Permalänk
Medlem

Kan överklockning sluta fungera?

Mitt moderkort är ett socket 775 Gigabyte P35-DS3 och min processor är QX6700 som har en standard frekvens på 2,66Ghz. Mina minnen är DDR2 800Mhz (2gb x 4, totalt 8gb). För inte så länge sedan klarade jag av att klocka processorn till 3,4Ghz, stabilt med temp på max 76 grader, normalt 70 grader. Plötsligt en dag ville den inte klocka längre och återgick till standardfrekvensen.

Har ni någon aning varför klockningen plötsligt kan sluta fungera? Kan man åtgärda det på något sätt? Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Menar du att den var klockad, och att du sedan upptäckte att den gick i standardklock?

Hur är tempen nu?

Permalänk
Medlem

Ja. Jag hade klockat den och den gick fint i ett par veckor. En dag bestämde den sig för att sluta vara klockad. Jag kan passa på att nämna att jag har upplåst multipel på min processor (från fabrik så klart). Standard är 266 x 10 = 2,66GHz. Nu har jag ökat multipeln till 12, alltså 266 x 12 = 3,2GHz. Nu med 3,2GHz maxar jag tempen till 74 grader, vanligtvis inte mer än 70 grader.

Det som är konstigt är att jag inte kan röra klockfrekvensen till något annat än just 266. Varken upp ett steg eller till och med ned ett steg. Datorn startar och hänger sig innan jag nått startskärmen. Det ser ut som att den laddar ram-minnena men inte hinner klart och sedan startar datorn bara om sig.

Är det inte lite skumt?

Permalänk
Medlem

Inga tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Ja. Jag hade klockat den och den gick fint i ett par veckor. En dag bestämde den sig för att sluta vara klockad. Jag kan passa på att nämna att jag har upplåst multipel på min processor (från fabrik så klart). Standard är 266 x 10 = 2,66GHz. Nu har jag ökat multipeln till 12, alltså 266 x 12 = 3,2GHz. Nu med 3,2GHz maxar jag tempen till 74 grader, vanligtvis inte mer än 70 grader.

Det som är konstigt är att jag inte kan röra klockfrekvensen till något annat än just 266. Varken upp ett steg eller till och med ned ett steg. Datorn startar och hänger sig innan jag nått startskärmen. Det ser ut som att den laddar ram-minnena men inte hinner klart och sedan startar datorn bara om sig.

Är det inte lite skumt?

Du skall inte ändra något annat än multipel när du klockar, sen att den gick tillbaka kan ju vara att den legat så precis för att vara stabil eller eller värmemässigt.
Även en cpu blir äldre och då kan den kommit över gränsen var den är stabil eller så har datorn samlat skit så den inte blir lika bra kyld som innan.