Elsäkerhetsverket varnar för livsfarlig USB-laddare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mods:

Detta kommer kosta Apple dyrt. Skitprodukter.

Varför skulle det kosta Apple någonting? Det är inte deras produkt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Mods:

Detta kommer kosta Apple dyrt. Skitprodukter.

tror du verkligen att det är Apple som tillverkat dom laddarna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

China Export = CE
Mycket praktiskt för Kineserna.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Fel, det där är bara en vandringssägen, det som spelar roll är om det finns tester gjorda inte hur texten på CE-märket ser ut.

Fel, det är importörens ansvar att veta om den är testad och godkänd.

Helt fel, bara påhitt. CE betyder inget i Kina, ungefär som det skulle så XYZ på något i Sverige.

Och även om det hade betytt något (det gör det inte), så spelar det ingen roll. Importören måste kunna garantera att produkterna uppfyller europeiska regler, sen om det står CE - "Conformité Européene" eller CE - "Church of England" eller Kalle Anka på produkten spelar ingen roll, importören har fortfarande hela ansvaret.

och hur förklarar du då den ikon på laddaren som enligt dig betyder CE men den laddaren har ju ingen CE märkning enligt Elsäkerhetsverket.

  • tror du att Elsäkerhetsverket har fel och laddaren egentligen är CE märkt

  • att det inte finns nån CE märkning det är ett "terjat" photoshoppat

  • en illution, konspiration, iluminati, eller vad ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När jag kollar närmare på min telefon(HTC One M7) så är C och E väldigt nära varandra, undra om det är en kopia?
Köpte den på abonnemang av tre.. Men man vet ju aldrig vad som är äkta eller ej när det gäller mobiloperatörer..

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Skrivet av Meckoman:

När jag kollar närmare på min telefon(HTC One M7) så är C och E väldigt nära varandra, undra om det är en kopia?
Köpte den på abonnemang av tre.. Men man vet ju aldrig vad som är äkta eller ej när det gäller mobiloperatörer..

fota av den och lägg upp här.

ja har både en samsung galaxy tab3 & nokia original laddare AC-10E båda har CE märkning

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mods:

Detta kommer kosta Apple dyrt. Skitprodukter.

Den här laddaren har ingenting med Apple att göra och kan användas till vilken telefon som helst som använder USB port för endamålet. De som har iPads och iPhones brukar hålla sej till orginal laddare, datorer eller kända tillbehörs producenter än till skit produkter som denna, snarare är det android telefon användare i sin lågpris jakt som biter i gräset.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Det här är inget konstigare än att gå på pizzerian och köpa en oxfile-pizza

Haha vi är så jävla lurade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Keeper of the Bamse

Inlägg 23...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur har denna nyhet med sweclockers att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

På tal om detta så har jag märkt att min medföljande laddare till min Nexus 5 "surrar" när den är i ett eluttag och telefonen inte laddas.
Är detta normalt eller något seriöst problem?

liknande exempel på coilwhine som grafikkort har skulle jag tro (komponenter som vibrerar lite smått). (har en samsungladdare själv som man även mätte med oscilloskop på skolan och den visade ingen farlig ström även fast den låter tillräckligt för att störa en när man ska sova :P.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleecin:

Hur har denna nyhet med sweclockers att göra?

På vilket sätt anser att den INTE har med sweclockers att göra? (ingen Apple hater kommentar som svar, utan vill ha ett konkret svar på varför den inte hör hemma här)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

På tal om detta så har jag märkt att min medföljande laddare till min Nexus 5 "surrar" när den är i ett eluttag och telefonen inte laddas.
Är detta normalt eller något seriöst problem?

Antar att det är normalt då samma sak händer för mig. Om du drar ut proppen och ansluter telefonen så sluter det, alltså borde det vara någon kondensator eller liknande som surrar.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleecin:

Hur har denna nyhet med sweclockers att göra?

Oh I don't know, ett stort teknikforum med nyheter om teknik och dess tillbehör? Samt att man kanske vill hjälpa till och varna så folk inte bränner ner sina hem pga ebay-köpta laddare samt denna från iphonedelar.se lr vad sidan nu hette.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

och hur förklarar du då den ikon på laddaren som enligt dig betyder CE men den laddaren har ju ingen CE märkning enligt Elsäkerhetsverket.

  • tror du att Elsäkerhetsverket har fel och laddaren egentligen är CE märkt

  • att det inte finns nån CE märkning det är ett "terjat" photoshoppat

  • en illution, konspiration, iluminati, eller vad ?

http://www.sweclockers.com/image/red/2014/12/04/Iphonedelar-l...

Märket på produkten och om den är "CE-märkt" (har en CE declaration of conformity) är hela olika saker.

Dessutom är ditt påstående fel, elsäkerhetsverket skriver "Laddaren saknar också EG-försäkran vilket alla CE-märkta produkter ska ha."

Så ni som letar efter felaktiga märken och tror de har någon betydelse, sluta med det, det är irrelevant.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Märket på produkten och om den är "CE-märkt" (har en CE declaration of conformity) är hela olika saker.

Dessutom är ditt påstående fel, elsäkerhetsverket skriver "Laddaren saknar också EG-försäkran vilket alla CE-märkta produkter ska ha."

Så ni som letar efter felaktiga märken och tror de har någon betydelse, sluta med det, det är irrelevant.

va ? är du politiker ?

då tar vi det igen eftersom du uppenbarligen inte svarat på frågan är märkningen på laddaren en CE märkning eller inte ?
om det inte är CE vad är det då ?

vad är irrelevant ? skulle laddaren ha CE märkning fast sakna EG-försäkran ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

va ? är du politiker ?

då tar vi det igen eftersom du uppenbarligen inte svarat på frågan är märkningen på laddaren en CE märkning eller inte ?
om det inte är CE vad är det då ?

vad är irrelevant ? skulle laddaren ha CE märkning fast sakna EG-försäkran ??

Om du inte förstått vad "Laddaren saknar också EG-försäkran vilket alla CE-märkta produkter ska ha."" betyder så är det ingen idé att vi diskuterar något.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd

Iphone måste lära sig att ta ansvar.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Om du inte förstått vad "Laddaren saknar också EG-försäkran vilket alla CE-märkta produkter ska ha."" betyder så är det ingen idé att vi diskuterar något.

ja med tanke på att du inte tror att "China Export" existerar. vad är det då för CE ikon på laddaren ?

Skrivet av Kruwgah:

Iphone måste lära sig att ta ansvar.

om sidan hette HTCdelar.se samsungdelar.se sonydelar.se skulle det göra att HTC, Samsung, Sony måste ta sitt ansvar för billiga kopior som tillverkas av helt andra tillverkare ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kruwgah:

Iphone måste lära sig att ta ansvar.

För det första så menar du nog Apple, för det andra så har inte Apple med denna laddare att göra så vad du ville ha sagt med ditt inlägg är fortfarande obegripligt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja med tanke på att du inte tror att "China Export" existerar. vad är det då för CE ikon på laddaren ?

Det är samma CE-märke som på all elektronik, hur svårt ska det vara? Det behövs inget China Export för det är helt OK att märka all elektronik i Kina med CE eftersom det är importörens ansvar att får den godkänd för den Europeiska marknaden. Det är inget som fabriken i Kina har något ansvar för.

I Kina har man CCC-märkning, den får man inte märka med utan att sakerna är godkända. Sen om det står CE, XY eller AY är det ingen där som bryr sig om.

Att CE-märket kan se lite olika ut är för att det i praktiken inte är så noga och att många inte har koll på exakt hur det ska se ut.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Egentligen lite felaktigt att kalla dena tingest för laddare, den är mer typ "USB spännings adapter" som kan användas till alla grejer som laddas/drivs med sådan port.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

För det första så menar du nog Apple, för det andra så har inte Apple med denna laddare att göra så vad du ville ha sagt med ditt inlägg är fortfarande obegripligt.

iphonebutiken.se

case closed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Den här laddaren har ingenting med Apple att göra och kan användas till vilken telefon som helst som använder USB port för endamålet. De som har iPads och iPhones brukar hålla sej till orginal laddare, datorer eller kända tillbehörs producenter än till skit produkter som denna, snarare är det android telefon användare i sin lågpris jakt som biter i gräset.

Nu förstår jag inte. Jag har Iphone och köper alla mina laddare från Iphone på Iphonebutiken.se?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II Big Tower
Intel® Core™ i7-5960X
32 GB Ram 2133 MHz
512GB SSD, 4TB HDD
2x NVIDIA® GeForce® GTX™ Titan Z SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 51aera:

Nu förstår jag inte. Jag har Iphone och köper alla mina laddare från Iphone på Iphonebutiken.se?

till iPhone och själv så fick jag med en laddare i kartongen när jag köpte min iPhone

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 51aera:

Nu förstår jag inte. Jag har Iphone och köper alla mina laddare från Iphone på Iphonebutiken.se?

"..från Iphone.."

Que?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av 51aera:

Nu förstår jag inte. Jag har Iphone och köper alla mina laddare från Iphone på Iphonebutiken.se?

varför köper du kina laddare för överpris ? så svårt kan det inte vara hitta mer kvalitativa laddare än dom som finns från kina för 1-2dollar styck

härifrån kanske
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20729&pageSi...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonatan80:

varför köper du kina laddare för överpris ? så svårt kan det inte vara hitta mer kvalitativa laddare än dom som finns från kina för 1-2dollar styck

härifrån kanske
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20729&pageSi...

Eller så kan man ju köpa en originalladdare då de inte är så dyra

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.