ASUS GTX 780 - Senaste drivers - Coreclock är låst, oavsett vad.

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 780 - Senaste drivers - Coreclock är låst, oavsett vad.

Hej

Jag har, till synes från ingenstans, fått ett skitknepigt problem. Det är så att min coreclock på grafikkorten (SLI), eller Single (provat båda), är låst på antingen 575Mhz, eller 888Mhz. Den väljer olika, t.ex. efter reboot. Vad f*n är det som har hänt? Blir lack på det här snart. I Idle är ena kortet på 575, och det andra på 325. Den första tycker jag är någorlunda hög, men den andra känns bättre. Men så fort jag startar spel så går det andra kortet också upp i 575Mhz och det är låst där för all framtid. Korten jobbar bara i 50% oavsett spel, temperaturerna är mer än acceptabla på runt 50c.

Har provat:
- Sätta defaults på allting i nvidias kontrollpanel.
- Ominstallera senaste WHQL drivrutinen från nvidia.com, där jag gjorde en clean install.
- Rebootat datorn ett antal gånger
- Testat olika spel
- Inga specialinställningar någonstans i nvidias kontrollpanel, har inte haft det innan heller.
- Sätta av och på SLI

För övrigt, det spelar ingen roll om jag överlockar eller inte, den rör sig ingenstans coreclocken.

Har någon av er upplevt något liknande eller vet vad som ligger bakom detta minst sagt irriterande problem?

EDIT: Jag har nu kommit fram till att det är ett spel, NEED FOR SPEED RIVALS, som LÅSER min MHZ på grafikkorten. Det är EA som vanligt, som fuckar allting. Spelet går inte att spela med SLI. Spelet är LÅST till 30fps. Spelet funkar inte med G-sync, vilket skulle få spelet att flyta så mycket finare tack vare den låsta MHZ:en och de ynkliga 30fpsen man får spela med. Tråkigt, såg framemot ett simpelt race game. Sämst tillverkning av
spel alltså.

Grejen var att efter jag provat NFS rivals, så låste sig alla andra spel också till samma frekvens. Något buggade ur. Allt fungerar som det ska igen nu, det är bara det spelet som inte fungerar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Har du någon annan överclockningsmjukvara än den för grafikkorten installerad? Och har du flera för korten?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Har du någon annan överclockningsmjukvara än den för grafikkorten installerad? Och har du flera för korten?

Jag har endast MSI afterburner installerat. Och kört med den hela tiden. Ingenting är liksom förändrat sedan innan, jag förstår ingenting.

edit: nu har jag rebootat igen, nu idlar ena kortet på 692 istället. Innan som sagt 575. Det andra kortet idlar fortfarande normal på 325mhz, men båda korten går sedan upp i antingen 575 eller 888 beroende på vad det ena kortet är ställt på verkar det som.

Edit 2: Om någon mer har hjälp att ge så återkommer jag imorgon. Måste sova nu, då jag jobbar väldigt tidigt på morgonen. Tack för svaret, och förhoppningsvis framtida svar.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Experter, finns ni där ute? Jag vet att ni finns!

EDIT: Verkar vara låst till just need for speed rivals, efter lite efterforskning. Det spelet är låst på 30fps, fungerar inte med SLI och G-sync tycks heller ej fungera.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √