Permalänk
Medlem

Laptop hittar inte 5GHz nätverk

Jag har ComHem bredband 100mb. Men kommer bara upp till 20-30. Men har tagit reda på att jag har ett 2,4 GHz och ett 5 GHz nätverk. Problemet är att på min stationära dator funkar det prima men min samt min flickväns laptop så hittar vi inte 5G nätverket. Har googlat lite men hittar inget svar. På ett forum stod det att jag skulle byta kanal till 12 eller mindre, men den kör bara på 36 och uppåt.

Permalänk
Avstängd

Nätverkskortet hanterar väll inte 5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossnojk:

Jag har ComHem bredband 100mb. Men kommer bara upp till 20-30. Men har tagit reda på att jag har ett 2,4 GHz och ett 5 GHz nätverk. Problemet är att på min stationära dator funkar det prima men min samt min flickväns laptop så hittar vi inte 5G nätverket. Har googlat lite men hittar inget svar. På ett forum stod det att jag skulle byta kanal till 12 eller mindre, men den kör bara på 36 och uppåt.

Kanalerna för 5GHz ligger mycket riktigt på 36 och uppåt:
http://www.nowire.se/index.php/support/wifi-qna#6-vilka-kanal...

Permalänk
Medlem

Kan jag på något enkelt sätt se om nätverkskortet stödjer det? Det är en Lenovo Y510P nyligen köpt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nossnojk:

Kan jag på något enkelt sätt se om nätverkskortet stödjer det? Det är en Lenovo Y510P nyligen köpt.

Brukar stå i specen vad datorn klarar av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Saxat från intels produktblad för det trådlösa nätverkskortet

Multi Stream, Single Band 802.11b/g/n 2x2 and 2.4GHz
Delivers up to 300 Mbps speed in the 2.4 GHz band with multiple streams for enhanced speed while improving coverage and reliability

http://www.intel.se/content/www/se/sv/processors/centrino/cen...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

då borde den ju klara det, eller?? Inte så bra på nätverk å skit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nossnojk:

då borde den ju klara det, eller?? Inte så bra på nätverk å skit.

Nej inte om det uppgifter som länkades stämmer.
Multi Stream, Single Band 802.11b/g/n 2x2 and 2.4GHz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nossnojk:

då borde den ju klara det, eller?? Inte så bra på nätverk å skit.

Tyvärr, nej. Det inte ett snabbt wireless. Skulle hetat 802.11ac i så fall.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

haha såg inte dä, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Tyvärr, nej. Det inte ett snabbt wireless. Skulle hetat 802.11ac i så fall.

Nej, trådlöst 802.11n på 5GHz är fullt möjligt.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/802.11n
(Antar att du syftar på 5GHz på nätverket eftersom det är det tråden handlar om).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Nej, trådlöst 802.11n på 5GHz är fullt möjligt.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/802.11n
(Antar att du syftar på 5GHz på nätverket eftersom det är det tråden handlar om).

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag åsyftade var att nå 100mbit då han sa

Citat:

Jag har ComHem bredband 100mb

Men säger du att han kan nå det, så stämmer det säkert.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Det jag åsyftade var att nå 100mbit då han sa Men säger du att han kan nå det, så stämmer det säkert.

Jo, det jag skriver är korrekt, jag skriver inget om hastigheten.
Men ditt inlägg var det enda som hade med hastigheten att göra(förutom första) så därför otydligt att det var hastigheten du syfta på.

802.11n kan förövrigt, teoretiskt, nå 300mbps. 100mbps är inte omöjligt att nå i praktiken dock behövs det ganska goda förhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att jag betalar för 100Mb men den kommer bara upp i 20-30 för att jag har nätverk sa dom på ComHem. ett vanligt och ett 5g. På min stationära, mobil och surfplatta är det inga problem att ansluta men på våra 2 laptops ser jag inte 5g nätverket. Så undrade helt enkelt om jag är tvungen att skaffa nytt nätverkskort eller om det går att lösa lite enklare/billigare?

Permalänk
Medlem

ska stå "2 nätverk sa dom på ComHem" :S

Permalänk
Medlem

Angående dålig hastighet pga dubbla nätverk så är det bullshit, jag har 2 nätverk (2.4 och 5Ghz), och de enheter som jag har kan vara kopplade till vilket som helst och få ordentliga hastigheter.

MEN! Du kan inte räkna med att få ut 100mb över det trådlösa 2.4ghz nätet. Min laptop får ~70mb när den står brevid routern. Och som sagt, din laptop stödjer inte 5ghz. Det är inte så vanligt på billiga datorer.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nossnojk:

Mitt problem är att jag betalar för 100Mb men den kommer bara upp i 20-30 för att jag har nätverk sa dom på ComHem. ett vanligt och ett 5g. På min stationära, mobil och surfplatta är det inga problem att ansluta men på våra 2 laptops ser jag inte 5g nätverket. Så undrade helt enkelt om jag är tvungen att skaffa nytt nätverkskort eller om det går att lösa lite enklare/billigare?

För att få reda på vilken fart du får från operatören ska du alltid mäta med kabel, eftersom de inte har nått med dina wififörhållanden att göra.

Det går att nå upp till 100Mbit via 2,4 GHz wifi men det kräver väldigt bra förhållanden (att man är ensam i etern) jag har själv mätt upp 100Mbit througput hemma, men jag bor i hus och har inga andra nätverk inom radioräckvidd och inga andra apparater som stör på 2,4 GHz bandet, det delas ju av många andra saker än wifi, tex blåtand, kameror, fjärrkontroller och mikrovågsugnar.

Troligen behöver du byta wifidelar så du åtminstone kan köra 802.11n på 5 GHz, det går att byta wifikort i laptops också men det kan också krävas att du byter antenner om de inte fungerar på 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.