Permalänk
Medlem

Hur relevanta är CPU bound tester?

Kommer mer och mer att olika tech sidor skruvar ner grafiken för att göra spelen CPU bundna och då påstås testar CPU prestandan.

Men undrar hur relevanta är dessa tester då det ibland är hyffsat stora skillnader i CPU bound testen men när man sen kör med normala user settings så är skillnaden inte så stor?

Som när man kör en grymme processor i cine bench och en svagare så skiljer det jättemycket men sen kör man igång ett spel och då skiljer det några fps.

När blir skillnaderna i CPU testen relevanta? Då de vid tidpunkten när testet görs och man kör i normala settings så verkar de inte vara relevanta, så är det typ två-tre år in i framtiden och grafikkorten blivit ännu grymmare och då de CPU som klarade sig sämre i CPU bound testen flaskar tidigare än de andra?
Eller är de som ett cine bench test ganska orelevant när det kommer till gaming?

Även i framtiden tar ju grafikkort hand om grafikdelen och processorn skall "bara" mata grafikkortet, det skall ju inte ta över grafikkortets jobb som man verkar göra när man kör CPU bound testerna?

Eller kan man ens jämför CPU bound testen med ett verkligt scenario som kan inträffa? Återspeglar de ett troligt verkligt scenario?

Vad är era åsikter skring relevansen av CPU bound testen? Är de som ett cine becnch test eller de har relevans i gaming isåfall i framtiden kanske för vid tidpunkten då testet görs verkar det ej spela så stor roll i de "verkliga" speltesten med normala grafik settings.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

BF4 720p low settings
Intel Core i5 4690k 230 FPS
AMD FX-8350 160 FPS

"omg amd sucks look intel owning"

Jag har mer än en gång sett sådant här eller liknande. Och nej det är inga riktiga tester som återspeglar normal användning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Testerna med låg upplösning, låga grafikinställningar och ett kraftfullt grafikkort visar hur många fps processorn kan trycka ut i spelet. Låga inställningar, låg upplösning och kraftfullt grafikkort har man för att hindra att grafikkortet flaskar. Samma sak görs tvärt om i grafikkortstest där hög upplösning, höga grafikinställningar och en kraftfull processor används.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Testerna med låg upplösning, låga grafikinställningar och ett kraftfullt grafikkort visar hur många fps processorn kan trycka ut i spelet. Låga inställningar, låg upplösning och kraftfullt grafikkort har man för att hindra att grafikkortet flaskar. Samma sak görs tvärt om i grafikkortstest där hög upplösning, höga grafikinställningar och en kraftfull processor används.

Det blir samtidigt lättare för processorn om man drar ner vissa inställningar väl?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Det blir samtidigt lättare för processorn om man drar ner vissa inställningar väl?

Beror på inställning. Är det inställningar som har med antal AIn, eller hur objekt rör på sig så blir det lättare för CPU. Men allt som har med grafik att göra påverkar i stort sett endast grafikkortet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hjälpsam

Även skuggor är ofta CPU bundna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Vad är era åsikter skring relevansen av CPU bound testen? Är de som ett cine becnch test eller de har relevans i gaming isåfall i framtiden kanske för vid tidpunkten då testet görs verkar det ej spela så stor roll i de "verkliga" speltesten med normala grafik settings.

Ja, det är mycket för att visa framtida potential hos CPUn ifall man får kraftigare grafikkort då. Sen är det bra för jämförelse om man ska köra CPU-tunga spel som WoW eller Skyrim t.ex. och vill undvika FPS-drops så mycket som möjlgit även i framtiden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag anser att testerna är ganska relevanta, CPU'n är ofta väldigt viktig när det gäller spel.
Ni som vill se hur en CPU flaskhals kan hålla tillbaks grafikkort, så kan ni titta på dessa 3DMark Firestrike resultat från när jag hade Fx8350 och nu när jag har 4930k, ganska stor skillnad.

FX8350 + 2x 290 http://www.3dmark.com/3dm/4050521
4930k + 2x 290 http://www.3dmark.com/3dm/4332474

Men benchmark resultat är en sak och spelupplevelse en helt annan.
I BF4 så gick jag från extrem stuttering och fps drops till "buttery smooth"

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag det som bara en ytterligare mätning för processorns prestanda för specifikt scenario, och känner att det är relevant att testa, precis som Cinebench etc.

Visa signatur

Ride more, Work less!