Geforce GTX 960 med GM206 i januari

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Så med andra ord: GTX 680 -> GTX 770 -> GTX 960.
Låter väl vettigt med ett steg ner per generation, men tråkigt som attans.

Om kortet sen dessutom verkligen kommer kosta 2500:- så anar jag årtiondets flopp på GPU-marknaden. Varför köpa ett GTX 960 när du för 500 kronor mer kan få ett GTX 970 som är så oerhört mycket bättre?

Eller ett r9 290

Permalänk
Medlem

Trodde jag svarat i denna tråden redan. Men måste glömt att trycka på skicka eller något.
Så här kommer allt en gång till.

Skrivet av Helllodar:

Dåligt jämfört med 970
>2500Kr
>128Bit
>2GB

För det första så blir 250$ mer kring 2250:- i kronor. För det andra så har Maxwell runt 10% högre IPC än Kepler, så om GTX 960 har 1408 kärnor så lär den bli GPU-starkare än GTX 770. Vi ver inte heller hur eventuella komprimeringstekniker påverkar minnesprestandan. Vi vet inte frekvenser och vi vet inte om det faktiskt blir 128bit buss eller om det bara är en gissning baserad på tidigare kort i segmentet.

Skrivet av Tigerhamster:

Lär bli dyrare än en rak valutaöversättning, kanske 2800?
Borde tryckas ned till 2200 för att riktigt ha sin logiska plats.

När var något dyrare än en rak översättning på dollar*10? I långa tider har vi nu haft priser kring dollar*8 inklusive moms. Med starkare dollar så kanske vi kan räkna mer på dollar*9.

Skrivet av The-Architect:

Jag blir upprörd när GM206 är klenare än GM204!

Då lär du ha problem med nVidias namnsättning hela vägen tillbaka till TNT2. Det är så här de har namnsatt sina kretsar länge. Och dessutom spelar det ju oss mindre roll hur de namnsätter internt, huvudsaken är att det är logiskt och fungerar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

varför då?

Lättare autistiska drag antar jag, det säger min bättre hälft i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makn:

Får väl se var prislappen hamnar, men 2500kr känns minst 500kr för mycket.

Ja det är ju möjligt att man hellre skulle sparat ihop en tusenlapp till i så fall och satsat på ett 970. Dock känns prisskillnaden på cirka 2000:- mellan 970 och 980 mer svårförståelig för mig.

Permalänk
Medlem

kostnaden av ett 760 så 1900 kr som det är på asus varianten på inet och jag köper det men inte nu med den pris lappen OK nVidia

Permalänk
Medlem

Nvidia är smarta de lägger 970 strax under konkurrensens motsvarande. Säljer många och skapar hype. 960 kommer sälja som smör utan en enda review.

Permalänk

Om man ska tro dessa siffror gjorde jag inget dåligt val att köpa GTX 970 nu och inte vänta på GTX 960... När 970 presterar otroligt bra.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ett 760 gick för 2500, när man kunde "slänga på 500kr" och få ett 770.

Är det inte exakt samma sak åter igen? Nvidia vet nog hur man segmenterar marknaden.

Sluta gnäll, ingen bryr sig.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Ett 760 gick för 2500, när man kunde "slänga på 500kr" och få ett 770..

Fast GTX 760 ~ GTX 670, och GTX 770 ~ GTX 680, dvs inga större skillnader varken i prestanda, grafikminne eller förbrukning mellan dom två korten.

Hoppet i prestanda mellan GTX 960 och GTX 970 om ryktet för GTX 960 stämmer kommer vara betydligt större än mellan GTX 760 och GTX 770, för att inte nämna minnesmängden som är den dubbla.

Skrivet av thmz:

Sluta gnäll, ingen bryr sig.

Du är medveten om att du är på ett hårdvaruforum va?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Fast GTX 760 ~ GTX 670, och GTX 770 ~ GTX 680, dvs inga större skillnader varken i prestanda, grafikminne eller förbrukning mellan dom två korten.

Hoppet i prestanda mellan GTX 960 och GTX 970 om ryktet för GTX 960 stämmer kommer vara betydligt större än mellan GTX 760 och GTX 770, för att inte nämna minnesmängden som är den dubbla.

Du är medveten om att du är på ett hårdvaruforum va?

Det finns inga officiella (eller inofficiella heller för den delen) prestandasiffror på 960, bara spekulationer.

Måste man gnälla på releaser (som ingen tvingar en att köpa) för att man är intresserad av hårdvara?

Jag är intresserad av tekniken, inte om ett kort som ingen vet hur bra det är.. är för dyrt eller inte

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Det finns inga officiella (eller inofficiella heller för den delen) prestandasiffror på 960, bara spekulationer.

Ja? Jag tror att dom flesta som skriver i denna tråden är väl medvetna om att det vi diskuterar än så länge enbart är rykten.

Skrivet av thmz:

Måste man gnälla på releaser (som ingen tvingar en att köpa) för att man är intresserad av hårdvara?

Nej? Samtidigt så tvingar ingen dig att hålla med eller ens läsa denna tråden, i synnerhet om du inte är intresserad av rykten.
Skulle rentav våga påstå att den enda som egentligen gnäller i denna tråden är du, för du gnäller om att andra (enligt dig) gnäller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

vänta vänta, så säg att detta presterar som ett 680 2GB, för 2500kr. när jag kpte mitt R9 280 3GB för 1590 spänn nytt. Visst, det är ett 7950 så inte helt lika bra som ett 680. Men vi snckar isf 1000 spänn till för några enstaka % mer prerstanda och 1GB mindre minne.

Skriker ju flopp som bara den, skall jag vara intresserad av detta kortet så måse det ner till typ 1800 spänn, då hade det varit en annan femma!

Permalänk
Medlem

Så wcctech rapporterar att gtx960 kommer ha 4gb minne och 256 bit medans sweclockers rapporterar 2gb minne o 128 bit?

The card will feature 4GB of GDDR5 Memory and will make use of the 256 Bit Bus interface. These specs vary from the ones quoted by Sweclockers.com which are a 128bit Bus and 2GB of GDDR5 Memory. You can take your pick on which one will make the final cut. Zauba is a rock solid source, as good as the official word,

http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-960-gm206-maxwell/

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Så wcctech rapporterar att gtx960 kommer ha 4gb minne och 256 bit medans sweclockers rapporterar 2gb minne o 128 bit?

The card will feature 4GB of GDDR5 Memory and will make use of the 256 Bit Bus interface. These specs vary from the ones quoted by Sweclockers.com which are a 128bit Bus and 2GB of GDDR5 Memory. You can take your pick on which one will make the final cut. Zauba is a rock solid source, as good as the official word,

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2014/12/GTX-960-Z...

http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-960-gm206-maxwell/

jag är lite kluven nu, dom kör ju GM106, har dom isf bara bantat cuda kärnorna som med GTX 465 vilket var ett nedskalat 470 på sin tid?

har dom gjort det så är det ju en "större" krets. å andra sidan finner jga det mer sannolikt att där sitter en mindre buss och mindre minne mot 970. visserligen kanske NV satsar på nya 460 här ifall dom får 4GB minne och en vettig buss.

Den nya SLI favoriten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

jag är lite kluven nu, dom kör ju GM106, har dom isf bara bantat cuda kärnorna som med GTX 465 vilket var ett nedskalat 470 på sin tid?

har dom gjort det så är det ju en "större" krets. å andra sidan finner jga det mer sannolikt att där sitter en mindre buss och mindre minne mot 970. visserligen kanske NV satsar på nya 460 här ifall dom får 4GB minne och en vettig buss.

Den nya SLI favoriten

Varför skulle de bantat? GM206 borde ju i sin fullversion utan avstängda delar bli 960. Oavsett vad bussen hamnar på så är det segmentet som kretsen är avsedd för.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Varför skulle de bantat? GM206 borde ju i sin fullversion utan avstängda delar bli 960. Oavsett vad bussen hamnar på så är det segmentet som kretsen är avsedd för.

Du har fattat mig fel, menar att där är mindre kärnor än 970(såklart) och at där finns rykten om att bussen är på både 128bit och 256bit med det dubbla minnet.

Tänkte som så att ifall dom nu lanserade ett 960 med mindre cuda kärnor samt lika mycket minne som 970 så bör det ju vara ett sjysst kort att köra SLI på?

Edit: Sedan så undrar jag lite hur NV kontruerat GM106, ifall det är en GM104 fast avskalade beräknings enheter (om det skulle vara så att ryktet med 256 bitars buss stämmer)

Eller om det är en helt ny krets med 128 bitars buss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Du har fattat mig fel, menar att där är mindre kärnor än 970(såklart) och at där finns rykten om att bussen är på både 128bit och 256bit med det dubbla minnet.

Tänkte som så att ifall dom nu lanserade ett 960 med mindre cuda kärnor samt lika mycket minne som 970 så bör det ju vara ett sjysst kort att köra SLI på?

Edit: Sedan så undrar jag lite hur NV kontruerat GM106, ifall det är en GM104 fast avskalade beräknings enheter (om det skulle vara så att ryktet med 256 bitars buss stämmer)

Eller om det är en helt ny krets med 128 bitars buss!

I och med att du refererade till GTX 465 och att det var ett nedbantat 470 (& 480) så lät det som att du trodde att GM206 bara skulle vara ett GM204 med avstängda beräkningsenheter. Men ja, bra minnesbandbredd på billigare kort är ju uppskattat vid SLI/CF.

Och hur du konstruerar det, så länge du alltså inte menar att de bara stängt av enheter i en fysiskt mer kompetent krets så är det inte bara att skala av beräkningsenheter, det blir lite kringjobb runt det, slutresultatet skiljer sig inte från hur de brukar göra med kretsar. De har i grund samma enheter men bygger olika stora kretsar med olika antal, strömförsörjning och ledningsbanor osv måste såklart anpassas efter den individuella kretsen.

Och "eller' om det är en helt ny krets"? Du formulerar dig hela tiden som om du faktiskt spekulerar i om det är ett GM204 med avstängda enheter, även fast du säger att jag fattat dig fel? Hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

I och med att du refererade till GTX 465 och att det var ett nedbantat 470 (& 480) så lät det som att du trodde att GM206 bara skulle vara ett GM204 med avstängda beräkningsenheter. Men ja, bra minnesbandbredd på billigare kort är ju uppskattat vid SLI/CF.

Och hur du konstruerar det, så länge du alltså inte menar att de bara stängt av enheter i en fysiskt mer kompetent krets så är det inte bara att skala av beräkningsenheter, det blir lite kringjobb runt det, slutresultatet skiljer sig inte från hur de brukar göra med kretsar. De har i grund samma enheter men bygger olika stora kretsar med olika antal, strömförsörjning och ledningsbanor osv måste såklart anpassas efter den individuella kretsen.

Och "eller' om det är en helt ny krets"? Du formulerar dig hela tiden som om du faktiskt spekulerar i om det är ett GM204 med avstängda enheter, även fast du säger att jag fattat dig fel? Hur menar du?

När jag skrev: "eller om det är en helt ny krets" menar jag då att GM106 är, som du själv skrev i något inlägg åvan för, inte en nedbantad GM104

vilket jag själv tror det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

När jag skrev: "eller om det är en helt ny krets" menar jag då att GM106 är, som du själv skrev i något inlägg åvan för, inte en nedbantad GM104

vilket jag själv tror det är

Jo, ordet är "eller". Att det är en alternativ hypotes. Alltså spekulerade du alltså även i att GM206 kunde vara en bantad GM204? Vill reda ut eftersom du sa att jag fattat fel samtidigt som allt du skriver hela tiden pekar på att jag fattade rätt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jo, ordet är "eller". Att det är en alternativ hypotes. Alltså spekulerade du alltså även i att GM206 kunde vara en bantad GM204? Vill reda ut eftersom du sa att jag fattat fel samtidigt som allt du skriver hela tiden pekar på att jag fattade rätt.

Känns som jag borde sovit i natt

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Minsc S2:

Så med andra ord: GTX 680 -> GTX 770 -> GTX 960.
Låter väl vettigt med ett steg ner per generation, men tråkigt som attans.

Om kortet sen dessutom verkligen kommer kosta 2500:- så anar jag årtiondets flopp på GPU-marknaden. Varför köpa ett GTX 960 när du för 500 kronor mer kan få ett GTX 970 som är så oerhört mycket bättre?

Har nån sajt lr så kollat om det verkligen e så? (GTX 680 -> 770 -> 960). Bra på ett sätt. Vet vad man får o så. Fast att veta att ens entusiastkort blir mellanklass efter två generationer känns ju lite...jaha, det va det....

2500:- för ett mellanklass kort....nää!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har nån sajt lr så kollat om det verkligen e så? (GTX 680 -> 770 -> 960). Bra på ett sätt. Vet vad man får o så. Fast att veta att ens entusiastkort blir mellanklass efter två generationer känns ju lite...jaha, det va det....

2500:- för ett mellanklass kort....nää!

När jag läste igenom tråden, hade jag exakt det i tankarna...är det rimligt att lägga 2500kr på ett mellanklass-kort? Nej, naturligtvis inte!

Det går troll i priserna för grafikkort. Om man överhuvudtaget ska spela moderna spel, är det här den lägsta nivån, även om vi nu kallar det för mellanklass-kort.

1500kr vär mer rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com