Grafikartefakter i Far Cry 4 med GTX 970

Permalänk
Medlem

Grafikartefakter i Far Cry 4 med GTX 970

Hej,

Jag införskaffade ett Asus GeForce GTX 970 Strix i förra veckan och fick då med Far cry 4. Riktigt bra spel men jag får konstiga grafikartefakter och är lite orolig för att grafikkortet är trasigt (se bilder nedan). Artefakterna kommer främst när jag rör på mig inte när jag tittar runt. Det ser ut som att en föregående frame ligger över den nya och sen "smälter" bort i ganska stora pixel klumpar åt gången. Det är dock inte på hela bilden det händer utan främst på objekt så som tyg, bilar och också radio towers när man närmar sig med helikopter.

Jag har testat med några andra spel (Bioshock infinite, Wolfenstein: New order, Civ 5) och har inte sett några artefakter hittills. Har också testat 3DMark 11 demot på steam och där kunde jag inte heller se några artefakter. Jag har dock inget nyare spel än dessa att testa.

Har även testat att dra ner grafikinställningarna i Far cry 4 allt från low till NVIDIA inställningarna, det hjälper inte. Det är till och med så att med låga inställningar så får jag fler artefakter. De uppkommer direkt och inte efter en stunds spelande. Jag har inte överklockat grafikkortet eller CPU:n.

Jag har inte lyckats hitta något på nätet om detta, förutom om man kör SLI eller CF men det gör jag inte.

Jag kör de senaste drivrutinerna från NVIDIA och mitt Far cry patchades så sent som igår.

Att det inte fungerar så bra i just Far cry 4 är tråkigt men jag är mest orolig för att kortet skall vara trasigt, någon som kan tipsa om andra saker att testa för att utesluta att kortet är trasigt?

Kommer inte exakt ihåg vad jag har i min burk (den är några år nu) men det är något i stil med följande:
CPU: I5-37XX
Minne: 16GB
HD: 1xSSD, 2x1TB, 1x2TB
PSU: tror det är 650W
Moderkort: kommer inte ihåg

skall kolla upp hårdvaran mer när jag kommer hem från jobbet.

Bild med artefakter
http://i59.tinypic.com/2gujdad.jpg

bild utan artefakter
http://i57.tinypic.com/hx6ba1.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrXll:

Hej,

Jag införskaffade ett Asus GeForce GTX 970 Strix i förra veckan och fick då med Far cry 4. Riktigt bra spel men jag får konstiga grafikartefakter och är lite orolig för att grafikkortet är trasigt (se bilder nedan). Artefakterna kommer främst när jag rör på mig inte när jag tittar runt. Det ser ut som att en föregående frame ligger över den nya och sen "smälter" bort i ganska stora pixel klumpar åt gången. Det är dock inte på hela bilden det händer utan främst på objekt så som tyg, bilar och också radio towers när man närmar sig med helikopter.

Jag har testat med några andra spel (Bioshock infinite, Wolfenstein: New order, Civ 5) och har inte sett några artefakter hittills. Har också testat 3DMark 11 demot på steam och där kunde jag inte heller se några artefakter. Jag har dock inget nyare spel än dessa att testa.

Har även testat att dra ner grafikinställningarna i Far cry 4 allt från low till NVIDIA inställningarna, det hjälper inte. Det är till och med så att med låga inställningar så får jag fler artefakter. De uppkommer direkt och inte efter en stunds spelande. Jag har inte överklockat grafikkortet eller CPU:n.

Jag har inte lyckats hitta något på nätet om detta, förutom om man kör SLI eller CF men det gör jag inte.

Jag kör de senaste drivrutinerna från NVIDIA och mitt Far cry patchades så sent som igår.

Att det inte fungerar så bra i just Far cry 4 är tråkigt men jag är mest orolig för att kortet skall vara trasigt, någon som kan tipsa om andra saker att testa för att utesluta att kortet är trasigt?

Kommer inte exakt ihåg vad jag har i min burk (den är några år nu) men det är något i stil med följande:
CPU: I5-37XX
Minne: 16GB
HD: 1xSSD, 2x1TB, 1x2TB
PSU: tror det är 650W
Moderkort: kommer inte ihåg

skall kolla upp hårdvaran mer när jag kommer hem från jobbet.

Bild med artefakter
http://i59.tinypic.com/2gujdad.jpg

bild utan artefakter
http://i57.tinypic.com/hx6ba1.jpg

Vart ser du artefakterna?

För ärligt talat är spelet lite sådant. Lite jaggies här och var, lite stuttering osv. När jag kör bil eller liknande uppkommer också detta (om du tänker på att det ser lite flimrigt ut vid handdukarna?) Så det är knappast något fel på ditt grafikkort.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I mitten av bilden på handdukarna som du säger.

Det var skönt att höra att andra också har detta. Dock tycker jag det är ganska fult att det blir så, kanske bara jag som är petig.

Permalänk

Det är inget fel på din nya gpu, det är jag rätt säker på :). Jag har också fått artefakter i detta spel fast då är mina värre då jag kan få blinkande gröna rutor som popar upp för en mille sekund ibland. Det är spelet som släpptes i ett rätt kasst skick tyvärr :(, dock så är det väldigt roligt.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Jag har haft samma problem. Jag bryr mig inte så mycket men bra att det inte är fel på våra gpu