Permalänk
Medlem

Problem, blåskärm.

Tja.
Vet inte om denna ska ligga under överklockning egentligen men.

Så här är det;
Har en i5 2500K @4.8GHz (temp är ok, väl under 70 under stressbelastning)

Spel osv funkar perfekt, med dubbla överklockade 7970.
Problemet kommer när skiten är i total vila...

Lämnar jag datorn i +30 min så är det en blåskärm när jag kommer tillbaka.
Alla vilolägesgrejer är(bör vara) off.

edit: Blåskärmens felkod = WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR ( om jag minns rätt...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Vet inte om denna ska ligga under överklockning egentligen men.

Så här är det;
Har en i5 2500K @4.8GHz (temp är ok, väl under 70 under stressbelastning)

Spel osv funkar perfekt, med dubbla överklockade 7970.
Problemet kommer när skiten är i total vila...

Lämnar jag datorn i +30 min så är det en blåskärm när jag kommer tillbaka.
Alla vilolägesgrejer är(bör vara) off.

edit: Blåskärmens felkod = WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR ( om jag minns rätt...)

Nån mer kod i samband med WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR ? Den har en massa andra parametrar http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...

Kan du prova och köra stock klocks med datorn och se ifall det är stabilt då? Så vi ialf kan utesluta en sak.

Du kan kolla blåskärmarna med detta program http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Nån mer kod i samband med WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR ?

Har lyckats utläsa följande:

crash dump file: C:\WINDOWS\memory.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalBugCheckSystem+0xCF)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFE0012F60A028, 0xBE200000, 0x5110A)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Permalänk

Den simplifierade förklaringen är att din dator har upptäckt ett hårdvarufel :-/

Är datorn ny eller är det en gammal dator som du har installerat något nytt i ?
Inträffar det varenda gång du lämnar datorn "idle" nog länge?
Har du prövat med att ta bort överklockningen och sedan låta den stå?

[edit]

Kan du lista alla dina hårdvarukomponenter samt vilken version av Windows du kör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeonCadme:

Den simplifierade förklaringen är att din dator har upptäckt ett hårdvarufel :-/

Är datorn ny eller är det en gammal dator som du har installerat något nytt i ?
Inträffar det varenda gång du lämnar datorn "idle" nog länge?
Har du prövat med att ta bort överklockningen och sedan låta den stå?

[edit]

Kan du lista alla dina hårdvarukomponenter samt vilken version av Windows du kör

Har inte installerat någon ny hårdvara direkt, vad jag kan komma på just nu...

Jupp den blåskärmar varje gång jag går ifrån datorn, men det tar minst ett par timmar vad jag har kunnat lista ut.

I hårdvaruväg har jag
i5 2500k @4.8GHz
MSI Z77A (senaste bios)
8GB G.Skill 2133MHz
Samsung 250GB SSD
Två mekaniska hårddiskar
CD/DVD
2 st 7950/7970 i crossfire (o/c 1000 / 1400 )
Asus Xonar DGX ljudkort
XFX Pro 750w nätagg

Det mest självklara vore att testa utan överklockningen och är ju en rejält lätt felsökning att göra, dock det som förbryllar mig är att den är stabil i rena stressprogram som IBT(high) och AIDA, med temps under 70.
Den är även stabil i CPU och grafiktunga spel som t.ex BF4 och FarCry4.

Permalänk

Datorer kan bete sig så ibland och det kunde vara värre

Det finns mycket som kan ge sådana här problem... tyvärr... har fixat två datorer med samma symptom och då var det verkligen hårdvara som var på väg att ge upp men inga tester funkade så vi fick börja byta ut delar en åt gången tills vi hittade felet... ram i ett fall och el-agg i det andra... agget var värst för det var det sista vi bytte ut xD

I ditt fall skulle jag börja med:

  1. Kolla damm nivån - finns det damm i datorn så skulle jag köpa en burk tryckluft på burk från Clas Ohlson och blåsa ur alla hörn och kanter. Glöm inte att ha dammsugaren nära för det kan bli rätt rörigt och du måste ju få upp det som kommer ut.

  2. Gå igenom datorn ett varv och kolla att alla kablar, kompnenter och socklar mm sitter som de ska. Du vill inte byta ut delar om allt skedde pga dålig kontakt.

  3. Ta bort överklockningen och försök få datorn att BSD:a

  4. (Fler hårdvarudiagnoser)

  5. Börja avlägsna en sak åt gången eller byt ut dem utifall de är en nödvändig komponent och se om BSD:n upphör att dyka upp.

Vill du så kan du ju försöka ladda ner och köra fler diagnoser på hårdvaran... kom bara ihåg att du måste köra dem riktigt länge utifall det är svårupptäckta fel och det kan vara resultatlöst.

När du byter ut delar så måste du vara smart... det kan vara en skadad kabel eller något liknande i farten. Så försvinner problemet när man kopplar bort något så kan man behöva testa det ytterligare i kombination med andra grejer.

Personligen skulle jag börja med ram stickorna, de är lite ökända för sådant här... moderkortet och el-agget också :-/ fast de är jobbigare att byta ut. Dock har jag hört andra sjuka saker så det är bara enklast att börja med delarna som är lättast att ta bort eller byta.

Lycka till... sådana här fel kan göra de bästa IT-teknikerna gråhåriga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeonCadme:

Datorer kan bete sig så ibland och det kunde vara värre

Det finns mycket som kan ge sådana här problem... tyvärr... har fixat två datorer med samma symptom och då var det verkligen hårdvara som var på väg att ge upp men inga tester funkade så vi fick börja byta ut delar en åt gången tills vi hittade felet... ram i ett fall och el-agg i det andra... agget var värst för det var det sista vi bytte ut xD

I ditt fall skulle jag börja med:

  1. Kolla damm nivån - finns det damm i datorn så skulle jag köpa en burk tryckluft på burk från Clas Ohlson och blåsa ur alla hörn och kanter. Glöm inte att ha dammsugaren nära för det kan bli rätt rörigt och du måste ju få upp det som kommer ut.

  2. Gå igenom datorn ett varv och kolla att alla kablar, kompnenter och socklar mm sitter som de ska. Du vill inte byta ut delar om allt skedde pga dålig kontakt.

  3. Ta bort överklockningen och försök få datorn att BSD:a

  4. (Fler hårdvarudiagnoser)

  5. Börja avlägsna en sak åt gången eller byt ut dem utifall de är en nödvändig komponent och se om BSD:n upphör att dyka upp.

Vill du så kan du ju försöka ladda ner och köra fler diagnoser på hårdvaran... kom bara ihåg att du måste köra dem riktigt länge utifall det är svårupptäckta fel och det kan vara resultatlöst.

När du byter ut delar så måste du vara smart... det kan vara en skadad kabel eller något liknande i farten. Så försvinner problemet när man kopplar bort något så kan man behöva testa det ytterligare i kombination med andra grejer.

Personligen skulle jag börja med ram stickorna, de är lite ökända för sådant här... moderkortet och el-agget också :-/ fast de är jobbigare att byta ut. Dock har jag hört andra sjuka saker så det är bara enklast att börja med delarna som är lättast att ta bort eller byta.

Lycka till... sådana här fel kan göra de bästa IT-teknikerna gråhåriga...

Tack för din input.
Jag börjar enkelt och ställer ner multipeln till 47 bara. Så får vi se vad som händer.