Inet säger det behövs H97 eller Z97 chipset till en i3-4150, stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Inet säger det behövs H97 eller Z97 chipset till en i3-4150, stämmer detta?

Inet säger det behövs H97 eller Z97 chipset till en i3-4150 för att få ut full prestanda, stämmer detta?
Valt ett B85 chipset kort nämligen gigabyte GA-B85M-DS3H och kortet är med på intels kompabilitetslista för den processor:

http://processormatch.intel.com/MotherBoards/CompatibleBoards...

Spanat runt lite och sett H97 är nyare med lite fler funktioner som virtualization etc men det kommer ej användas.
Läste ngt gammalt att B85 korten ej hade stöd för nyaste intel prollarna innan eller ngt men att det kommit nya biosar som denna till gigabyte kortet:
F5 4.90 MB 2014/05/02 Support New 4th Generation Intel Core Processors

Är det ngt gammalt inet håller fast i eller varför säger de att man ej får full prestanda i et B85 kort.
i3-4150 prollen har hyperthreading och står att H97 har stöd för det i texten om det men står ej i specifikationslistan hos intel och står inget om det på B85 chipsetet. Är det hyperthreading som är problemet? Men hyperthreading har ju funnits i år och dar nu verkar märkligt att B85 kortet skulle ha ngt problem med det?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Inaktiv

Full prestanda lär du nog få ut. Risken är ju att du får ett moderkort med för gammalt bios i och så kan du inte använda processorn. Det är förmodligen det Inet vill undvika.

Permalänk
Medlem

Processorn är med i kompatibilitetslistan för moderkortet: http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...
Ett B85 moderkort är förstås inte optimalt men jag har googlat runt och hittar inget som verkar relevant.

Håller med talaren över mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Inet säger det behövs H97 eller Z97 chipset till en i3-4150 för att få ut full prestanda, stämmer detta?
Valt ett B85 chipset kort nämligen gigabyte GA-B85M-DS3H och kortet är med på intels kompabilitetslista för den processor:

http://processormatch.intel.com/MotherBoards/CompatibleBoards...

Spanat runt lite och sett H97 är nyare med lite fler funktioner som virtualization etc men det kommer ej användas.
Läste ngt gammalt att B85 korten ej hade stöd för nyaste intel prollarna innan eller ngt men att det kommit nya biosar som denna till gigabyte kortet:
F5 4.90 MB 2014/05/02 Support New 4th Generation Intel Core Processors

Är det ngt gammalt inet håller fast i eller varför säger de att man ej får full prestanda i et B85 kort.
i3-4150 prollen har hyperthreading och står att H97 har stöd för det i texten om det men står ej i specifikationslistan hos intel och står inget om det på B85 chipsetet. Är det hyperthreading som är problemet? Men hyperthreading har ju funnits i år och dar nu verkar märkligt att B85 kortet skulle ha ngt problem med det?

lyssna på llrobbanll.
det hände mig när jag byggde åt en polare..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Fråga Inet vilken revision det är på moderkortet samt bios!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Som tidigare aktörer skrivt. Kolla revision på moderkortet hos www.inet.se Matchar den med nyare BIOS som funkar med vald processor kommer de funka.
B85 kretsen har fyra stycken SATA 3,0 portar istället för sex stycken, samt att stöd för M.2 och SATA Express saknas. De är i stort enda skillnaden från H97.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Finns bara 2 BIOS'ar till det moderkortet enligt Gigabyte. F5, som stödjer alla CPU'er i den listan, och F6 som förbättrar stödet för -K versioner. (Misstänker att sanningen är det omvända. Att den stänger av överklockningsfunktionerna för icke -K versioner, men det är en ren gissning)

Med andra ord, moderkortet borde komma med, som lägst, F5 BIOS'en, och fungera ur lådan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-B85M-DS3H finns i 3! revisioner 1,1/2.0 samt 3.0 gäller att veta vilket man får!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sant, antar jag. Eftersom han länkade till 1.1 antog jag att det var vad Inet sålde. Det är kanske inte så säkert.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Står själv i valet och kvalet mellan ett B85 och Z97. B85 (fri frakt Inet) köstar 70% av vad Z97 (Webbhallen med frakt)) kortet kostar. Finns nya BIOS till 4796k till B85.

Ska bli en uppgradering till min HTPC och även användas till VPN vilket mitt nuvarande AMD-system inte riktigt orkar med. Det blev B85 och kan skriva igen om jag blev nöjd.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Det gick inte alls. Allt startade men inga pip och fick inte ens fram BIOS-menyn med MSI B85M-G43. Provade även med ett externt grafikkort. i5 4690K ska stödjas enligt hemsidan på MSI.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Den stödjer I5 4690K från och med bios version 3.6

Release Date 2014-02-27 Version 3.6
Improved RAID card compatibility.
- Improve memory compatibility.
- Updated VBIOS and GOP Driver.
- Support Haswell-Refresh series Processors.

http://www.msi.com/support/mb/B85MG43.html#support_download

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd

Jajamen, men då måste också moderkortet fungera så man kan starta upp Biios. Lade av helt till slut. Plockade i det gamla och får köra min HTPC på AMD ett tag till. Blir retur till Inet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Du fick information innan at B85 moderkorten dem säljer Inte fungerar med din CPU, att deras BIOS är utdaterat. Ändå insisterade du på att köpa ett och sedan klaga på att det inte fungerar? Moderkort säljs inte alltid med senaste BIOS revisionen, köper man ett billigare moderkort gäller det att ha en äldre CPU runtomkring för att flasha BIOS/UEFI med.

Permalänk

Det är väldigt sällan en processor sätter stopp för ett moderkort med samma sockel. Men det kan ju vara en god ide att uppdatera uefi direkt när man slår på datorn innan man börjat installera operativet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tror ni missuppfattar mig. Ingen bild alls och inget UEFI/bios-pip. Bara fläktar som surrar. Nya Bios hade jag redan förberett med att laddat ner på usb-sticka. Men vill str8forthakill vara otrevliga nu före jul så bjuder jag på det. Eller menar du att moderkort alltid är hela när man får dem?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jajamen, men då måste också moderkortet fungera så man kan starta upp Biios. Lade av helt till slut. Plockade i det gamla och får köra min HTPC på AMD ett tag till. Blir retur till Inet.

Okej, du fick den att fungera ett tag, att du kom in bios bios osv, eller har jag missuppfattat det hela?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bredband:

Okej, du fick den att fungera ett tag, att du kom in bios bios osv, eller har jag missuppfatta det hela?

Ja du missuppfattade det. Kortet botade aldrig upp till Bios. Testade med ett externt grafikkort också och till och med VGA portarna.

Kollade upp innan med MSI att det fanns en uppdatering till min CPU. Laddade ner den igår. Behöver ju inte alla features som Z79 har.

Tänkte först på nätagregaten och inte så tidsödande att switcha moderkort när CPU och kylare redan finns monterade. Så drog i det gamla igen och då fungerade det, så utesluter nätagget.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tror ni missuppfattar mig. Ingen bild alls och inget UEFI/bios-pip. Bara fläktar som surrar. Nya Bios hade jag redan förberett med att laddat ner på usb-sticka. Men vill str8forthakill vara otrevliga nu före jul så bjuder jag på det. Eller menar du att moderkort alltid är hela när man får dem?

Ta reda på om det finns något failsafe system för att läsa BIOS från USB när systemet inte bootar som det ska på befintlig CPU. Det andra alternativet, som ju är 100% garanterat att fungera, är ju att låna en CPU av någon, för att starta upp systemet på, uppdatera din BIOS, och gå därifrån.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Så du menar att ett moderkort kan helt dö av att CPU inte stöds i Bios. Sista gången, innan jag bytte tillbaka till gamla moderkort/CPU, och jag försökte boota bios stängde datorn bara av sig och sedan inte ett knyst. Stendött.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Så du menar att ett moderkort kan helt dö av att CPU inte stöds i Bios. Sista gången, innan jag bytte tillbaka till gamla moderkort/CPU, och jag försökte boota bios stängde datorn bara av sig och sedan inte ett knyst. Stendött.

Moderkortet lär inte ta skada av att det inte känner igen CPU'n. I det här fallet är det föga sannolikt att CPU'n kan det i heller. Det har funnits fall där moderkort som teoretiskt stödjer CPU'er med BIOS uppdatering har bränt CPU'er för att de benen den autodetectar vCore på använts av äldre CPU'er för att ange en annan, högre spänning. När datorn bootade på de CPU'erna var man tvungen att hoppa in i BIOS och manuellt ställa ner spänningen det första man gjorde, för att minimera skaderiskerna. Och där har du orsaken till varför datorn inte startar med en CPU den inte känner igen. Man har helt enkelt valt att försäkra sig om att det inte kan bli något problem.

Med andra ord, det behövs en annan CPU så man kan göra BIOS uppdateringen, därefter kommer det fungera utmärkt.
Så, du behöver någon i din omgivning med en kompatibel CPU, och lite fritid. Bjud på pizza, och erbjud ny kylpasta på CPU'n som "ersättning" för besväret. Det torde vara en skitsak i sammanhanget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Ja du missuppfattade det. Kortet botade aldrig upp till Bios. Testade med ett externt grafikkort också och till och med VGA portarna.

Kollade upp innan med MSI att det fanns en uppdatering till min CPU. Laddade ner den igår. Behöver ju inte alla features som Z79 har.

Tänkte först på nätagregaten och inte så tidsödande att switcha moderkort när CPU och kylare redan finns monterade. Så drog i det gamla igen och då fungerade det, så utesluter nätagget.

Okej, tänker som -=Mr_B=- att du behöver en annan CPU för att flasha bios, sen kommer det funka.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd

Har själv en I7 socket 1155 i speldatorn men den passar inte. Känner ingen med Hasswell. Får nog bita i de sura äpplet och åka köpa ett nytt moderkort. Lite lurigt när moderkortstillverkarna säger sig stödja processorn. http://se.msi.com/support/mb/B85MG43.html#support-cpu

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer den processorn, men det behövs en bios uppdatering. Personligen tycker jag inte att det är lurigt alls

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Asus vet ja på vissa moderkort, går att flasha trots fel cpu eller man brickar moderkortet. Riktigt bra lösning. Fler borde ta efter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Personligen tycker jag inte att det är lurigt alls

Inte ett dugg. Speciellt inte eftersom det påpekats redan tidigare i tråden att det här kan bli resultatet, om det inte är rätt BIOS i brädan från början.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Moderkortet stödjer den processorn, men det behövs en bios uppdatering. Personligen tycker jag inte att det är lurigt alls

Yes så e det

Permalänk
Avstängd

Lite lurigt det där med att inte kunna uppdatera moderkortet utan processor? Jo, det finns det men så lurigt att jag låter bli: http://www.motherboardpoint.com/threads/flash-bios-without-cp...

Hittade ett moderkort som passar min låda och har Optisk digital ljudutgång som jag kan åka och hämta idag: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/intel-...

Hur stor tror ni risken är att jag bränt CPU?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Hittade ett moderkort som passar min låda och har Optisk digital ljudutgång som jag kan åka och hämta idag: http://www.netonnet.se/art/dator/kom...i/205247.8086/

Om du har bränt din CPU kan vara svårt att svara på, det vet du ju tyvärr inte förren du har testat på nya moderkortet. Håller tummarna att det funkar som det ska

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S