inte koppla den som router, det är då det blir problem.

Om routern inte har ett dedikerat AP läge så gör så här :
Koppla isär allt och anslut direkt mot routern närmast internet och ha inget annat inkopplat i nätverket när du konfar.
Börja med att reservera utrymme i dhcpservern för statiska ipn tex att den jobbar mellan 192.168.1.64-192.168.1.253

Koppla sedan om så att du är i den enhet du vill köra som AP.
Ge den sekundära routern som ska köras som AP ett unikt statiskt ip i samma nät som den enhet du ska köra som router, t.ex 192.168.1.2
Konfigurera wifi på lämpligt sätt, vad som är lämpligast beror på de lokala förhållandena, men är man ensam i etern bör man kanske välja icke överlappande kanaler om man avser att även ha routerns wifi igång.

Stäng av den sekundära routerns dhcpserver.

Stäng av alla apparater.
Koppla ihop routern och "APn" via en lanport på respektive enhet, wanporten får inte användas på APn såvida den inte har nån inställning som gör att den fungerar som en switchport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den borde fungera, men du ska inte koppla den som router, det är då det blir problem.

Om routern inte har ett dedikerat AP läge så gör så här :
Koppla isär allt och anslut direkt mot routern närmast internet och ha inget annat inkopplat i nätverket när du konfar.
Börja med att reservera utrymme i dhcpservern för statiska ipn tex att den jobbar mellan 192.168.1.64-192.168.1.253

Koppla sedan om så att du är i den enhet du vill köra som AP.
Ge den sekundära routern som ska köras som AP ett unikt statiskt ip i samma nät som den enhet du ska köra som router, t.ex 192.168.1.2
Konfigurera wifi på lämpligt sätt, vad som är lämpligast beror på de lokala förhållandena, men är man ensam i etern bör man kanske välja icke överlappande kanaler om man avser att även ha routerns wifi igång.

Stäng av den sekundära routerns dhcpserver.

Stäng av alla apparater.
Koppla ihop routern och "APn" via en lanport på respektive enhet, wanporten får inte användas på APn såvida den inte har nån inställning som gör att den fungerar som en switchport.

okay, tror jag fattar det mesta tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeexXxiN:

dock så är det både billigare och snyggare att köpa en till router...

Vad du kallar "router" är i själva verket en kombiprodukt som innehåller en accesspunkt, en switch, en NAT, en dhcp-server och en router.

Du vill inte ha en extra dhcp-server, extra NAT eller en extra router.
Du vill ha en extra AP (och möjligtvis en extra switch).

Du kan köpa en "kombiprodukt" och stänga av vissa funktioner i den.
Men den är då inte längre en "router".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeexXxiN:

vill inte ha en massa kablar längs golven, och sen så flyttar jag tvbordet framför sängen då jag kollar film och mer mitt på golvet när jag spelar xbox... så det blir bekvämare med trådlöst. länk till någon bra ap?

är inte så insatt i chromecast, men äre bara att plugga in den i tvn och ställa in så den tar all signal från daotrn?

hmm, där sa du något dock kör jag xboxen trådlöst, men det funkar väl ändå?

Det funkar finfint med trådlöst, jag kör min tv trådlöst med plex appen i och streamar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad du kallar "router" är i själva verket en kombiprodukt som innehåller en accesspunkt, en switch, en NAT, en dhcp-server och en router.

Du vill inte ha en extra dhcp-server, extra NAT eller en extra router.
Du vill ha en extra AP (och möjligtvis en extra switch).

Du kan köpa en "kombiprodukt" och stänga av vissa funktioner i den.
Men den är då inte längre en "router".

okay

Skrivet av xp1ratex:

Det funkar finfint med trådlöst, jag kör min tv trådlöst med plex appen i och streamar utan problem.

bra bra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

okay
bra bra

Om du vill ha en "multipryl" kan du kolla efter en hermmarouter som kan köra DD-WRT/Tomato, det är andra mjukvaror som gör att man kommer åt alla inställningar och kan konfa om som man vill, det brukar gå att köra enheten bara som switch och AP, jag gillar Tomato bäst och kör det på en Belkin F7D4301 (playmax) den går utmärklt att köra som AP och man kan även ändra funktionen på wanporten så man får 5 switchportar i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill ha en "multipryl" kan du kolla efter en hermmarouter som kan köra DD-WRT/Tomato, det är andra mjukvaror som gör att man kommer åt alla inställningar och kan konfa om som man vill, det brukar gå att köra enheten bara som switch och AP, jag gillar Tomato bäst och kör det på en Belkin F7D4301 (playmax) den går utmärklt att köra som AP och man kan även ändra funktionen på wanporten så man får 5 switchportar i stället.

tips på lite billigare modeller som kan köra dd-wrt eller tomato?

går det inte att flasha den där asus rt-n10 som jag länkade, till dd-wrt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

tips på lite billigare modeller som kan köra dd-wrt eller tomato?

går det inte att flasha den där asus rt-n10 som jag länkade, till dd-wrt?

Den Asusen finns med på listan
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices#Asus

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

hmm...

skulle asus rt-n12 eller rt-n10u vara bättre val? samma prisklass...

och vad är det för skillnad på rt-n10u och rt-n10u B, är det bara färgen, black?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

hmm...

skulle asus rt-n12 eller rt-n10u vara bättre val? samma prisklass...

och vad är det för skillnad på rt-n10u och rt-n10u B, är det bara färgen, black?

10 har 1 och 12 har 2 radiodelar och ingen av dem har 5GHz.
jag kan inte detaljerna om Asus alla modeller men det är väl bara att besöka deras hemsida och läsa specifikationer och manualer för infp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

är det nödvändigt att installera dd-wrt på routern? eller går det bra utan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

är det nödvändigt att installera dd-wrt på routern? eller går det bra utan?

Det beror på exakt vad du vill göra med den, ska den bara köras som en AP utan behov av mer avancerade funktioner så fungerar nog originalmjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på exakt vad du vill göra med den, ska den bara köras som en AP utan behov av mer avancerade funktioner så fungerar nog originalmjukvaran.

troligtvis nog bara som ap/switch...

men om jag skulle vilja installera tomato, hur gör jag? måste man koppla in den i väggen i stället för routern som redan finns? eller bara koppla in den som en switch och installera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

troligtvis nog bara som ap/switch...

men om jag skulle vilja installera tomato, hur gör jag? måste man koppla in den i väggen i stället för routern som redan finns? eller bara koppla in den som en switch och installera?

Du laddar hem den version som passar och så går du in i routern och väljer uppdatera firmware från fil och pekar ut rätt fil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du laddar hem den version som passar och så går du in i routern och väljer uppdatera firmware från fil och pekar ut rätt fil.

det förstod jag, men hur kopplar jag den då jag ska installera detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

det förstod jag, men hur kopplar jag den då jag ska installera detta?

Den ska bara vara "nåbar i nätverkerket" och man bör ju alltid använda kabel när man uppdaterar nått.
Det enklaste är att ladda hem rätt fil och sedan koppla in datorn med en kabel direkt till routern uta natt nått annat är inkopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den ska bara vara "nåbar i nätverkerket" och man bör ju alltid använda kabel när man uppdaterar nått.
Det enklaste är att ladda hem rätt fil och sedan koppla in datorn med en kabel direkt till routern uta natt nått annat är inkopplat.

vilket av dessa är rätt? sorry för dumma frågor, men kan inte så mycket i ämnet

eller ska jag bara ersätta den router som vi redan har, med den som jag köper?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

vilket av dessa är rätt? sorry för dumma frågor, men kan inte så mycket i ämnet
http://i.imgur.com/GemE6bm.png

eller ska jag bara ersätta den router som vi redan har, med den som jag köper?

Nu blev det rörigt, för att uppdatera är det enklast att koppla in den direkt till datorn just vid uppdateringen för att minimera risken att det går fel om det är det du undrar, för att använda den ska den ju vara kopplad i switchen eller så ersätter man switchen, det beror ju på hur många portar man behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det rörigt, för att uppdatera är det enklast att koppla in den direkt till datorn just vid uppdateringen för att minimera risken att det går fel om det är det du undrar, för att använda den ska den ju vara kopplad i switchen eller så ersätter man switchen, det beror ju på hur många portar man behöver.

alltså om jag sätter in den mellan switchen och daotorn, så hur slipper jag in i den då? skriver jag 192.168.1.1 så kommer jag väl till routern som redan finns?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MeexXxiN:

alltså om jag sätter in den mellan switchen och daotorn, så hur slipper jag in i den då? skriver jag 192.168.1.1 så kommer jag väl till routern som redan finns?

Jag försökte förklara att du skulle fixa adresseringen av admininterfacet och standard-gateway i post 11.
Man reserverar ett område där DHCPservern inte jobbar och ger fasta enheter i nätverket unika statiska adresser och ser också till att rätt enhet uppträder som gateway.

Det enklaste är att byta adress på de enheter som inte är anslutna till internet på wansidan och "räkna upp" sista siffran ett nummer för varje enhet med admininterface man behöver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.