Permalänk

Köp av processor - hitta bra ex - hur?

Hej
Lurar på att uppgradera processor till 4790K
Finns det något sätt att välja ut / se till att man får ett "bättre" exemplar?
Går det att kolla upp någon speciell serie, batch, leverantör eller liknande innan köp?
Menar alltså en propp som tillhör den bättre kategorien map klockning, värmeavledning etc....

Verkar ju annars vara ett lotteri

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EsoxLucius:

Hej
Lurar på att uppgradera processor till 4790K
Finns det något sätt att välja ut / se till att man får ett "bättre" exemplar?
Går det att kolla upp någon speciell serie, batch, leverantör eller liknande innan köp?
Menar alltså en propp som tillhör den bättre kategorien map klockning, värmeavledning etc....

Verkar ju annars vara ett lotteri

Det är ett lotteri. Alla andra dumma metoder med att köpa och skicka tillbaka med hjälp av distansköpslagan är omoraliskt och motverkar sannolikheten att lagen får stanna kvar.

Det enda du kan egentligen göra är att kolla vilka batcher som andra har lyckats klocka bra med och fråga om en butik kan kolla vilka batcher de har inne, mer sannolikt att du får detta gjort i butik som säljer över disk. Eller NetonNet kanske har skiten på hylla så du själv kan kolla batch.

Detta betyder egentligen ingenting. Det är fortfarande en form av lotteri och det kommer man aldrig ifrån. Om det är superviktigt så får du allt köpa en massa CPU:er och sälja de som inte håller måttet begagnat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Håller med, ett lotteri som sagt, de flesta 4790k kommer upp i 4.6ghz utan några större problem, sen de sista fyrahundra upp till5ghz utan att behöva dra upp volten så man får ångest är det färre som klarar. Där har du lotteriet, frågan är dock hur mycket du kommer att ha nytta för ytterligare några hundra mhz?

Permalänk
Avstängd

Netonnet har på hylla. Var där för 3h sedan. Lär vara samma över hela landet..

Permalänk

Aj då, förstår
Men det är fördjävligt att vi som konsumenter inte skall ha chansen att kunna bestämma över det vi betalar för.
Tillverkaren borde åläggas att t.ex testa varje förbannade CPU, och kanske kategorisera kvaliteten i olika prisnivåer?
Exempel:
nivå1 ( top of the line ) 3500:-
nivå2 ( good enough ) 2600:-
nivå 3 ( stock guarantee, OC not guarante ) 2000:-

Hur svårt skare va.....?

Menar, borde kunna gälla GPU'er oxå - med allt spoltjuts elände och så.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EsoxLucius:

Aj då, förstår
Men det är fördjävligt att vi som konsumenter inte skall ha chansen att kunna bestämma över det vi betalar för.
Tillverkaren borde åläggas att t.ex testa varje förbannade CPU, och kanske kategorisera kvaliteten i olika prisnivåer?
Exempel:
nivå1 ( top of the line ) 3500:-
nivå2 ( good enough ) 2600:-
nivå 3 ( stock guarantee, OC not guarante ) 2000:-

Hur svårt skare va.....?

Menar, borde kunna gälla GPU'er oxå - med allt spoltjuts elände och så.

De gör de redan, de garanterar 4.4GHz i boost på topp i7:an. Take it or leave it.

Mer än så förlorar de mer ekonomist på än tjänar något på. De är ett vinstdrivande företag och maximerar förtjänsten så gott de kan. Varför skjuta sig själv i foten. Du har chansen att låta bli att köpa eller köpa efter de som Intel tillhandahåller. Kom ihåg, överklockning är ALDRIG garanterat.

Enligt din rankning skulle samtliga Intel CPU:er hamna under:
2: Good enough, stock Guaranteed. OC Available.

På alla K-modeller, naivt att tro något annat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Netonnet har på hylla. Var där för 3h sedan. Lär vara samma över hela landet.. .... menar du att han skal öp.. ops nej fan.. det sitter ju en klister lapp på.. shit smart... sorry.. tänkte fel.. hhhahahaha ( men skickar iväg för en garvis iaf...;) ) den dumma f*n hahha skall nog läsa mer här inne LOL

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Helge200:

Netonnet har på hylla. Var där för 3h sedan. Lär vara samma över hela landet.. .... menar du att han skal öp.. ops nej fan.. det sitter ju en klister lapp på.. shit smart... sorry.. tänkte fel.. hhhahahaha ( men skickar iväg för en garvis iaf...;) ) den dumma f*n hahha skall nog läsa mer här inne LOL

Alla Intelprollar har Stepping och liknande tillgängligt på IHS som är synlig genom plastluckan på förpackningen.

Han svarade bara rakt av på min öppna fundering på huruvida de har CPU:er på hylla eller om de ligger bakom service-disk.
Lite svårt att tolka ditt inlägg men syftar du på:

  • att personen (som du misslyckas citera ordentligt) är dum? Då är det nog du som missar kontexten.

  • att det är du som är dum och missar och behöver läsa mer här inne? Ja då har du nog helt rätt. Tankevurpor är lätt hänt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De gör de redan, de garanterar 4.4GHz i boost på topp i7:an. Take it or leave it.

Mer än så förlorar de mer ekonomist på än tjänar något på. De är ett vinstdrivande företag och maximerar förtjänsten så gott de kan. Varför skjuta sig själv i foten. Du har chansen att låta bli att köpa eller köpa efter de som Intel tillhandahåller. Kom ihåg, överklockning är ALDRIG garanterat.

Enligt din rankning skulle samtliga Intel CPU:er hamna under:
2: Good enough, stock Guaranteed. OC Available.

På alla K-modeller, naivt att tro något annat.

Jag vet hur det funkar, och vad som gäller för vinstdrivande företag
Ställde mig helt enkelt på konsumentens sida en stund och filosoferade en smula.

Och apropå mitt exempel kategori 2: Den finns ju där och gäller endast för att vi ( konsumenter ) accepterar den, och köper grisen i säcken.
No Buy No Business - men som du så korrekt påpekade, köp eller stick!

Permalänk
Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EsoxLucius:

Jag vet hur det funkar, och vad som gäller för vinstdrivande företag
Ställde mig helt enkelt på konsumentens sida en stund och filosoferade en smula.

Och apropå mitt exempel kategori 2: Den finns ju där och gäller endast för att vi ( konsumenter ) accepterar den, och köper grisen i säcken.
No Buy No Business - men som du så korrekt påpekade, köp eller stick!

Filosofera på du!

Instämmer då till fullo, inget köpt, inget företag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra så här kolla vilken batch/stepping som är bra, sen försöka lista ut om den går att köpa från någon affär"om det är någon nyligen som har fått den batch/stepping från en affär. Sen köper jag 2-3st av den...testar ut vilken som klockar bäst av de 2-3st sen säljar jag de övriga 1-2 processorerna.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Jag brukar göra så här kolla vilken batch/stepping som är bra, sen försöka lista ut om den går att köpa från någon affär"om det är någon nyligen som har fått den batch/stepping från en affär. Sen köper jag 2-3st av den...testar ut vilken som klockar bäst av de 2-3st sen säljar jag de övriga 1-2 processorerna.

OK, tack för tipset!
Så vilken batch / stepping har du då - och var är den köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Jag brukar göra så här kolla vilken batch/stepping som är bra, sen försöka lista ut om den går att köpa från någon affär"om det är någon nyligen som har fått den batch/stepping från en affär. Sen köper jag 2-3st av den...testar ut vilken som klockar bäst av de 2-3st sen säljar jag de övriga 1-2 processorerna.

Låter som en vansinnigt dåligt affär om den nu är sann. Hur mycket förlorar du på propparna vid begförsäljningen och hur många mhz skiljer det mellan dom olika exemplaren som gör det värt det?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla Intelprollar har Stepping och liknande tillgängligt på IHS som är synlig genom plastluckan på förpackningen.

Han svarade bara rakt av på min öppna fundering på huruvida de har CPU:er på hylla eller om de ligger bakom service-disk.
Lite svårt att tolka ditt inlägg men syftar du på:

  • att personen (som du misslyckas citera ordentligt) är dum? Då är det nog du som missar kontexten.

  • att det är du som är dum och missar och behöver läsa mer här inne? Ja då har du nog helt rätt. Tankevurpor är lätt hänt.

Står ju batchnummer på förpackningen osv..är nog någon annan som inte tänkte där
En polare var ute efter en viss batch en gång som enligt uppgifter från många klockade väldigt högt. Åkte ut till netonnet som hade 3 batcher i lager, var bara att plocka den han ville ha...

Permalänk

Stack till Inet och bad dom plocka fram alla 4790K dom hade, det gjorde dom.
På nästan alla deras CPU'er börjar batchnr med X , endast 2 st hade L i början.
Jag valde mellan dessa 2 - och valet föll till slut på L420B765

Nu ere väl bara be till OC guden om tur. Visar sig i Jul när jag installerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Låter som en vansinnigt dåligt affär om den nu är sann. Hur mycket förlorar du på propparna vid begförsäljningen och hur många mhz skiljer det mellan dom olika exemplaren som gör det värt det?

Kom inte ihåg exakt men går väl back ca 500:- på varje extra cpu, skillnaden mellan de två jag köpte va ca 100mhz.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)