köpte nytt moderkort och datorn startar inte

Permalänk

köpte nytt moderkort och datorn startar inte

Tjenare köpte nytt moderkort idag och satte in det i datorn, men nu med det konstiga är att datorn startar i typ 3 sekunder och sen stängs av och gör samma om och om igen.

vad kan problemet vara?

tack mvh Pontus

Permalänk

Har du kopplat allt rätt. Distanser har du glömt det som ska sitta bakom moderkortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

För klent nätaggregat? Minneskretsar som är av fel hastighet?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem 3 gånger, behövt byta moderkort alla gånger, det går på garantin så det är lugnt(om du köpt det från Webhallen eller Inet så att säga enligt min erfarenhet)

Visa signatur

Aorus Elite B550, Ryzen 7 5800X3D, Corsair Vengence cl16 32GB, Asus TUF 3080 Ti, Corsair RM850X, Arctic Liquid Freezer 280mm, Corsair 4000D Airflow

Permalänk

Nej absolut inte klent nätaggregat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är ett gigabyte g1 sniper m3 så tror inte att det något problem eller jag vet inte:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Cooler master 700w
Msi 770 2gb
Gigabyte G1 sniper m3
Intelcore i7 3770k
Corsair h100i
2t hårdisk
2st 4gb Kingstone Hyperx 2400mhz
2st 4gb corsair vengeance 1600mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hänvisar fortfarande till min post nr 2 här. Är du säker på att allt är rätt kopplat.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Ja har kollat 2 ggr

Det är som att den inte vill boota

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

plocka ut minnesstickor och kör bara en..prova flera av dem men bara en i taget
Böjde du pins på socketen?
Defekt moderkort?

Annars tror jag på nätagget.

Permalänk
Medlem

Jag gissar först på minnet... nr två på grafikkortet.

På klassiskt datormaner så "stänger man av" och "slår på" (tar ur / sätter i) komponenterna och ser om de funkar. Kan vara bra med en bios reset mellan dessa försök... ibland får moderkort bara för sig saker. Lycka till!

Startar faktiskt datorn så skulle jag inte vara allt för orolig. Hör du några pipande ljud eller får någon felkod eller liknande? Kan faktiskt använda sig av detta för att lättare hitta felet.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

tror du inte dina 2st 4gb Kingstone Hyperx 2400mhz har xmp profilen som inte dina 2st 4gb corsair vengeance 1600mhz klarar av klicka ur xmp och ställ minnenna efter de långsammaste.

Permalänk
Avstängd

Kommer du in i bios så kör F11 eller vad det är så resetar bios sig

Permalänk
Medlem

Ta ur 2 av dina minnesstickor tex 2st 4gb Kingstone Hyperx 2400mhz

Sen testar du igen..går det bra kanske du kan byta allt minne till 2x8Gb istället, att det blir problem när man kör med 4 stickor och som grädde på moset olika typer av minne är vanligt.
Och ger oftast detta problem med att det startar om sig hela tiden.

Det kan också vara att du behöver uppdatera moderkortets bios även om det är mindre troligt, ta ur grafikkortet, och testa.
Går datorn bra nu med interna grafiken så är det ett biosproblem, beter den sig likadant så se ovan om minnesproblemen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tippar 90% på distanserna.
Är du HELT säker att du monterat alla? Är du HELT säker att ALLA sitter där dom ska?
Ta ett ramminne och kör med det. Funkar inte det så koppla ur grafikkort och koppla skärmen i moderkortet.
Funkar ett ramminne, kolla så att de sitter i dual.
Funkar inte? Sätt i det som funkar + ett till, funkar det inte ta ut det som inte datorn funkar med, och sätt i nästa, funkar det och du har ett i handen, lämna tillbaka och få ett nytt, livstids garanti.
Funkar datorn utan grafikkort, med skärm i moderkort, installera nyaste BIOS.
Funkar inte ? Byt pci slot. Funkar inte? Lämna in grafikkortet.
Funkar inte utan grafikkort? Ta ur hårddisk. Återkom om det inte löst sig efter detta

Edit: hoppas att det går att läsa samt förstå, har problem att skriva, speciellt ju mer det är. Och ju mer man ska skriva om.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur