Permalänk
Medlem

2600k socket 1155 värd och behålla?

Ska uppgradera datorn, är processorn värd att behålla? Nytt moderkort, grafikkort, ramminne, kylning. Resten har jag. Eller är det mer värt och köpa ny processor/moderkort a la 1150. 2600k går ju och klocka till 4.6ghz vad jag läst. Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

vad har du för övriga delar? hur högt man kan klocka en processor kan variera eftersom alla processorer är olika och kan komma olika högt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Winnow:

Ska uppgradera datorn, är processorn värd att behålla? Nytt moderkort, grafikkort, ramminne, kylning. Resten har jag. Eller är det mer värt och köpa ny processor/moderkort a la 1150. 2600k går ju och klocka till 4.6ghz vad jag läst. Mvh

Rakt av har du väldigt lite att vinna på om du ska uppgradera att välja just CPU och MoBo.
Behåll du moderkort + CPU tills DDR4 blir standard på mainstream-plattformarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alltså det jag har nu är inte relevant då jag kommer köpa nytt moderkort, grafikkort etc. Mer om jag ska köra vidare pp 1155 socket eller byta. Tänkte att om jag behåller processorn så sparar jag dom pengarna. Och bygger nytt

Permalänk
Medlem

Så jag tänkte med

Permalänk
Inaktiv

Behåll det du har. 2600K presterar fortfarande mycket bra. Har du tur kan du klocka över 4.6GHz. Min 2700K har rullat i 4.8Ghz sen jag köpte den. Klarar 5GHz med för den delen.

Permalänk
Medlem

Dock dåligt utbud på 1155 moderkort. Hittade ett på inet som värkade okeu(dom hade 2 och välja imellan). Tänkte satsa på ett 970 gtx. Värkar vara ett bra kort för dom pengarna

Permalänk
Medlem

Grafikkort då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winnow:

Dock dåligt utbud på 1155 moderkort. Hittade ett på inet som värkade okeu(dom hade 2 och välja imellan). Tänkte satsa på ett 970 gtx. Värkar vara ett bra kort för dom pengarna

Det låter som ett bra val, en 2600K i 4ghz+ och ett GTX 970 samt minst 8GB ram kommer att lira de mesta utan problem. Kör själv 290 CF med en 2600K i 4,6-4,8ghz och den äter BF4 i 1440p.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

16 gb i ram sen vattenkylning till processorn. 750 w nätagg. Ssd. Borde va en stabil dator

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt, köp nytt grafikkort och shysst kylning till CPU. Ha kvar ditt MoBo, CPU och RAM om du redan har 8gb. Skaffa SSD om du inte har det. När DDR4 blivit standard kan du sedan uppgradera MoBo, CPU och RAM. Men du bör vänta tills dess, om du vill göra en så bra affär som möjlig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winnow:

16 gb i ram sen vattenkylning till processorn. 750 w nätagg. Ssd. Borde va en stabil dator

Ohh ja helt klart. 16GB är faktiskt nästan ett krav till BF4 men man kan ju klara sig med 8. 750W duger gott och väl innan någon skriker 1000W

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag ska byta allt förutom processorn ändå den sitter i en HP. Moderkortet är inget vidare tror jag. Tvivlar på att ett stort grafikkort får plats, är 8 gig ram i nu men dom ligger på 600 MHz. 16 gb kittet ligger på 1600 MHz. Känns mer värt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winnow:

Jag ska byta allt förutom processorn ändå den sitter i en HP. Moderkortet är inget vidare tror jag. Tvivlar på att ett stort grafikkort får plats, är 8 gig ram i nu men dom ligger på 600 MHz. 16 gb kittet ligger på 1600 MHz. Känns mer värt imo

600mhz går det inte i, men kanske är 1333 eller nästa steg ner. Borde ändå inte påverkar prestandan mer än några få procent. 16 gb är ju inte helt fel att uppgradera till dock. Om man har behov. Hitills har jag klarat mig utmärkt på 8.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Står 600 mhz när jag kör cpu z. Hade varit smidigt om jag hade kunnat behålla Mobo. Men tvivlar på det.

Permalänk

Om det är ett överklocksvänligt mobo, så ser jag ingen anledning att byta Kolla bara så det har alla nödvändiga portar, och så pci kontakten funkar i 8 eller 16x som den ska

Permalänk
Medlem

Okey ska Kolla lite närmre va det är för moderkort se om det är värt och behålla.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Winnow:

Nej dessutom inte klockningsbart.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)