Permalänk
Medlem

Ny processor, gick sådär :(

Hej..

Har har köpt mig en ny processor till datorn, en intel core i5 3570k, var hur jävla nöjd som helst hur allting gick under intallstionen. Inget krånglande tyckte ja men när jag skulle starta datorn ingen så var ja inte så glad längre, snarare ledsen! Datorn startade som vanligt till och början med men sen så hängde sig skärmen och sedan stod de " det gick inte att starta Windows, detta kan bero på nyligen utförd ändring i maskin eller programvara" vad ska ja göra? Jag var esd skyddad och allt! Jag har kollat i sockeln om de var något knas där men de verkar de inte va, ja är 200% säker att processorn passar på moderkortet så de är inte felet, jag undrar var de är! Jag prövade att sätta tillbaka min gamla processor en i3 men de blev samma sak där nu?! De tycker ja är de konstigaste av allt, skulle vara jätte tacksam för svar, alla svar är välkomna!
// Oskar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du kan ju kolla om du kanske råkat peta ur något annat ?

Permalänk
Medlem

Testat ominstallera Windows?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Du fick inte fram någon felkod någonstans? Då har man något bra att gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Du fick inte fram någon felkod någonstans? Då har man något bra att gå på.

Nix, de var ingen felkod, ja kommer bara till Windows återställning och där letar den efter en lösning på problemet bara men den hittar aldrig något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du kan ju kolla om du kanske råkat peta ur något annat ?

Peta ut något annat är ja säker på att ja inte har gjort! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rakso01:

Hej..

Har har köpt mig en ny processor till datorn, en intel core i5 3570k, var hur jävla nöjd som helst hur allting gick under intallstionen. Inget krånglande tyckte ja men när jag skulle starta datorn ingen så var ja inte så glad längre, snarare ledsen! Datorn startade som vanligt till och början med men sen så hängde sig skärmen och sedan stod de " det gick inte att starta Windows, detta kan bero på nyligen utförd ändring i maskin eller programvara" vad ska ja göra? Jag var esd skyddad och allt! Jag har kollat i sockeln om de var något knas där men de verkar de inte va, ja är 200% säker att processorn passar på moderkortet så de är inte felet, jag undrar var de är! Jag prövade att sätta tillbaka min gamla processor en i3 men de blev samma sak där nu?! De tycker ja är de konstigaste av allt, skulle vara jätte tacksam för svar, alla svar är välkomna!
// Oskar

Skickades från m.sweclockers.com

Prova felsäkert läge, f8 innan start av Windows.
Ta ur allt som inte behövs för att starta en dator
( massor av tips och guider på denna sida för felsökning om du söker)
Vill inte måla fan på väggen men det känns ändå som hårdvarufel, ditt eller komponenter.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Inaktiv

Ta ur batteriet ett tag på moderkortet så det blir default inställningar, Kan vara något från i3an som ligger kvar o spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ta ur batteriet ett tag på moderkortet så det blir default inställningar, Kan vara något från i3an som ligger kvar o spökar.

Och batteriet sitter vart? 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte böjt någon pinn på processorn? Och att bios stödjer processorn? Det kan stå att det stöds men man behöver ändå senaste bios versionen.

Man borde inte behöva installera om windows för processorbyte tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Prova felsäkert läge, f8 innan start av Windows.
Ta ur allt som inte behövs för att starta en dator
( massor av tips och guider på denna sida för felsökning om du söker)
Vill inte måla fan på väggen men det känns ändå som hårdvarufel, ditt eller komponenter.

Detta och "Ta ur batteriet ett tag på moderkortet så det blir default inställningar, Kan vara något från i3an som ligger kvar o spökar."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Prova felsäkert läge, f8 innan start av Windows.
Ta ur allt som inte behövs för att starta en dator
( massor av tips och guider på denna sida för felsökning om du söker)
Vill inte måla fan på väggen men det känns ändå som hårdvarufel, ditt eller komponenter.

Okej ska pröva de, om de inte funkar eller något annat så har ja ett ställe jag brukar lämna in datorn om de blir fel på den, väner data i Mariestad, de är riktigt duktiga!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kolla om det finns nyare bios.Sen kvarstår ju frågan har du ominstallerat windows? Annars hade jag börjat med det.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Har du kollat så du inte böjt någon pinn på processorn? Och att bios stödjer processorn? Det kan stå att det stöds men man behöver ändå senaste bios versionen.

Man borde inte behöva installera om windows för processorbyte tycker jag.

De stod något att jag skulle konfigurera cpun i bios med vet ej hur man gör de ! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar det inte så kan jag nästan garantera att det funkar om du installerar om ditt OS.
Prova det innan du lämnar in den.

Hur som, nästa gång du gör något sådant här så var redo för att ditt OS kan behöva en ominstallation

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar det inte så kan jag nästan garantera att det funkar om du installerar om ditt OS.
Prova det innan du lämnar in den.

Hur som, nästa gång du gör något sådant här så var redo för att ditt OS kan behöva en ominstallation

Okej 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rakso01:

De stod något att jag skulle konfigurera cpun i bios med vet ej hur man gör de ! 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Tja välj optimized defaults och spara starta om.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Testa ladda default-settings i BIOS.

F5 på asus-kort till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tja välj optimized defaults och spara starta om.

Och de innebär vadå? Man gör de inne i bios eller? Jag har ett asus moderkort 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakso01:

Och de innebär vadå? Man gör de inne i bios eller? Jag har ett asus moderkort 😄

Ja.

Tryck F10 för att spara och avsluta efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Testa ladda default-settings i BIOS.

F5 på asus-kort till exempel.

http://rog.asus.com/wp-content/uploads/2012/07/11.png

Ska ja ändra den till default bara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakso01:

Ska ja ändra den till default bara ?

Börja med det och se om samma fel kvarstår.

Permalänk
Avstängd

Ja du ser nere till höger tryck F5 för optimized default.sen är d nog F10 för o spara

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Ja du ser nere till höger tryck F5 för optimized default.sen är d nog F10 för o spara

Tror du de kommer att funka? men om de inte gör de så var den ju värt ett försök!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rakso01:

Tror du de kommer att funka? men om de inte gör de så var den ju värt ett försök!

Tror säkert det ska funka nu.Men du bör hålla koll på teperaturen på processorn vid belastning.du kan ju lagt på för lite/mycket kylpasta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Har du kollat så du inte böjt någon pinn på processorn? Och att bios stödjer processorn? Det kan stå att det stöds men man behöver ändå senaste bios versionen.

Man borde inte behöva installera om windows för processorbyte tycker jag.

Nej det behöver man inte.
Om man byter moderkort till annat chipset kan det bli lite knas
men det fungerar också om man kör felsäkert läge oftast först.
Om man nu vill, min rek. installera om.
Samma chipset på mk har jag aldrig haft problem med.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Som tidigare konstaterat i tråden brukar och bör det inte vara några problem att byta bara processorn, men man vet aldrig. Jag tror du kan räkna bort att du gjort några fundamentala fel vid installationen av den nya proppen och hårdvarufel i detta skede i alla fall. Ser alla pins i sockeln schyssta ut, och datorn bootar, så är du nog hemma på den fronten.

De grejer jag gjort är mestadels redan föreslagna i tråden. Hade tagit dem i följande ordning:

* Se till att det verkligen blev rätt med monteringen av kylaren. Om du inte har hållit på så mycket med sådant skadar det inte att läsa någon guide/glo på någon youtubevideo i ämnet. Det är något av en konst att få dit rätt mängd kylpasta på rätt sätt.

* Ladda setup defaults i UEFI/BIOS. Speciellt UEFI är ju nästan att betrakta som ett operativsystem, och är komplext därefter. Ju fler rader kod, desto större potential för buggar. Teorin om att "något lever kvar från i3:an" är inte helt förflugen. En annan (och egentligen bättre) variant är att du rycker CMOS-batteriet när du ändå är inne i datorn och rotar med kylaren. Det brukar vara ett CR2032-batteri. Det är runt och platt, någonstans mitt emellan en tiokrona och en enkrona i storlek. Låt batteriet vara urplockat några minuter, och sätt det sedan på plats igen.

När du bootar upp datorn första gången efter att ha gjort detta kan du eventuellt få något felmeddelande, och uppmaningen att gå in i UEFI/BIOS och ställa in jox. Ladda då setup defaults, spara, och fortsätt boota.

* Flasha senaste versionen av UEFI för den händelse att CPU:n är av en modell som inte fanns när kortet tillverkades, och det är något kompatibilitetsproblem. Det är enkelt på moderna Asus-kort, bara ladda ner, packa upp och lägg in imagen på en USB-sticka från en annan dator, stoppa den i datorn som jävlas, och gå in i uppdateringsutilityn i UEFI. Där väljer du imagen från stickan, och drar igång flashningen. Ladda setup defaults när det är klart om den inte gör det själv.

* Rycka ur RAM-stickor, grafikkort, SATA-kablar till hårddiskar, etc och sätta tillbaks dem. Har du någon tryckluft på burk skadar det inte att blåsa rent kontaktdonen. Det är lätt att komma åt sådant så det blir glappkontakt när man rumsterar runt i datorn.

* Starta Windows i felsäkert läge. Kommer du in i Windows, öppna en kommandoprompt och kör detta kommando:

set devmgr_show_nonpresent_devices=1

Kör sedan

devmgmt.msc

i samma fönster.

Nu får du upp enhetshanteraren. Gå in på Visa-menyn och välj "Visa dolda enheter". Leta upp Processorer i listan. Där bör du nu se fyra entries för i5:an och två entries för i3:an (ett per kärna). Ikonerna är lite blekare på den processor som inte sitter i datorn nu. Markera dem och tryck deleteknappen, svara ja på frågan om att avinstallera. Vill du, så kan du också avinstallera den processor som sitter i för närvarande, och låta den installeras om när du startar om datorn.

Du kan även passa på att bort andra device ghosts (enheter med urblekta ikoner), det brukar bli en del sådana med tiden. Det blir aldrig bättre av att det ligger en massa drivers installerade som inte används. Nita inget som ligger under "icke PNP-enheter", "systemenheter" eller "nätverksenheter" (eller vad de nu heter i svenska Windows), så är det rätt lugnt. Vet du vad du håller på med kan du labba med att nita ghosts under dem också.

Starta sedan om datorn som vanligt, dvs inte till felsäkert läge.

* Installera om Windows. Det är väl troligast att detta kommer göra susen, men det är å andra sidan också bökigt, så hade sparat det till sist.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Vad har du för moderkort då är cpu kompatibel med moderkortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Stötte på precis samma problem med Ivy Bridge i5:a och H61 chipset.
Din i3:a är en 2xxx Sandy Bridge visst?

Random bluescreens etc p.g.a. typ instabil processor särskilt minneskontroller orsakar mycket fel.

1. Installera om i3:an (ny kylpasta!)
2. Reparera windows
3. Uppdatera UEFI/BIOS till nyare version
4. installera i5:an (ny kylpasta!)
5. PROFIT

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

Stötte på precis samma problem med Ivy Bridge i5:a och H61 chipset.
Din i3:a är en 2xxx Sandy Bridge visst?

Random bluescreens etc p.g.a. typ instabil processor särskilt minneskontroller orsakar mycket fel.

1. Installera om i3:an (ny kylpasta!)
2. Reparera windows
3. Uppdatera UEFI/BIOS till nyare version
4. installera i5:an (ny kylpasta!)
5. PROFIT

Hur uppdaterar man bios då? Jag har ett asus P8B75-M LE. Kan du kanske skicka vad ja ska ladda hem och sedan lägga in på en USB sticka och boota upp datorn från den, om man nu gör så? 😄😄😄