Nytt Grafikkort presterar sämre än gamla!...

Permalänk

Nytt Grafikkort presterar sämre än gamla!...

Hej! det är så att jag köpte väldigt nyligen ett helt nytt Asus Gtx 780 3Gb DirectCU 2, och innan det hade jag ett MSI Radeon 7870 twin frozr 2Gb och när jag startar ett spel som till exempel CS:GO så droppar jag väldigt mycket i fps jämfört med det gamla Radeon plus att jag har ungefär 100 fps mindre.
När jag kör spel som till exempel Far Cry 4 så går kortet upp i väldigt höga grader (ca. 70-79 grader Celsius) och då anväder jag ungefär 90% av kortets kraft, detta är inte så direkt normalt för ett sånt grafikkort i och med att det egentligen bara ska gå upp i 60 grader Celsius när man ligger på 100% av kraften enligt tester jag läst.
Har alla nyaste drivrutiner och alla gamla amd drivrutiner är borta, ominstallerat windows bara men inte formaterat om alla hårddiskar.

Skulle vara väldigt tacksam för en lösning på detta eller om det är någon som vet eller har haft samma fel.

Behöver ni veta vad jag har för delar i datorn:
Skärm: BenQ XL2411 144 hz
Processor: Intel i5 3570K
RAM-Minne: Kingston HyperX 8Gb
Grafikkort: Asus GTX 780 3Gb DirectCU 2
Hårddisk: 1x HDD Seagate 1Tb
2x SSD vet ej märke...
MOBO: Msi z77-g41

Permalänk
Medlem

100 fps mindre av ? du råkar inte få konstant 60 fps? dvs vsync? hur bra luftflöde har du i din låda?

så problemet är att allt fungerar utmärkt men siffrorna är inte rätt?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortets BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Disney: förr hade jag ungefär runt 230-280 och nu allt från 80-130 ungefär kan inte säga exakt... v-sync är av. har väldigt bra luftflöde i datorn då jag har http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/pha... det chassit med extra fläktar upp till och helt ny processorkylare, dock har jag ingen fläkt i botten då alla sladdar döljs där nere med nätagget.

Fantomsmurfen: Ja alla bios och drivrutiner är uppdaterade.

Permalänk

Disney: Plus att jag körde igång Far Cry 4 häromdagen utan sidopaneler och det hände exakt samma med värmen av grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Disney: Plus att jag körde igång Far Cry 4 häromdagen utan sidopaneler och det hände exakt samma med värmen av grafikkortet...

är det ref modell? kan vara fläkthastigheten som är snålt ställt. kortet drar många W = varmt. då råkar inte ha något som blockerar luftflödet? ljudkort ivägen?

kan vara CS:GO som är dåligt optimerat för nvidia grafikkort tyvärr, har du jämnfört med andra spel?

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike och posta en länk till ditt resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Disney: Kan kanske vara det men har en kompis med ett GTX 760 och han ligger på runt 250-300 fps hela tiden och inga problem alls att köra Far Cry 4 på Ultra och mitt klarar knappt av Low utan att grafikkortet blir för varmt.

Fantsomsmurfen: Jag ska testa, kommer med länk lite senare idag!

Permalänk
Skrivet av Pontuss09:

När jag kör spel som till exempel Far Cry 4 så går kortet upp i väldigt höga grader (ca. 70-79 grader Celsius) och då anväder jag ungefär 90% av kortets kraft, detta är inte så direkt normalt för ett sånt grafikkort i och med att det egentligen bara ska gå upp i 60 grader Celsius när man ligger på 100% av kraften enligt tester jag läst.

Allt under 90c är okay, mitt kort brukar med ligga på runt 75-80c under FC4 och BF4. Vet inte vilket test du har läst där det ligger på 60c i 100 ?

Men i swecklockers testet var det 80c på fullbelastning på ref kortet.
http://www.sweclockers.com/recension/17041-nvidia-geforce-gtx...

och ca 70c för ditt kort, men då var rumstemperaturen 20c.
http://www.sweclockers.com/recension/17295-asus-geforce-gtx-7...

Permalänk

verithros: Okej men om man kommer upp i dom graderna när man kör spelet på low? det ska inte detta grafikkortet göra tycker man när det är 5:e bästa grafikkortet på marknaden... känns som det är något fel på kortet när det inte presterar bättre än vad mitt MSI Radeon 7870 Twin Frozr gjorde.....

Permalänk

http://www.hwcompare.com/14130/geforce-gtx-780-vs-radeon-hd-7... här är också en sida jag har tagit användning av och där är ju 780 ungefär dubbelt så bra i alla tester utom strömförsörjning...

Permalänk
Entusiast

Temperaturerna är ingen fara, kortet klarar lätt temperaturer över 90.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Pontuss09:

verithros: Okej men om man kommer upp i dom graderna när man kör spelet på low? det ska inte detta grafikkortet göra tycker man när det är 5:e bästa grafikkortet på marknaden... känns som det är något fel på kortet när det inte presterar bättre än vad mitt MSI Radeon 7870 Twin Frozr gjorde.....

Har du v-sync på annars maxar grafikkortet alltid, spelar ingen roll om du kör low eller ulta det kommer bara öka fps. Sen Inte riktigt 5e bästa på marknaden. Titan, Titan z, Titan black, 290x, 295x, 780 TI, 980, 970, 7990, 690 mm som är kraftigare. Vet inte vad problemet med CS:Go är, testat att ominstallera det ?

Permalänk

MSIOCGenie: Ja men jag kör ju på low i Far Cry 4 och det går upp mot 80 grader när min kompis spelar samtidigt med ett 760 på ultra och får inte temperaturer över 70-75.....

Permalänk

verithros: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html där har du var jag hittat att det är 5:e bäst

Permalänk
Skrivet av Pontuss09:

verithros: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html där har du var jag hittat att det är 5:e bäst

Det testet är inte gjort för spel, utan är ett #Dmark test.

Permalänk

Verithros: asså.... nä jag ger upp. lämnar in kortet nu nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Pontuss09:

MSIOCGenie: Ja men jag kör ju på low i Far Cry 4 och det går upp mot 80 grader när min kompis spelar samtidigt med ett 760 på ultra och får inte temperaturer över 70-75.....

Det är olika kort, kan inte jämföra temps på ett 760 och 780... Sen spelar du ulta får du kanske 60 fps och 80c, kör du low får du kanske 120 fps och 80c = spelar ingen roll vilken grafikinställning om du inte kör vsync.

inget fel på ditt kort!

Permalänk

verithros: Snälla förklara då hur det kan prestera sämre än ett gammalt MSI 7870???? det är det som inte går ihopa....

Permalänk

Ladda hem 3Dmark och kör firestrike så får du se hur dina kort presterar. Vad får du för fps på far cry 4 ultra ? sen har du testat att ominstallera CS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Verithros: asså.... nä jag ger upp. lämnar in kortet nu nästa vecka.

Vet inte om frågan kommit upp / är besvarad men... Ditt nätaggregat samt hur gammalt?
En kompis hade nämligen problem med att nätaggregatet inte orka med riktigt, gav för lite spänning till prylarna. (å andra sidan var hans agg typ 10 år :-P. Han såg något om det i gpu-z, minns inte riktigt vad det stod dock, men vid själva sensor-tabben i programmet iaf)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

ska installera 3Dmark när jag installerat klart CS:GO och i Far Cry 4 kan man inte se fps om man inte kör fraps sammtidigt och är inte så sugen på att köpa fraps om man inte ska recorda eller något sånt. Kan ju tillägga att det låter precis som om att grafikkortets fläktar tjuter rätt mycket när jag kör Far Cry 4.

Permalänk

pjuppi: mitt nätaggregat är knappt 3 år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

pjuppi: mitt nätaggregat är knappt 3 år gammalt.

Bara säga att ett nätaggregat är si och så gammalt gör mindre skillnad, skriv vad för märke du har på det också...

Nätaggregat är nog den viktigaste delen i en dator, ett dåligt nätaggregat med dåliga komponenter kan få katastrofala följder för hela datorn...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

pjuppi: Har för mig att det är ett coolermaster på 800w

Permalänk
Medlem

Närmare 80c låter inte helt otroligt. Är det just cs som har låg fps kan det hjälpa att skriva in några kommandon i launch options i steam. Kommer inte ihåg vilka på rak arm men..

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk

my bad 750w

Permalänk

Pl4yGround: Har exakt samma launch options och grafikinställningar som när jag hade mitt 7870 och absolut ingen skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

ska installera 3Dmark när jag installerat klart CS:GO och i Far Cry 4 kan man inte se fps om man inte kör fraps sammtidigt och är inte så sugen på att köpa fraps om man inte ska recorda eller något sånt. Kan ju tillägga att det låter precis som om att grafikkortets fläktar tjuter rätt mycket när jag kör Far Cry 4.

Fraps finns ju som gratisversion. Jag rekommenderar dock msi afterburner för att se fps och mer därtill.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Mitt moderkort är ett som använder amd grafik men det borde väl inte störa när man sätter i ett nvidia grafikkort då?