Funderar på att överklocka lite. (Nybörjare söker hjälp!)

Permalänk

Funderar på att överklocka lite. (Nybörjare söker hjälp!)

Hejsan! Nu är det så att jag funderar på att överklocka min dator lite. Och då söker jag er hjälp och råd om hur, hur mycket.

Mina specs är:

ASUS Z97-A ATX
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB

och grafikkort MSI Radeon R9 280x.

Jag har ett program som medföljde mitt grafikkort där man kunde överklocka enbart grafikkortet. Sedan så såg jag att man kan överklocka moderkortet också, så jag vet inte riktigt vilket av alternativen som är bäst. Några tips?
Kan ni länka till några bra trådar där jag kan se hur man överklockar datorn. Man måste alltid lära sig någon gång.

Vad get det för skillnad ifall jag överklockar Moderkortet / grafikkortet?

MvH/ Philip

Permalänk
Medlem

Jag fick ett bra svar för länge sen angående överklockning. Varför vill du överklocka?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av Felek:

Jag fick ett bra svar för länge sen angående överklockning. Varför vill du överklocka?

Tanken var att jag skulle försöka överklocka den lite så att den flyter på lite bättre senare när jag införskaffat mig GTA V till den.
Men just nu så funkar alla spel perfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Jag fick ett bra svar för länge sen angående överklockning. Varför vill du överklocka?

För att vi är på Sweclockers kanske och inte Lunar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Hejsan! Nu är det så att jag funderar på att överklocka min dator lite. Och då söker jag er hjälp och råd om hur, hur mycket.

Kan ju börja här; http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Tanken var att jag skulle försöka överklocka den lite så att den flyter på lite bättre senare när jag införskaffat mig GTA V till den.
Men just nu så funkar alla spel perfa.

Även jag har funderat på detta, men som föregående talare sa så är det värt att fundera varför man faktiskt gör det, för det är inte helt riskfritt Själv håller jag nog mig ifrån det tills jag har en separat dator att lära mig på, innan jag tar mig an huvuddatorn!

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Om du tar en titt i överklockningsdelen i forumet så brukar de finnas mycket utförliga guider för nybörjare där! Det var där jag började min "karriär"

Visa signatur

Ryzen 2600 @ 4.1, Vega 56 @ 1580mhz (P7: 1025mv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Även jag har funderat på detta, men som föregående talare sa så är det värt att fundera varför man faktiskt gör det, för det är inte helt riskfritt Själv håller jag nog mig ifrån det tills jag har en separat dator att lära mig på, innan jag tar mig an huvuddatorn!

Fast om du håller dig inom vettiga ramar så är det faktiskt ganska riskfritt. Bara följ guiden som länkades här över så är det inte så mycket som kan gå fel.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Vi har samma moderkort, det jag gjorde var att installera medföljande mjukvara från Asus, den kör helt automatiskt och klockade upp prollen till 4,6Ghz. Det var löjligt enkelt :). Heter något i stil med "5-way optimization" Går även att klocka automatiskt via Bios, något som inte fungerade alls för mig, fick bara svart skärm.

Behövs inga förkunskaper heller.

Permalänk
Skrivet av Tesked:

Fast om du håller dig inom vettiga ramar så är det faktiskt ganska riskfritt. Bara följ guiden som länkades här över så är det inte så mycket som kan gå fel.

Ja det har du rätt i, kommer nog motstå en stund till men intresset gör ju att det blir mer och mer intressant att börja pilla

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

För att vi är på Sweclockers kanske och inte Lunar.

Märkte inte det, tack för att du tog upp det.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Vi har samma moderkort, det jag gjorde var att installera medföljande mjukvara från Asus, den kör helt automatiskt och klockade upp prollen till 4,6Ghz. Det var löjligt enkelt :). Heter något i stil med "5-way optimization" Går även att klocka automatiskt via Bios, något som inte fungerade alls för mig, fick bara svart skärm.

Behövs inga förkunskaper heller.

Nu är det så att jag inte har installerat det än och jag har inte tillgång till en CD läsare ännu. Går det att ladda ner programmet någonstans på internet?
Har kollat lite, men vet inte riktigt vad jag letar efter ^^ (ny med datorer. )

// Sneel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av supersneel:

Nu är det så att jag inte har installerat det än och jag har inte tillgång till en CD läsare ännu. Går det att ladda ner programmet någonstans på internet?
Har kollat lite, men vet inte riktigt vad jag letar efter ^^ (ny med datorer. )

// Sneel

http://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/HelpDesk/

Asus AI-suite är det du ska ha, ligger under drivrutiner och verktyg.

En liten varning: Även om det är en väldigt enkel sak så kan det vara bra att läsa på lite vad som händer och hur programmet fungerar, även om det nu gör allt automatiskt. På länken ovan finns även manualen, ta och läs igenom den också. Ställ inte in Vcore osv manuellt ifall du inte vet vad du gör, utan låt programmet gör allt åt dig.

Här en video som visar programmet:
http://youtu.be/J81qFsUbROE

Lycka till!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

denna länk är till en som verkligen vet vad och hur man skall göra. tycker du skall ta dig tid till att läsa igenom denna då den tar upp alla frågor du har ang överklockning. och det roliga ar just den socket du har. och just den cpu du har. läs och läs en gång till. gå sen till yotube för att dubbel kolla detta. då har du lite kött på benen ang överklockning på cpu eller moderkortet eller Vga kortet. du kommer att få lära dig allt. allt från volt som är ok till volt som är riskzonen osv... rekomenderas starkt att läsa den.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ( en gång till. )