Nätverk styrt med hjälp av surfplatta

Permalänk
Medlem

Nätverk styrt med hjälp av surfplatta

Tjena,

Kommer äntligen att skaffa Internet till kåken så skulle behöva lite hjälp med hur saker ska kopplas och vilken utrustning som behövs.

Det som ska kopplas in är TV, ps3 och ps4. Så långt inga problem men skulle vilja ha in en server att lägga filmer och musik på för åtkomst via surfplatta och TV. Har även funderingar på om det skulle kunna gå att ladda ner torrent direkt till servern via surfplatrasurfplattan. Jag vill alltså att det mesta ska gå att styra från en surfplatta.

Hoppas någon kan hjälpa mig lite här för nätverk är inte min starka sida.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att fundera på om du ska ha en server eller en nas, fjärrstyra en server från platta kan du tex göra med Teamviewer om det behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tjena,

Kommer äntligen att skaffa Internet till kåken så skulle behöva lite hjälp med hur saker ska kopplas och vilken utrustning som behövs.

Det som ska kopplas in är TV, ps3 och ps4. Så långt inga problem men skulle vilja ha in en server att lägga filmer och musik på för åtkomst via surfplatta och TV. Har även funderingar på om det skulle kunna gå att ladda ner torrent direkt till servern via surfplatrasurfplattan. Jag vill alltså att det mesta ska gå att styra från en surfplatta.

Hoppas någon kan hjälpa mig lite här för nätverk är inte min starka sida.

Köper du in en server och kör FreeNas på den så kan du göra så här.

För hur du ska koppla i huset kan det behövs mer info. Men var inte snål och köp den billigaste routern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börja med att fundera på om du ska ha en server eller en nas, fjärrstyra en server från platta kan du tex göra med Teamviewer om det behövs.

Känner som att en server är lättare att uppgradera med större utrymme i framtiden så det kanske är att föredra.

Tvn är en Samsung så den går väl via dlna eller?

Det går inte att använda plattan som så att man accepterar en torrent på den och filen laddas ner per automatik till servern?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FlashTec:

Känner som att en server är lättare att uppgradera med större utrymme i framtiden så det kanske är att föredra.

Tvn är en Samsung så den går väl via dlna eller?

Det går inte att använda plattan som så att man accepterar en torrent på den och filen laddas ner per automatik till servern?

Skillnaden mellan en NAS och en server är väl hur "smart" (och därmed dyr) burken är, inte hur mycket lagring det går in.

EDIT: Om du nu inte ska ha mängder med hårddiskar, men det låter inte så troligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Känner som att en server är lättare att uppgradera med större utrymme i framtiden så det kanske är att föredra.

Det går inte att använda plattan som så att man accepterar en torrent på den och filen laddas ner per automatik till servern?

Fungerar klockrent om man installerar allt jag länkade tidigare.

T.ex lägga in torrentfil i en mapp så laddas den in automatiskt.
Går också att göra listor på vad du vill ha så sköter den allt själv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skillnaden mellan en NAS och en server är väl hur "smart" (och därmed dyr) burken är, inte hur mycket lagring det går in.

EDIT: Om du nu inte ska ha mängder med hårddiskar, men det låter inte så troligt.

5-6Tb utrymme vore nog inte fel iaf. Jag hade nog fått för mig att en nas va typ en hårddisk med nätverkskor och en server va en dator med ett stor mängd hårddiskutrymme.

Då eventuellt ett framtida tänk om att ha styrning av mera saker så är väl någon form av server fortfarande ett bättre val, rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Känner som att en server är lättare att uppgradera med större utrymme i framtiden så det kanske är att föredra.
Tvn är en Samsung så den går väl via dlna eller?

Det går inte att använda plattan som så att man accepterar en torrent på den och filen laddas ner per automatik till servern?

Bygger du en server av standarddelar så blir den mer flexibel än en dedikerad nas.
Det kan gå att konfigurera en torrentklient så att den laddar ner alla torrenter i en mapp eller att man kan maila torrenter, du behöver kanske inget mer avancerat än det.
Samungtvar har olika funktioner så kolla manualen, dlna är vanligt och en del kan även spela upp filer direkt utan strömning.
Har du servern nära tvn kan du också köra med en hdmi kabel i stället för att gå via nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

utorrent kan man fjärrstyra via webbläsaren, antagligen även via några appar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FlashTec:

5-6Tb utrymme vore nog inte fel iaf. Jag hade nog fått för mig att en nas va typ en hårddisk med nätverkskor och en server va en dator med ett stor mängd hårddiskutrymme.

Då eventuellt ett framtida tänk om att ha styrning av mera saker så är väl någon form av server fortfarande ett bättre val, rätta mig om jag har fel

Ja, allt beror ju på ens budget, men en "riktig" server är självklart roligare att pyssla med. Transmission brukar dock finnas som "app" till de vanliga NAS:arna, så vill man inte lägga för mycket pengar kanske det räcker?

Med tanke på hur mycket en hårddisk rymmer idag så kommer du väldigt långt med en 4-bay NAS t.ex..

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det låter som att du ska köra en server, inte en NAS, med Plex som mediaserver. Beroende på TV-modell så kan det finnas en app för Plex att ladda ner, annars löser du det lätt med en Chromecast. DLNA funkar såklart också, men blir inte lika "snyggt".

Använd valfri torrentklient som stödjer RSS-nedladdning. De flesta trackers som är vettiga tillåter en privat RSS-kanal med bokmärkta torrents, och du kan även ställa in automagisk nedladdning av sådant du följer.

Grundinställningen på servern kräver lite fix, såklart, men som mrqaffe nämner ovan kan du göra detta via Teamviewer eller motsvarande, både från platta och dator.

Precis som BergHa skriver, så behövs mer info för att kunna rekommendera hårdvara för nätverk och server, men jag håller med om att du inte ska snåla in i nätverksbygget. Beroende på husets storlek, så kan det vara värt att överväga separata accesspunkter istället för router med WiFi.

Edit: Det kom visst en massa nya inlägg medan jag skrev mitt...

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Hade tydligen missat en del jag också

Är det något jag lärt mig i mitt liv är det att hastighet och anslutningsmöjligheter kan man aldrig få för mycket av så någon billig router lär det inte bli.

Känns just nu som att det blir en kabel mellan server och Tv och bara skicka fil till TV och sen låta den omvandla till film, har två externa hdd sitter med USB kabel in i TV idag och det funkar bra än så länge. Slipper inköp av dyra grafikkort för att kunna streama bild direkt. Kan man koppla USB kabel för filöverföring?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Hade tydligen missat en del jag också

Är det något jag lärt mig i mitt liv är det att hastighet och anslutningsmöjligheter kan man aldrig få för mycket av så någon billig router lär det inte bli.

Känns just nu som att det blir en kabel mellan server och Tv och bara skicka fil till TV och sen låta den omvandla till film, har två externa hdd sitter med USB kabel in i TV idag och det funkar bra än så länge. Slipper inköp av dyra grafikkort för att kunna streama bild direkt. Kan man koppla USB kabel för filöverföring?

Du behöver inget grafikkort för htpc, den integrerade grafiken räcker med råge.
Usb för att överföra mellan vad ? Tvar brukar gå att ansluta mot usb diskar men inte mot nasar via usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

5-6Tb utrymme vore nog inte fel iaf. Jag hade nog fått för mig att en nas va typ en hårddisk med nätverkskor och en server va en dator med ett stor mängd hårddiskutrymme.

6TB med redundans, har jag i en 5-6 år gammal NAS. Så det är knappast förbehållet mer komplexa system.

Det som talar för en NAS är helt enkelt strömförbrukning. Det som talar för en headless server, är processorkraft. Ska man streama video räcker det med en NAS. Ska man konvertera mellan olika filformat och upplösningar för att streama till olika sorters enheter, är mer processorkraft attraktivt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör utorrent på min server och det här "addonet" http://forum.utorrent.com/topic/49588-%C2%B5torrent-webui/
Sen styr jag utorrent genom webbläsaren. Det fungerar fint på surfplattan jag köpte på ICA oxå, så det borde fungera fint på dom flesta.

Tycker det fungerar smidigt med en server om man vill göra lite mer än bara lagra filer, annars fungerar nog en NAS mer eller mindre lika bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Är det något jag lärt mig i mitt liv är det att hastighet och anslutningsmöjligheter kan man aldrig få för mycket av så någon billig router lär det inte bli.

Utmärkt, då är du inne på rätt spår. Själv föredrar jag helt separata delar, där routern bara är router (Ubiquiti Edgerouter i mitt fall), separat switch, separata accesspunkter, men detta kanske är lite väl nördigt. Det finns många bra integrerade lösningar också.

Skrivet av FlashTec:

...Slipper inköp av dyra grafikkort för att kunna streama bild direkt. Kan man koppla USB kabel för filöverföring?

Min server har inte något grafikkort alls, inte ens integrerat. Allt går via nätverk, så där kan du vara lugn. USB går nog att lösa, men det blir onödigt krångligt när det finns utmärkta nätverkslösningar.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, allt beror ju på ens budget, men en "riktig" server är självklart roligare att pyssla med. Transmission brukar dock finnas som "app" till de vanliga NAS:arna, så vill man inte lägga för mycket pengar kanske det räcker?

Med tanke på hur mycket en hårddisk rymmer idag så kommer du väldigt långt med en 4-bay NAS t.ex..

Å andra sidan kan du tappa väldigt mycket fort också om du kör få stora diskar också

Permalänk
Medlem

Jämfört med er känns det som att mitt tekniska kunnande stannade anno Soundblaster 64.

Känns det här mer och mer som att det egentligen blir en htpc med någon form av nätverkskort och större lagringsutrymme eller är det bara jag?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Jämfört med er känns det som att mitt tekniska kunnande stannade anno Soundblaster 64.

Känns det här mer och mer som att det egentligen blir en htpc med någon form av nätverkskort och större lagringsutrymme eller är det bara jag?

Det beror ju på vilka krav du har, du måste definiera dem först, en datorbaserad lösning är ju mer flexibel och den kan även ha bättre prestanda om det är ett krav men den kan ju även bli dyrare i inköp och dyrare i drift, speciellt om du "överdimensionerar" den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda kraven jag har är att den ska funka att på något sätt dra filmer ifrån för uppspelning på TV och platta. Den ska kunna användas för loggning och styrning av lite framtida solfångare. I samma veva kommer antagligen element termostater att bytas ut och dessa kommer att styras från antingen någon form av dator eller platta. Så i stort sett så kommer den väl att fungera som ett nav för det mesta här hemma så en renodlad NAS går bort.

Den kommer inte att behöva hantera några spel, det finns det konsoler till.

Ut över det så kommer det i systemet kopplas in en ps3 och en ps4.

Vad behöver jag mera nämna för att det ska kunna dras några fler slutsatser om vilken utrustning som behövs?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Enda kraven jag har är att den ska funka att på något sätt dra filmer ifrån för uppspelning på TV och platta. Den ska kunna användas för loggning och styrning av lite framtida solfångare. I samma veva kommer antagligen element termostater att bytas ut och dessa kommer att styras från antingen någon form av dator eller platta. Så i stort sett så kommer den väl att fungera som ett nav för det mesta här hemma så en renodlad NAS går bort.

Den kommer inte att behöva hantera några spel, det finns det konsoler till.

Ut över det så kommer det i systemet kopplas in en ps3 och en ps4.

Vad behöver jag mera nämna för att det ska kunna dras några fler slutsatser om vilken utrustning som behövs?

Det var väl ungefär det som var intressant, en server löser det och en ren dedikerad nas går bort.
Då får du börja fundera på hur stor den ska vara både fysiskt och kapacitetsmässigt desto mindre moderkort desto mindre portar på dem med i princip bara ett undantag, Intel Avoton som är en plattform speciellt för fysiskt små servrar, smart men dyr om man inte behöver alla de möjligheter den erbjuder.
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...
Annars är nog i princip allt upp till i3 prestandamässigt vettigt och AMD billigast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok

Fysisk storlek spelar mindre roll då den kommer att placeras i en större skrubb.

Hdd storlek räcker nog en 5-6tb som sagt, externa som står vid tvn nu är på 3 så det tänkte jag lägga över på datorn/servern istället.

Vad gäller angående ram minne?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Vad gäller angående ram minne?

Beror ju på hur mycket funktioner du ska ha i den och prestandakrav men 2-4 Gbyte och uppåt är vettigt idag oavsett vilket operativsystem du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Minne beror mycket på vilket OS du tänker köra. FreeNAS brukar man rekommendera minst 8GB, och 1GB per TB lagringsutrymme om man passerar 8TB gränsen. Ska du köra FreeNAS rekommenderar man ofta ZFS, och då ska du ha ECC minnen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok, Kollade lite på blocket, Om man skulle ramla över en vanlig stationär dator, skulle den kunna konfigureras till att funka till det jag vill använda den till eller är det något speciellt med en server som kommer att saknas?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Ok, Kollade lite på blocket, Om man skulle ramla över en vanlig stationär dator, skulle den kunna konfigureras till att funka till det jag vill använda den till eller är det något speciellt med en server som kommer att saknas?

Den går troligen att använda men den kanske är dyr i drift och att skaffa en gammal dator är nästan aldrig ett bra alternativ för de kostar ofta mer i el på ca 1 år än vad det kostar att köpa nya delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag iaf, efter som du ska köra den som NAS så tog jag ECC minnen. Allt som allt blev det rätt dyrt, men det är bara ett förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7451410/swec

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Här är ett förslag iaf, efter som du ska köra den som NAS så tog jag ECC minnen. Allt som allt blev det rätt dyrt, men det är bara ett förslag.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7451410/swec

Tack för förslaget men är det bara jag eller saknas det en CPU i det där paketet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Tack för förslaget men är det bara jag eller saknas det en CPU i det där paketet?

Den är inbyggd.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

Tack för förslaget men är det bara jag eller saknas det en CPU i det där paketet?

Det är en 8 kärnig cpu fastlödd på kortet, men det där är troligen betydligt värre prylar än det du behöver om du inte ska bygga nån riktigt stor nas eller köra nån avancerad hemmaserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.