Stilrent och tyst chassi för vattenkylning

Permalänk
Medlem

Stilrent och tyst chassi för vattenkylning

Hej,

Börjar bli dags för ny dator och självklart börjar man med att hitta nått att bygga i. Jag letar alltså efter ett stilrent chassi liknande Define R5 eller Antec P182 (som jag har nu) men med tvisten att det ska gå att sätta radiatorer för vattenkylning internt. Huvudfokus är att bygga ett så tyst system som möjligt med överklockningspotential.

Tanken är att kyla värmealstrande komponenter, tänker mig att det räcker med processor (4790K, 5820K eller motsvarande) och grafikkort (GeForce 980 eller motsvarande). Har inte satt mig in tillräckligt än men tänker mig 2x280 radiatorer (EK-CoolStream RAD XTC 280). Antar att det är bättre med radiatorerna där luften går ur chassiet för att inte värma övriga komponenter så gärna plats för radiator i toppen.

Övriga krav och info:
* Ljuddämpningsmaterial
* 140 mm fläktar för att få ner ljudnivån
* Helst inget fönster
* Kommer bara använda SSD så två 2.5" enheter räcker
* Ingen optisk enhet krävs
* Stilrent och diskret
* ATX moderkort
* Helst Miditower
* Helst <1500 kr
* 2x280 mm radiator (?)

Har tittat på Define R5 men där verkar man inte kunna sätta 280 mm radiator i toppen utan att den slår i moderkortet. Nanoxia Deep Silence 6 verkar klara allt men är väldigt stort.

Kanske finns det inte nåt chassi som klarar allt jag vill men hoppas på er hjälp med att komma så nära som möjligt.

Tack på förhand!
/Ludwig

Permalänk
Medlem

Låter som att du letar efter ett NZXT H440.

Annars skall det inte vara några som helst problem att sätta i en vanlig 290mm(eller 420mm) radiator i toppen. Om det inte råkar vara en extremt tjock radiator.

Permalänk
Medlem

Jag planerar just nu på att byta från P182 till Define R5. Just nu är tanken att jag ska ha 240 i fronten och 120 i botten och bara kyla CPU. Nästa gång jag köper nytt grafikkort tänkte jag även kyla det och sätta en 420 i taket.

Enligt Fractal får man plats med 55 mm i taket (Radiator+Fläkt).

Permalänk

Enthoo PRO utan fönster är det du letar efter. Tror inte du hittar mer pris värt

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kurtelof:

Hej,

Börjar bli dags för ny dator och självklart börjar man med att hitta nått att bygga i. Jag letar alltså efter ett stilrent chassi liknande Define R5 eller Antec P182 (som jag har nu) men med tvisten att det ska gå att sätta radiatorer för vattenkylning internt. Huvudfokus är att bygga ett så tyst system som möjligt med överklockningspotential.

Tanken är att kyla värmealstrande komponenter, tänker mig att det räcker med processor (4790K, 5820K eller motsvarande) och grafikkort (GeForce 980 eller motsvarande). Har inte satt mig in tillräckligt än men tänker mig 2x280 radiatorer (EK-CoolStream RAD XTC 280). Antar att det är bättre med radiatorerna där luften går ur chassiet för att inte värma övriga komponenter så gärna plats för radiator i toppen.

Övriga krav och info:
* Ljuddämpningsmaterial
* 140 mm fläktar för att få ner ljudnivån
* Helst inget fönster
* Kommer bara använda SSD så två 2.5" enheter räcker
* Ingen optisk enhet krävs
* Stilrent och diskret
* ATX moderkort
* Helst Miditower
* Helst <1500 kr
* 2x280 mm radiator (?)

Har tittat på Define R5 men där verkar man inte kunna sätta 280 mm radiator i toppen utan att den slår i moderkortet. Nanoxia Deep Silence 6 verkar klara allt men är väldigt stort.

Kanske finns det inte nåt chassi som klarar allt jag vill men hoppas på er hjälp med att komma så nära som möjligt.

Tack på förhand!
/Ludwig

Kolla upp phanteks enthoo primo..kostar iofs 2000kr men det är en dröm för ett vattenbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R5 eller NZXT H440.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Låter som att du letar efter ett NZXT H440.

Annars skall det inte vara några som helst problem att sätta i en vanlig 290mm(eller 420mm) radiator i toppen. Om det inte råkar vara en extremt tjock radiator.

H440 är ju ett alternativ gillar dock inte fönstret så då kanske H630 passar mig bättre. Dock inte helt såld.

Skrivet av ZonYx:

Jag planerar just nu på att byta från P182 till Define R5. Just nu är tanken att jag ska ha 240 i fronten och 120 i botten och bara kyla CPU. Nästa gång jag köper nytt grafikkort tänkte jag även kyla det och sätta en 420 i taket.

Enligt Fractal får man plats med 55 mm i taket (Radiator+Fläkt).

Ek radiatorn verkar vara 55 mm utan fläkt tror jag så det blir ju lite tajt.

Annars är jag riktigt sugen på R5 känns som det chassiet matchar bäst.

Skrivet av NinjaMartin:

Enthoo PRO utan fönster är det du letar efter. Tror inte du hittar mer pris värt

Skrivet av makn:

Kolla upp phanteks enthoo primo..kostar iofs 2000kr men det är en dröm för ett vattenbygge

Enligt vad jag kan se så är inga av Phanteks chassin ljuddämpande (jag kan ju missat nått iofs), frågan är hur ljudvolym en påverkas. Primo verkar ganska trevligt men blir lite samma som Deep Silence 6 lite för stort. 65 cm och 60 cm djup jämfört med 52 och 51 för nuvarande P182. Pro verkar bättre storleksmässigt. Plats för många radiatorer i Primo dock.

Skrivet av Timelord Sloth:

Fractal Design Define R5 eller NZXT H440.

Lutar nog åt R5 men vill försäkra mig om att jag får in tillräckligt med radiatorer för att få det kallt och tyst.

/Ludwig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtelof:

Ek radiatorn verkar vara 55 mm utan fläkt tror jag så det blir ju lite tajt.

Annars är jag riktigt sugen på R5 känns som det chassiet matchar bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja måste du ha den fetingen så blir det helt klart ont om plats. Men det finns ju tunnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonYx:

Ja måste du ha den fetingen så blir det helt klart ont om plats. Men det finns ju tunnare

Jag vet inte vilken jag behöver Den hade fått bra recensioner. Några förslag på andra radiatorer som är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurtelof:

Jag vet inte vilken jag behöver Den hade fått bra recensioner. Några förslag på andra radiatorer som är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog satsat på denna, har ingen fakta på att den är bra, har bara hört det.
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/...