Ny på vattenkylning, frågor om vattenkyning till mitt system

Permalänk
Medlem

Ny på vattenkylning, frågor om vattenkyning till mitt system

Hallå!

Jag har bestämt mig för att köpa ordentlig vattenkylning till mitt system!
Eftersom jag är helt ny i denna värld av vattenkylning så dyker det upp lite frågor jag vill veta innan jag gör nånting.

Systemet
Chassi: Corsair 750D
CPU: Intel 4770K
GPU: Gtx 980 SLI

Letade fram några saker som jag tänkt mig ska passa bra, Vill ha kylning på både CPU och GPU.

Tanken är att ha en 280mm radiator i toppen och en i fronten.
En fråga nu, är det nödvändigt att ha två radiatorer eller kan man kyla systemet på en radiator?

Tänkt ha en reservoar med pump i samma enhet.
Nästa fråga, pumpen jag kollat på

EK - DCP 2.2 (12V DC Pump)
400 L/T och 2,2m tryckhöjd

Om man nu måste ha 2 radiatorer, orkar pumpen att trycka igenom systemet ordentligt eller måste man ha en kraftigare pump på 800L/T för att klara att flytta runt vätskan?

Nästa fråga, slangar eller akrylrör?
Rör ser ju mycket snyggare ut men är lite mer mätande att hållas med, finns det några för och nackdelar?

Nästa fråga. Finns flera olika diametrar på slang och rör.

13/10mm 3/8"
15/11,1mm 7/16"
19/13mm 1/2"

Vilken rekommenderas att använda? Får ju mer flöde med större diameter så bättre kylförmåga.

I övrigt tänkt att använda Bitspower anslutningar och rör mellan GPU.

Tack på förhand Christian

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem

en rad är bra men med dubbla grafikkort behövs två, då tempen blir kass för cpun... ek pumpen har jag provat & är väldigt nöjd med kraften. du behöver inte två om du inte tänkte köra två system vilket skulle vara bättre då tempen på grafikkorten är dubbelt så hög. tänk på att cpun vill ha färskt vatten & gpuerna kan ha gammalt / varmt...

personligen har jag kört med 19/13 & skruvanslutningar. 7/16" kan vara optimalt då 1/2" är stort... man får vad man betalar för så köp dom lyxigare anslutningar & slang.

glöm inte att du måste ha något tillsats i dest vattnet.

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig på en pump, däremot ett varningens finger, jag tycker personligen att den pumpen är lite högljudd, men jag är väldigt kräsen och skaffade vattenkylning med enda syftet att få ett tyst system. Två loopar som nämndes tidigare är absolut inte nödvändigt, skillnaden i temperatur på vattnet kommer vara mindre än en grad över hela systemet ändå. Angående hur många radiatorer du behöver, svaret brukar vara "så många du får i /har råd med". Du skulle kanske klara dig på en om det är en tjock med massa fins(ingen klock förutsatt), men till kostnad av en riktigt hög ljudnivå. Jag skulle kört på två, minst.

Också, on a side note, skulle du behöva en starkare pump är det inte primärt flöde du skall titta på, det är tryckhöjd. De två egenskaperna hänger oftast ihop, men inte nödvändigtvis, så det är tryckhöjden som visar hur mycket block och radiatorer etc som pumpen orkar pumpa vatten igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du kommer klara dig på en pump, däremot ett varningens finger, jag tycker personligen att den pumpen är lite högljudd, men jag är väldigt kräsen och skaffade vattenkylning med enda syftet att få ett tyst system. Två loopar som nämndes tidigare är absolut inte nödvändigt, skillnaden i temperatur på vattnet kommer vara mindre än en grad över hela systemet ändå. Angående hur många radiatorer du behöver, svaret brukar vara "så många du får i /har råd med". Du skulle kanske klara dig på en om det är en tjock med massa fins(ingen klock förutsatt), men till kostnad av en riktigt hög ljudnivå. Jag skulle kört på två, minst.

Också, on a side note, skulle du behöva en starkare pump är det inte primärt flöde du skall titta på, det är tryckhöjd. De två egenskaperna hänger oftast ihop, men inte nödvändigtvis, så det är tryckhöjden som visar hur mycket block och radiatorer etc som pumpen orkar pumpa vatten igenom.

Pumpen som jag kollat på har en pumphöjd på 2.2M, vilken jag kan läsa mig till är bland det minsta som finns, men den är relativt tyst mot vad andra pumpar är. Så frågan är om det är värt att köpa en kraftigare pump eller inte.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

en rad är bra men med dubbla grafikkort behövs två, då tempen blir kass för cpun... ek pumpen har jag provat & är väldigt nöjd med kraften. du behöver inte två om du inte tänkte köra två system vilket skulle vara bättre då tempen på grafikkorten är dubbelt så hög. tänk på att cpun vill ha färskt vatten & gpuerna kan ha gammalt / varmt...

personligen har jag kört med 19/13 & skruvanslutningar. 7/16" kan vara optimalt då 1/2" är stort... man får vad man betalar för så köp dom lyxigare anslutningar & slang.

glöm inte att du måste ha något tillsats i dest vattnet.

7/16" anslutningar verkar vara dom mest ovanliga när man kollar utbud.
1/2" tycker jag verkar vara onödigt stort + att det går åt mer vätska att fylla systemet.
Så antingen 3/8" eller 7/16"

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Disney:

tänk på att cpun vill ha färskt vatten & gpuerna kan ha gammalt / varmt...

öh...vad snackar du om egentligen?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll vilken slang dimension du väljer. Tar du en mindre så kommer vattnet flöda fortare bara. Ingen temp skillnad alls. Pumpen kommer trycka ut 400 liter oavsett, formeln säger alltså att även om du kör med 50cm breda rör blir det fortfarande samma mängd som Pumpen klarar. . Fördelen med större dimensioner är att det är mycket lättare att böja utan att det blir veck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Jag kör en D5a som har topp i samma enhet som reservoaren vilket ger en smidig liten pumpstation i botten på lådan. Pumpar på löjligt bra också samtidigt som den håller sig tyst. 13/10 slang kör jag med, men ju bredare gods det är ju lättare böjs den utan att strypa flödet inuti.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Pumpen som jag kollat på har en pumphöjd på 2.2M, vilken jag kan läsa mig till är bland det minsta som finns, men den är relativt tyst mot vad andra pumpar är. Så frågan är om det är värt att köpa en kraftigare pump eller inte.

Som sagt, jag har den pumpen, dock inte bay varianten och tycker den är lite högljudd. Jag kommer nog skaffa mig en D5 sen, den skall vara både kraftigare och tystare. Men du skall nog inte behöva skaffa dig en kraftigare pump för det du har, om du känner att en D5 är för dyr

Permalänk
Medlem

Var beredd på att det är jobbigare att använda bay-reservoar än en cylinder. Kommer aldrig gå tillbaka till bay varianten om jag inte var absolut tvungen.

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0rp91:

Pumpen som jag kollat på har en pumphöjd på 2.2M, vilken jag kan läsa mig till är bland det minsta som finns, men den är relativt tyst mot vad andra pumpar är. Så frågan är om det är värt att köpa en kraftigare pump eller inte.

Jag skulle råda dig att kolla på D5 pumpar. Kör själv en pump/res kombo och den hörs inte över huvud taget. Möjligt att den hörs lite om man kör den i högsta hastighet men jag kör bara den på halvfart och det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7442231/2014-12-07

t-kopplingen, fillport, tratt och slangkapare för installation samt diverse fittings för att underlätta slangdragning och montering (troligtvis rätt antal)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Detta borde passa bra ihop?

Anslutningar är det jag är osäker på, med vad jag måste ha och vilka jag vill ha.
Funderar på om jag ska köpa listan ovan först sen få se allt med egna ögon och förstå vilka kopplingar jag ska ha.

Går självklart att ta hjälp av tex ovanstående att leta fram vad man ska ha, men man lär ju sig mer av att se allt med egna ögon.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Jag skulle råda dig att kolla på D5 pumpar. Kör själv en pump/res kombo och den hörs inte över huvud taget. Möjligt att den hörs lite om man kör den i högsta hastighet men jag kör bara den på halvfart och det funkar utmärkt.

När man kopplar ihop loopen, i vilken ordning ska man koppla?

Reservoar --> Pump --> Radiator --> CPU --> Radiator --> GPU --> Reservoar och så börjar det om?

eller ska man ha en Radiator precis innan vattnet går tillbaka till reservoaren?

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Detta borde passa bra ihop?

http://i.imgur.com/rXrDYkF.png

Anslutningar är det jag är osäker på, med vad jag måste ha och vilka jag vill ha.
Funderar på om jag ska köpa listan ovan först sen få se allt med egna ögon och förstå vilka kopplingar jag ska ha.

Går självklart att ta hjälp av tex ovanstående att leta fram vad man ska ha, men man lär ju sig mer av att se allt med egna ögon.

Med ditt chassi så skulle jag inte köra på två tunna 280mm radiatorer, satsa på 360mm 45-60 tjock i taket och en 240/280mm 45-80mm tjock i fronten eller botten, mitt paket från inet är så gott som komplett med allting som behövs för en bra vattenkylningssetup.

Edit: ska du köpa gtx980? Det står gtx780 i din sign och om du bios-moddar dem så klockar de bra med vattenkylningssetup och då känns det onödigt att byta grafikkort

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Med ditt chassi så skulle jag inte köra på två tunna 280mm radiatorer, satsa på 360mm 45-60 tjock i taket och en 240/280mm 45-80mm tjock i fronten eller botten, mitt paket från inet är så gott som komplett med allting som behövs för en bra vattenkylningssetup.

Edit: ska du köpa gtx980? Det står gtx780 i din sign och om du bios-moddar dem så klockar de bra med vattenkylningssetup och då känns det onödigt att byta grafikkort

Tänk att köpa vattenkylningen i samband med att jag köper nya grafikkort.

Gör det någon stor skillnad på att köra med 2 smala radiatorer och 2 tjocka?
Bättre att köra med 13/19 slang eller ska man köra med den mindre på 10/13mm?

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Tänk att köpa vattenkylningen i samband med att jag köper nya grafikkort.

Gör det någon stor skillnad på att köra med 2 smala radiatorer och 2 tjocka?
Bättre att köra med 13/19 slang eller ska man köra med den mindre på 10/13mm?

Enligt min åsikt är en uppgradering från gtx780 sli till gtx980 sli inte till någon större nytta om du inte kan sälja dina nuvarande till ett bra pris.

Om man kollar på volymen mellan de radiatorerna vi båda länkat så motsvarar dina 2.352 dm^3 medan de jag länkat motsvarar 3.24 dm^3 vilket är en rätt så stor skillnad om man ser till ytan som avleder värme vilket betyder att du kan bygga antingen ett svalare eller ett tystare system. Med optimalt radiatoryta så kan du få in 360mm 60mm tjock och 280mm 80mm tjock i ditt chassi vilket motsvarar 5.728 dm^3.

Om man jämför slangtjockleken så får man samma vätskeflöde men med ett mindre tryck i en tjockare slang, tjockare slangar brukar också anses vara enklare att jobba med om man har rätt vinklar på sina anslutningar.

Edit: jag anser att denna kombinationen är den som skulle passa bäst i ditt chassi om man vill undvika en radiator som hänger ner över moderkortet och om du vill utnyttja den bakre plasten för montering av en hårddiskbur http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1695268 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224997 vilket blir 4,296 dm^3

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n0rp91:

När man kopplar ihop loopen, i vilken ordning ska man koppla?

Reservoar --> Pump --> Radiator --> CPU --> Radiator --> GPU --> Reservoar och så börjar det om?

eller ska man ha en Radiator precis innan vattnet går tillbaka till reservoaren?

Spelar ingen större roll egentligen. Bara pumpen sitter efter reservoaren så den inte går torrt. Då riskerar du att den går sönder. Men med din pump/res/top så sitter pumpen ändå direkt i anslutning till res. Jag gjorde loopen så att den blev så smidig som möjligt.

Min loop ser ut såhär:

Pump/res kombo -> Radiator -> CPU -> Radiator -> GPU -> Pump/res kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Enligt min åsikt är en uppgradering från gtx780 sli till gtx980 sli inte till någon större nytta om du inte kan sälja dina nuvarande till ett bra pris.

Om man kollar på volymen mellan de radiatorerna vi båda länkat så motsvarar dina 2.352 dm^3 medan de jag länkat motsvarar 3.24 dm^3 vilket är en rätt så stor skillnad om man ser till ytan som avleder värme vilket betyder att du kan bygga antingen ett svalare eller ett tystare system. Med optimalt radiatoryta så kan du få in 360mm 60mm tjock och 280mm 80mm tjock i ditt chassi vilket motsvarar 5.728 dm^3.

Om man jämför slangtjockleken så får man samma vätskeflöde men med ett mindre tryck i en tjockare slang, tjockare slangar brukar också anses vara enklare att jobba med om man har rätt vinklar på sina anslutningar.

Edit: jag anser att denna kombinationen är den som skulle passa bäst i ditt chassi om man vill undvika en radiator som hänger ner över moderkortet och om du vill utnyttja den bakre plasten för montering av en hårddiskbur http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1695268 och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224997 vilket blir 4,296 dm^3

Efter råd från dig ska jag köpa en 360 radiator i toppen, och en 240 eller 280 i fronten men jag är fortfarande lite såld på EKs slim radiator, tycker dom ser förbannad snygga ut.
http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-pe-4179p.html
http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-pe-4178p.html

Dom tjocka kan jag tänka mig kyler bättre som du säger men dom tar upp plats med.

Har funderat med på om jag ska köpa 2 st cylinder reservoarer och köpa pump för sig, är mycket för att allt ska se stilrent ut så kommer gömma pumpen så den inte syns.

En fråga nu, om man ska köpa pump för sig, är det pumpen och en separat topp man köper då?
http://www.coolerkit.se/shop/ek-d5-x-top-3041p.html Till exempel

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

En fråga nu, om man ska köpa pump för sig, är det pumpen och en separat topp man köper då?
http://www.coolerkit.se/shop/ek-d5-x-top-3041p.html Till exempel

Ja

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Brabra, då har jag förstått rätt

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Efter råd från dig ska jag köpa en 360 radiator i toppen, och en 240 eller 280 i fronten men jag är fortfarande lite såld på EKs slim radiator, tycker dom ser förbannad snygga ut.
http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-pe-4179p.html
http://www.coolerkit.se/shop/ek-coolstream-pe-4178p.html

Dom tjocka kan jag tänka mig kyler bättre som du säger men dom tar upp plats med.

Har funderat med på om jag ska köpa 2 st cylinder reservoarer och köpa pump för sig, är mycket för att allt ska se stilrent ut så kommer gömma pumpen så den inte syns.

En fråga nu, om man ska köpa pump för sig, är det pumpen och en separat topp man köper då?
http://www.coolerkit.se/shop/ek-d5-x-top-3041p.html Till exempel

En fördel med Alphacool radiatorerna jämfört med ekwb är att de består utav ren koppar och inte har massa aluminium eller mässing som kan leda till att det bildas joner i vätskan. Med xt45 360 i toppen och en ut60 eller xt45 240/280 i fronten så kommer bygget se "cleant" ut och kylningen kommer vara märkbart bättre än med två billiga slimmade radiatorer

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

En fördel med Alphacool radiatorerna jämfört med ekwb är att de består utav ren koppar och inte har massa aluminium eller mässing som kan leda till att det bildas joner i vätskan. Med xt45 360 i toppen och en ut60 eller xt45 240/280 i fronten så kommer bygget se "cleant" ut och kylningen kommer vara märkbart bättre än med två billiga slimmade radiatorer

Men andra ord gör Alphacool bättre radiatorer än ekwb, good to know.
Hittade ett galleri med dom radiatorer du nämnt i ett 750D som jag har
http://www.sweclockers.com/galleri/12748-taunys-projekt-h2o
Tycker ärligt talat att dom är för stora för chassit, kanske en smaksak men vad jag tycker i alla fall.

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Men andra ord gör Alphacool bättre radiatorer än ekwb, good to know.
Hittade ett galleri med dom radiatorer du nämnt i ett 750D som jag har
http://www.sweclockers.com/galleri/12748-taunys-projekt-h2o
Tycker ärligt talat att dom är för stora för chassit, kanske en smaksak men vad jag tycker i alla fall.

alphacool har även en serie som heter st30 som kan vara värt att spana in om du vill ha tunna radiatorer, då kan du köra 360+240+240 i taket, fronten och botten (då får du montera din hårddisk med en adapter till en 5,25" plats)

EDIT: med detta paketet så kommer inte någon utav radiatorerna vara direkt synliga från fönstersidan http://www.inet.se/kundvagn/visa/7448531/2014-12-08

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

alphacool har även en serie som heter st30 som kan vara värt att spana in om du vill ha tunna radiatorer, då kan du köra 360+240+240 i taket, fronten och botten (då får du montera din hårddisk med en adapter till en 5,25" plats)

EDIT: med detta paketet så kommer inte någon utav radiatorerna vara direkt synliga från fönstersidan http://www.inet.se/kundvagn/visa/7448531/2014-12-08http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7448531-00.png

Gjorde några små sista ändringar, så nu är jag mycket nöjd.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7448762/vattenkylning

En fråga, vart nånstans är det tänkt att distansringen ska sitta? Kan inte komma på vart man behöver den.
Och är T-kopplingen för när man ska fylla loopen?

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Gjorde några små sista ändringar, så nu är jag mycket nöjd.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7448762/vattenkylninghttp://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7448762-00.png

En fråga, vart nånstans är det tänkt att distansringen ska sitta? Kan inte komma på vart man behöver den.
Och är T-kopplingen för när man ska fylla loopen?

Distansringarna ska sitta på fillporten som är kopplad till resten av systemet via t-kopplingen, de delarna behövs helt enkelt för att du ska kunna fylla upp systemet

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Distansringarna ska sitta på fillporten som är kopplad till resten av systemet via t-kopplingen, de delarna behövs helt enkelt för att du ska kunna fylla upp systemet

Det jag misstänkte. Vart nånstans är det bäst att koppla in den? Vart nånstans i loopen?
Och bör man köpa en hållare till pumpen eller medföljer det? Nåt du vet om?

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp91:

Det jag misstänkte. Vart nånstans är det bäst att koppla in den? Vart nånstans i loopen?
Och bör man köpa en hållare till pumpen eller medföljer det? Nåt du vet om?

Förslagsvis högt upp och nära pumpen, vatten har svårt att ta sig fram i slangarna själva, så att de rinner direkt ner i reservoaren är att föredra i min erfarenhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller själv på med min första loop, min första vattenkylning t om.
Glöm inte ATX-Bridge plug så du kan köra pumpen utan att ha igång resten av systemet.

Tycker pump/topp var dyrt, köpte själv VPP655 med D5 HF top för ca 819kr.
Jag kör 16/10 slang, den går att böja bra mkt innan den "kinkar".

Har allt hemma utom CPU-block där jag står i valet och kvalet, samt bättre slang.
Har ett par meter masterkleer, men ska köpa hem Primochill LRT slang.

Lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Håller själv på med min första loop, min första vattenkylning t om.
Glöm inte ATX-Bridge plug så du kan köra pumpen utan att ha igång resten av systemet.

Tycker pump/topp var dyrt, köpte själv VPP655 med D5 HF top för ca 819kr.
Jag kör 16/10 slang, den går att böja bra mkt innan den "kinkar".

Har allt hemma utom CPU-block där jag står i valet och kvalet, samt bättre slang.
Har ett par meter masterkleer, men ska köpa hem Primochill LRT slang.

Lycka till med ditt bygge!

Litar inte särskilt på Masterkleer längre, blir att byta till primochill när jag gör om bygget. Masterkleer blir slapp med tiden och blev till sist otät vid ett par av de vanliga slangkopplingarna som är beroende av en tight passform.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70