Microsoft: "Windows 10 till sensommaren eller tidig höst"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Windows 10 till sensommaren eller tidig höst"

Till skillnad från många rykten släpps inte Windows 10 skarpt till årets första hälft. Nu upprepar Microsoft tidigare uppgifter om att det blir en lansering senare under 2015.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att man som konsument skall bry sig?

Det är bara ett operativsystem trotts allt som skall möjliggöra användande av andra program och spel.

Edit: Det jag menar är att MS försöker sätta så stort fokus på sitt OS medan jag egentligen tycker det är mindre intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Finns det någon anledning till att man som konsument skall bry sig?

Det är bara ett operativsystem trotts allt som skall möjliggöra användande av andra program och spel.

Edit: Det jag menar är att MS försöker sätta så stort fokus på sitt OS medan jag egentligen tycker det är mindre intressant.

Nej, egentligen är det rätt ointressant. Det är småsaker som utökat stöd för mediaformat och att de gjort sig av med den omtalade startskärmen som kan påverka slutanvändaren, annars är det ju mest deras fokus på "ett OS, alla plattformar" som är den stora prylen med Win10.

För oss gamers är det däremot DirectX-stödet som blir styrande. Får se hur det blir på den fronten men de lär knappast droppa Win8.1 än.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Finns det någon anledning till att man som konsument skall bry sig?

Det är bara ett operativsystem trotts allt som skall möjliggöra användande av andra program och spel.

Edit: Det jag menar är att MS försöker sätta så stort fokus på sitt OS medan jag egentligen tycker det är mindre intressant.

Förr spelade det mer roll. När de gick från DOS till NT fick producenter och konsumenter enorma stabilitetsfördelar. 32 till 64 bit var även ett stort move för de som använder mer ram än PAE kerneln i windows tillåter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Bra. Med tanke på vilken flopp Windows 8 blev är det bättre att de gör färdigt allt ordentligt. Jag väntar gärna några månader extra för att få ett operativsystem främst anpassat för mus och tangentbord, multitasking och flera fönster på skärmen samtidigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl mer roll för användare som oss, dom flesta har ju ingen nytta av det förutom möjligtvis prestandaförbättringar vilket är bra för svagare hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag saknar verkligen XP-tiden av någon anledning. Athlon 64, GeForce 6800 Ultra (som knappt en människa hade råd med) och Doom 3...

Dold text

...men Win 10 verkar väldigt trevligt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Finns det någon anledning till att man som konsument skall bry sig?

Det är bara ett operativsystem trotts allt som skall möjliggöra användande av andra program och spel.

Edit: Det jag menar är att MS försöker sätta så stort fokus på sitt OS medan jag egentligen tycker det är mindre intressant.

Det beror på hur väl Microsoft lyckas med Windows 10. Blir det många intressanta nya funktioner för konsumenter? Vi vet inte ännu, Microsoft har endast presenterat 10%. Windows 8 kom med en mängd nya funktioner så jag hoppas att det fortsätter i samma trevliga takt. DirectX 12 lär väl alltid vara intressant för många av Sweclockers anhängare i alla fall.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kommer väll lagim till "back to school" RTM lär komma juni / juli skulle iaf jag gissa på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Finns det någon anledning till att man som konsument skall bry sig?

Det är bara ett operativsystem trotts allt som skall möjliggöra användande av andra program och spel.

Edit: Det jag menar är att MS försöker sätta så stort fokus på sitt OS medan jag egentligen tycker det är mindre intressant.

Håller inte med alls, tycker OSet är viktigare är hårdvaran.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett vettigt OS från MS och det heter Windows 7, så det är ingen brådska.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SweMerlin:

Det finns ju ett vettigt OS från MS och det heter Windows 7, så det är ingen brådska.

Finns andra vettiga OS också 8.1 tror jag det heter

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Finns andra vettiga OS också 8.1 tror jag det heter

Japp och 10 ser ut att kunna bli det bästa av två världar + lite extra, jag är lite hypad i alla fall =D

Permalänk
Avstängd

Någon som testat build9888 och kan berätta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Någon som testat build9888 och kan berätta?

Paul Thurrott har. Inte mycket att berätta.

http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-build-9888-leak...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Känns ju sådär motiverande att köpa 8.1 nu när 10 är så snart på ingång. För ingenting har sagts om rabatterat pris för uppgradering osv eller?

Permalänk
Skrivet av Kronärtskocka:

Känns ju sådär motiverande att köpa 8.1 nu när 10 är så snart på ingång. För ingenting har sagts om rabatterat pris för uppgradering osv eller?

Om jag minns rätt så skulle man få grovt rabatterat pris om det var en separat köpt version av 8.1, var det OEM så skulle det inte va det, eller något sådant. Fanns en artikel här på Sweclockers för ett tag sedan om du orkar leta eller om någon annan kommer att länka.

Permalänk
Avstängd

Det känns som om att kunder inte frågar efter Modern UI och mest blir förvirrade av det.
Samtidigt skyller stora datorleverantörer Microsoft för minskad försäljning.

Kanske kan Windows 10 få datorförsäljningen att rulla på bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det där lät ju inte så speciellt. Inga skäl att gå upp från Technical alltså. Tack för länken.

Permalänk
Medlem

Det som påverkar oss konsumenter (på ett indirekt sätt) är ju utvecklingsverktygen.

Det kommer finnas helt andra möjligheter att ytterligare "pressa" företag och organisationer att göra "universiella" appar, vilket förhoppningsvis innebär att det mer eller mindre kommer att ske en appexplosion för både windows, xbox och windows phone under 2015-2016.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv

Kommer gå RTM till Computex i juni och till konsument aug/sep

Permalänk
Medlem

Jag håller på prova win10 technichal preview dock bara kört det sen i fredags, känns stabilt 9870 i firestrike med 4790k stock och 290 tri-x. Har inte hunnit testa nå mer. Men det känns rappt det lilla jag hunnit med iaf.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker lanseringen ligger lite för långt fram i tiden. Men det är som det är antar jag.

Uppgradering blir det på datorn jag spelar på, kanske surfplattan också. Övriga datorer får troligen fortsätta köra det de använder såvida inte priset är riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Känns ju sådär motiverande att köpa 8.1 nu när 10 är så snart på ingång. För ingenting har sagts om rabatterat pris för uppgradering osv eller?

Först pratades det om att man skulle få gratis, sen att man skulle få uppgradera för en liten kostnad. Nu säger Microsoft att dom inte kommer skänka bort Windows 10, utan att dom måste ta betalt. Exakt hur det kommer se ut och hur mycket är vad jag vet väldigt oklart.

Läste att det går rykten om allt ifrån att företag får betala privatpersoner inte eller mindre. Eller en prenumerationskostnad.

Prenumerationskostnad för mig är i stort sett lika med leasing. Leasing blir ALLTID dyrare i slutändan. Hade sett fram emot att få startmenyn i Windows 8.1 Update 2 sedan gratis eller nästan gratis i Windows 10, och nu detta.

Måste säga att jag blir ganska förbannad om man skall betala fullpris för att få en startmeny, eller ännu värre någon slags prenumeration, då blir jag riktigt förbannad

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bra. Med tanke på vilken flopp Windows 8 blev är det bättre att de gör färdigt allt ordentligt. Jag väntar gärna några månader extra för att få ett operativsystem främst anpassat för mus och tangentbord, multitasking och flera fönster på skärmen samtidigt.

Äh Windows 8 var (är) ett bra operativ system .

Sades det inte om fjärde kvartalet under 2015 eller har man missat nånting må tro?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kul kul! Ingen idé att gå och köpa licens till W8.1 nu då om man ska skaffa sig ny dator.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa ny dator i vår och hade tänkt att det vore bra tajming att uppgradera ifrån windows 7 till windows 10. Nu sätter detta käppar i hjulet för mig!

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte optimalt för alla. Jag sitter på gammal SSD-disk och Win 7 som jag inte installerat om sedan 2009. Hade ju helst bytt system i samband med Win 10 så man slipper installera om igen bara för att uppgradera operativsystemet. Har man tur kommer kanske någon RC som man sen kan uppgradera.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC