Den personliga assistenten Cortana för Windows 10 demonstreras

Permalänk
Melding Plague

Den personliga assistenten Cortana för Windows 10 demonstreras

I början av nästa år väntas fler konsumentorienterade finesser hitta in i Windows 10. Bland dessa märks den personliga assistenten Cortana, som nu hittar ut i en videodemonstration.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att ha Jen Taylor i datorn vore ju gött.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan ju vara coolt att använda om har en htpc. "Windows, start media player and open avatar!" Ex. I desktopmiljö ser jag ingen direkt användning för det mer än en cool feature.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Antar att Cortana bland annat kommer att integreras i notifieringsfunktionaliteten, likt i Windows Phone.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Jag vill ha Cortana från Halo på skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Och den hjälpsamma rösten ska självfallet vara kvinnlig.

Inser också att det kommer komma/kanske redan finns en manlig röst. Men är alltid intressant att försöka analysera samhällets default-läge.

Permalänk
Entusiast

5:08 Och det skall banne mig gå att ändra!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Storebror slickar sig om munnen. Folk installerar frivilligt internetanslutna mikrofoner i köket, sovrummet, vardagsrummet, toaletten.

Är det något sagt om integration i XBOne/kinect?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha HAL...

- Start Battelfiled!
-I'm Sorry Dave. I'm afraid I can't do that.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Storebror slickar sig om munnen. Folk installerar frivilligt internetanslutna mikrofoner i köket, sovrummet, vardagsrummet, toaletten.

Är det något sagt om integration i XBOne/kinect?

Du kan ju köpa XBOne utan Kinect så tror inte det är nåt problem att spela utan.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill ha HAL...

- Start Battelfiled!
-I'm Sorry Dave. I'm afraid I can't do that.

Episkt!

Permalänk
Medlem

Ser inte att jag skulle ha någon som helst användning av detta framför den vanliga stationära, där fungerar mus och tangentbord mycket bättre. Kan möjligtvis se det användas till en htpc eller liknande.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Och den hjälpsamma rösten ska självfallet vara kvinnlig.

Inser också att det kommer komma/kanske redan finns en manlig röst. Men är alltid intressant att försöka analysera samhällets default-läge.

Skulle ju vara lite fel om det var en manlig röst som standard då det är Cortana från Halo. Eller ja, det ska i alla fall vara paralleller mellan dem.

Permalänk
Skrivet av illya_:

Och den hjälpsamma rösten ska självfallet vara kvinnlig.

Inser också att det kommer komma/kanske redan finns en manlig röst. Men är alltid intressant att försöka analysera samhällets default-läge.

Värt att kolla upp Halo, känns som du har missat en hel del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Njaej... Mina åsikter om röstkommandon är detsamma som hypen när samma sak presenterades för Xbox One; Responstiden från det att man säger något till det att det faktiskt börjar hända stuff på skärmen är alldeles för lång för att det ska vara motiverat att ens ha användning för detta...

Jag struntar i hur mycket det ska hinna optimeras, det kommer ändå aldrig bli såpass bra att man slipper sitta och bli frustrerad över hur lång tid det tar att få saker gjorde via den här röstfunktionen.

Det säger sig självt att det tar oändligt mycket längre tid för två personer att byta information med varandra, än det tar för EN person att klicka och skriva lite, för att inte tala om hur nördigt tydligt man måste tala för att rösten inte ska uppfatta fel information eller i värsta fall ingen information alls...

Nej Microsoft, men om några år kanske...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av profbergvall:

Jag vill ha Cortana från Halo på skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte precis samma sak, hur grymt hade inte det varit?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Verkar ju fungera ganska bra faktiskt.
Lite mer funktioner så kanske det kan vara användbart i "desktop miljö" också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Eller varför inte ha sig själv där?
Nej för då blir man rädd varje gång man startar

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag vill ha HAL...

- Start Battelfiled!
-I'm Sorry Dave. I'm afraid I can't do that.

Stephen hawking om AI

Skrivet av Youjimbo:

Du kan ju köpa XBOne utan Kinect så tror inte det är nåt problem att spela utan.

Jag undrar inte på om jag kan spela spel på xbox utan om jag kommer kunna använda Cortana på xbox.

Fixade länken
Permalänk
Medlem

tycker detta är en kul grej som de skal fortsätta med. Visst är det kanske segt i början men var och när var det INTE det i början på en ny sak/pryl. vill se mera sånt här i fortsättningen med.. en riktigt kyl grej att komma med och kan bli bättre ju mer man använder det.. själv så kommer jag att testa detta med stora ögon ( om man kan säga så)

Permalänk
Medlem

En kul grej får väl se hur användbart detta blir, känns som bruten engelska kommer att vara svår för den att förstå...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Apropå det (videon 2:47)...

"When i leave work."
HAL: "Sure. Remind you when you leave luck (traveling adress..) Is this the one you want?"
"yes"....

Som vanligt när MS demonstrerar. X)

Permalänk
Medlem

Länken fungerar inte!?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Njaej... Mina åsikter om röstkommandon är detsamma som hypen när samma sak presenterades för Xbox One; Responstiden från det att man säger något till det att det faktiskt börjar hända stuff på skärmen är alldeles för lång för att det ska vara motiverat att ens ha användning för detta...

Jag struntar i hur mycket det ska hinna optimeras, det kommer ändå aldrig bli såpass bra att man slipper sitta och bli frustrerad över hur lång tid det tar att få saker gjorde via den här röstfunktionen.

Det säger sig självt att det tar oändligt mycket längre tid för två personer att byta information med varandra, än det tar för EN person att klicka och skriva lite, för att inte tala om hur nördigt tydligt man måste tala för att rösten inte ska uppfatta fel information eller i värsta fall ingen information alls...

Nej Microsoft, men om några år kanske...

Om det går att multitaska samtidigt så kan det bli riktigt användbart, t.ex. "Cortana, påminn mig att ringa Kalle om 10min.", "Cortana, ring upp Kalle.", eller rent av svara på ett meddelande etc utan att man behöver stanna upp med det man håller på med. Så att man kan skriva ett dokument samtidigt som man ger order till Cortana.

Permalänk
Medlem

Ja nu slipper man ju känna sig ensam i framöver, bara att prata med datorn och ta på sig Oculus Rift.
Och jag som tog The big bang theory:s parodi med Raj:s förhållande med Siri som ett skämt...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Länken fungerar inte!?

Här är den. Han är inte den första som säger det men den inflytelserikaste.
Kolla BBC länken också. Intressant.

Permalänk
Medlem

Första jag kom att tänka på:

https://www.youtube.com/watch?v=SDPy2euUFbM

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det om man kan få Snoop dog som voice pack

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Den nya NSA-spionen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Cortana finns väl inte ens i Sverige på Windows Phone? Alltid creepy med "always on" processer som lyssnar efter röstkommandon :S Hoppas man kan stänga av (lär man inte kunna göra utan tungt med haxx, as per usual).