Kan en router tappa prestanda med tiden?

Permalänk

Kan en router tappa prestanda med tiden?

Har en Netgear WNDR3700 som alltid gjort ett strålande jobb. Hög score med inssider, plus 90. Sedan ett par veckor tillbaka har prestandan på 2,4 GHz gått ned enormt. Får en signalstyrka på 83 dBm mot tidigare 45-55 och score 28. Inga konkurrerande nätverk eller nya trådlösa telefoner...! Det enda som hänt är att jag kickat igång 5 Ghz-funktionen efter att ha köpt några enheter som trivs bäst där. Har testat att stänga 5 GHz men det ger ingen skillnad.

Så, kan en router bli trött med åren?

Edit: det verkar ha hänt något med mottagningen i min favoritfåtölj. Flyttade närmare routern och fick upp link score till 100. Dock inte några 45 dBm, men i vart fall 60. Dock har alla medlemmar i hushållet upplevt den försämrade mottagningen på olika platser i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Har en Netgear WNDR3700 som alltid gjort ett strålande jobb. Hög score med inssider, plus 90. Sedan ett par veckor tillbaka har prestandan på 2,4 GHz gått ned enormt. Får en signalstyrka på 83 dBm mot tidigare 45-55 och score 28. Inga konkurrerande nätverk eller nya trådlösa telefoner...! Det enda som hänt är att jag kickat igång 5 Ghz-funktionen efter att ha köpt några enheter som trivs bäst där. Har testat att stänga 5 GHz men det ger ingen skillnad.

Så, kan en router bli trött med åren?

Edit: det verkar ha hänt något med mottagningen i min favoritfåtölj. Flyttade närmare routern och fick upp link score till 100. Dock inte några 45 dBm, men i vart fall 60. Dock har alla medlemmar i hushållet upplevt den försämrade mottagningen på olika platser i huset.

Ja, de är en dator som allt annat.
Hade en D-Link 655 som började behöva omstarter dagligen + att vanlig surf slutade fungera när torrents var igång. Uppdaterade fw, stängde av QoS hjälpte lite men fick inte tillbaka den prestanda som den hade innan.
Du kan testa att uppdatera firmware och göra en omstart men fungerar inte de så hade jag bytt ut den.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har själv upplevt att min prestanda avtar med tiden. Jag har dock inte undersökt detta själv. På nätet finns det flera trådar som tar upp just denna problematik. De vanligaste anledningarna som brukar dyka upp är:

Värme. Många har sin router i garderoben eller på andra ställen där den går varm. Avsaknad av fläkt på routern förbättrar antagligen inte situationen.
Kvalité på komponenter. Då kanske framförallt kondensatorer som torkar efter ett tag. En process som dessutom påskyndas ju varmare det är i routern.
Kvalité på strömförsörjningen. Strömspikar och dåliga nätaggregat kan långsamt förstöra komponenter.

Min uppfattning är att det är värmen som tar död på prestandan.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Har nu uppgraderat firmware i routern till senaste version. Av någon anledning har routern inte själv lyckats finna denna uppdatering. Uppdaterade även drivrutinen till nätverkskortet i min laptop. Resultat: Ingen skillnad. Möjligen lite sämre.

Sitter nu med fingret redo att trycka av en beställning på en ASUS RT-AC68U.... Ska man?

Permalänk

Vad tyder detta på? Verkar ju finnas krut i topparna.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara en störning som påverkar ditt frekvensband, t.ex. en granne som använder samma kanaler som du använder. I det gamla 2.4 GHz bandet var det vanligt att mikrovågsugnar gjorde överföring i princip omöjlig, utöver denna problematik hade även 2.4 GHz bandet problem med att kanalerna överlappade mellan varandra. Jag har tyvärr inte koll på hur just mikrovågsugnar påverkar 5 GHz bandet, men 5 GHz bandet har åtminstone inget problem med överlappande kanaler.

Jag skulle i alla fall börja med att kolla om det finns några trådlösa nätverk i närheten av dig som använder samma kanaler som du gör. Det kan ju vara någon granne som precis köpt en ny router och valt samma kanaler som du har valt.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Okej, eftersom jag startat tråden är det väl rimligt att jag sätter punkt genom att berätta vad jag gjort. Tog fram en gammal android-tablet som bytts ut mot en nyare iPad (finns ingen vettig SSID scanner till iPad) och laddade hem WiFi Analyzer. Den visade en klart högre signalstyrka än vad min laptop gjorde. Dessutom hittade den ett konkurrerande nätverk på mina kanaler och tipsade om flytt till annan kanal. Något som inte alls framkom via inSSIDer. Sagt och gjort, nu har signalstyrkan ökat även på laptopens inSSIDer till stadiga 45-50 dBm, från tidigare 83. Återstår att se hur resten av familjen upplever det nu! Tack för input.