Permalänk
Medlem

Laing D5 Luft i pumpen

Hej!
Jag har en XSPC D5 Dual Bay Reservoir med en D5 motor. Skruvade för nån dag sedan isär hela systemet för att rengöra och sätta i en ny radiator och nu får jag inte pumpen att fungera som den ska.

När jag satte igång den första gången efter jag rengjort allt märkte jag direkt att det inte vara samma fart i pumpen som det brukar. Den lät också på ett annorlunda sätt mot den gjort den innan. Efter jag lyckats fått all luft ur loopen, vilket var svårare än vanligt, och fyllt upp tanken fullt var fortfarande missljudet kvar och det var dålig fart på vattnet.
Ljudet som blir får mig att tro att det är luft i pumpen som jag inte får ur den fast jag har snurrat hela datorn om och om igen.

Nån som vet om det kan vara som jag tror och hur man i så fall löser det?

Mitt system:
Res/Pump - Rad - CPU - MB - Rad - GPU - Rad - Res/Pump

Permalänk
Skrivet av Alm3n:

Hej!
Jag har en XSPC D5 Dual Bay Reservoir med en D5 motor. Skruvade för nån dag sedan isär hela systemet för att rengöra och sätta i en ny radiator och nu får jag inte pumpen att fungera som den ska.

När jag satte igång den första gången efter jag rengjort allt märkte jag direkt att det inte vara samma fart i pumpen som det brukar. Den lät också på ett annorlunda sätt mot den gjort den innan. Efter jag lyckats fått all luft ur loopen, vilket var svårare än vanligt, och fyllt upp tanken fullt var fortfarande missljudet kvar och det var dålig fart på vattnet.
Ljudet som blir får mig att tro att det är luft i pumpen som jag inte får ur den fast jag har snurrat hela datorn om och om igen.

Nån som vet om det kan vara som jag tror och hur man i så fall löser det?

Mitt system:
Res/Pump - Rad - CPU - MB - Rad - GPU - Rad - Res/Pump

Det låter som du fått luft genom pumpen och på så sätt skadat något lager eller liknade.
Skruva isär pumpen igen och se om du kan hitta några synligt märkbara skador.

Det är ju som du säker vet, strängt förbjudet att låta en pump gå torr eftersom den smörjs av vattnet. kan vara så att det blev lite för mycket luft genom pumpen så något lager har skurit. Det är inte lätt att veta när man inte riktigt kan höra ljudet framför sig.

Det kan inte vara så att du skruvat åt pumpen för hårt och på så sätt "låst" impellern mot resen?
Detta är ganska vanligt med D5 pumpen och EK,s Akryl toppar. Dock osäker på hur din res/topp ser ut i verkligheten.

Om du har möjlighet så posta några bilder så kanske vi kan se något som du missat.

Lycka till!

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Tack för svar
Här kommer ljud från pumpen och bild på Res+pump och en på hela loopen

https://soundcloud.com/alm3n/laing-d5/s-0LsA0

http://imgur.com/a/amJu3

Permalänk
Skrivet av Alm3n:

Tack för svar
Här kommer ljud från pumpen och bild på Res+pump och en på hela loopen

https://soundcloud.com/alm3n/laing-d5/s-0LsA0

http://imgur.com/a/amJu3

Ljudet låter definitivt som luft och ett vinande lager..
det ser ut som att pumpen sitter snett? men det kan vara bilden som luras.
Hur hårt har du dragit pumpen?

Prova lossa något på pumpen å se om ljudet ändras.
Var försiktig så det inte börjar läcka när du lossar pumpen.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Är nog bilden som luras för pumpen sitter spikrakt
Provade att släppa på pumpen och det blev ingen förändring

Bara att köpa nytt då eller?

Permalänk
Skrivet av Alm3n:

Är nog bilden som luras för pumpen sitter spikrakt
Provade att släppa på pumpen och det blev ingen förändring

Bara att köpa nytt då eller?

Alltså lossat på låsringen som håller fast pumpen i resen?

Tyvärr kan det nog falla sig så att pumpen bör bytas ut.
Jag skulle först provat att plocka isär pumpen så mycket de går, för att se om du kan hitta några synliga skador.
Fördelen med att dessa pumpar är så populära gör att det finns mycket reservdelar till dom.

Jag förutsätter att du inte har någon garanti kvar på den, så jag behöver nog inte säga att den isf inte gäller om du plockar isär pumpen.
Det kan i alla fall vara värt ett försök innan du köper en ny.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Japp släppte på låsringen.
Garanti har jag nog inte kvar så kan väl prova plocka isär den. Vart kan man köpa reservdelar?

Har ställt in mig att köpa nytt nu och efter att ha kikat runt lite så börjar jag hoppas på att den trasig