Permalänk
Rekordmedlem

Olika dnsinställnig för ip V4 och V6

Är det möjligt (vettigt) att peka dns för V4 och V6 (A och AAAA) mot olika ställen ? Är det nån som provat det i praktiken ? Det handlar inte om nån seriös/viktig server utan bara om lite privat lekande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är fullt möjligt

Visa signatur

- none -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aztekk:

Ja det är fullt möjligt

Ok, fungerar det vettigt ? Hur uppträder en webbläsare, kan man styra vilken version den använder för en specifik sida ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får sätta upp en forwarding zone i bind för domänen som du vill ska fråga en viss server. Men eftersom A och AAAA records ligger i alla zoner generellt sett så får du även AAAA som svar om du frågar vi v4, enda skillnaden är att webbläsare inte kommer föredra v6 om det inte finns v6 access mot internet.

Varför vill man eventuellt dela upp v4 från v6? Ja exempelvis om du ska ha Amerikansk Netflix via v6 så måste du fråga en annan DNS än din ISP för dom domänerna. Jag skrev något om det här i en annan tråd för nån vecka sedan, found it.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, fungerar det vettigt ? Hur uppträder en webbläsare, kan man styra vilken version den använder för en specifik sida ?

Skiljer lite mellan olika versioner av browser men i princip kan man säga att om datorn får ett AAAA-svar så kommer webläsaren att enbart använda sig av IPv6. Får den endast ett A-svar så är det ipv4 som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag funderar nog egentligen mest på det pga att hemmaserverns ipv6 adress är publik och det kan ju vara en fördel om man bara har en publik ip v4 adress såvida det inte finns några andra fallgropar ?
Vad händer om man tex pekar domänen bara mot ipv6 och någon som bara har v4 försöker gå dit, kommer trafiken automatiskt att tunnlas då eller går det inte att nå sidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag funderar nog egentligen mest på det pga att hemmaserverns ipv6 adress är publik och det kan ju vara en fördel om man bara har en publik ip v4 adress såvida det inte finns några andra fallgropar ?
Vad händer om man tex pekar domänen bara mot ipv6 och någon som bara har v4 försöker gå dit, kommer trafiken automatiskt att tunnlas då eller går det inte att nå sidan ?

om du bara har ett AAAA record och en v4 klient försöker resolva URLen så kommer den inte lyckas ansluta. det sker ingen automatisk tunnling.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag funderar nog egentligen mest på det pga att hemmaserverns ipv6 adress är publik och det kan ju vara en fördel om man bara har en publik ip v4 adress såvida det inte finns några andra fallgropar ?
Vad händer om man tex pekar domänen bara mot ipv6 och någon som bara har v4 försöker gå dit, kommer trafiken automatiskt att tunnlas då eller går det inte att nå sidan ?

Utan ipv6 i datorn:

Citat:

C:\Users\madtop>ping -6 2001:6b0:7::18

Pinging 2001:6b0:7::18 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 2001:6b0:7::18:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Och med ipv6 aktiverat:

Citat:

C:\Users\madtop>ping -6 2001:6b0:7::18

Pinging 2001:6b0:7::18 with 32 bytes of data:
Reply from 2001:6b0:7::18: time=27ms
Reply from 2001:6b0:7::18: time=27ms
Reply from 2001:6b0:7::18: time=36ms
Reply from 2001:6b0:7::18: time=26ms

Ping statistics for 2001:6b0:7::18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 26ms, Maximum = 36ms, Average = 29ms

IPv4-internet och IPv6-internet är två olika internet. Det finns ingen som helst översättning mellan de två adressrymderna.