Lagg i fps spel med 8 mbit/s adsl bredband

Permalänk
Medlem

Lagg i fps spel med 8 mbit/s adsl bredband

Hej, har precis flyttat och bor nu lite utanför stan. Telia var de ända som kunde leverera bredband ut hit med en hastighet på 8 mbit.
Efter att jag testat att spela lite world of warcraft tänkte jag testa hur det funkade att lira CS:GO. Det verkade till en början fungera utmärkt men efter ett tag började det spika.
Jag använder mig utav LAN kabel och routern står i princip brevid datorn. Vad kan dessa spikes bero på? Är det min router det är fel på eller klarar hastigheten på bredbandet helt enkelt inte av fps spel där uppkopplingen är viktigt? Hur skulle jag kunna åtgärda detta problem?
P.S. har mycket dålig kunskap om hur nätverk och routrar fungerar så rätta mig om jag någonstans skrivit något tokigt. Routern vi har för tillfället är någon från telia och är inkopplad i telefonjacket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slunk:

Hej, har precis flyttat och bor nu lite utanför stan. Telia var de ända som kunde leverera bredband ut hit med en hastighet på 8 mbit.
Efter att jag testat att spela lite world of warcraft tänkte jag testa hur det funkade att lira CS:GO. Det verkade till en början fungera utmärkt men efter ett tag började det spika.
Jag använder mig utav LAN kabel och routern står i princip brevid datorn. Vad kan dessa spikes bero på? Är det min router det är fel på eller klarar hastigheten på bredbandet helt enkelt inte av fps spel där uppkopplingen är viktigt? Hur skulle jag kunna åtgärda detta problem?
P.S. har mycket dålig kunskap om hur nätverk och routrar fungerar så rätta mig om jag någonstans skrivit något tokigt. Routern vi har för tillfället är någon från telia och är inkopplad i telefonjacket.

Har du några andra program på i bakgrunden, typ spotify eller YouTube?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att spela över 8/1 är inga problem.
Att spela över en förbindelse som stundtals är överlastad ger däremot lagg - och detta oavsett bandbredd.

Dina problem beror med mycket stor sannolikhet på att ni stundtals fyller din lina med annan trafik.

Hur många enheter är inkopplade och vad sysslar de med?
Fildelning, Spotify, windows update, molntjänster...

Du skulle kunna titta på t.ex http://www.netlimiter.com/ med det krävs att programmet ligger på samtliga enheter.
Alternativt fixar du en router med bra stöd för QoS.

Permalänk
Medlem

Inga program på i bakgrunden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Att spela över 8/1 är inga problem.
Att spela över en förbindelse som stundtals är överlastad ger däremot lagg - och detta oavsett bandbredd.

Dina problem beror med mycket stor sannolikhet på att ni stundtals fyller din lina med annan trafik.

Hur många enheter är inkopplade och vad sysslar de med?
Fildelning, Spotify, windows update, molntjänster...

Du skulle kunna titta på t.ex http://www.netlimiter.com/ med det krävs att programmet ligger på samtliga enheter.
Alternativt fixar du en router med bra stöd för QoS.

Denna dator är den enda enhet som varit inkopplad. Skulle du kunna länka en sådan router?

Permalänk
Medlem

Det är massa program i bakgrunden som hela tiden går ut på intenet, det värsta är windows update, men även antivirusprogram gör detta.

Testa att tillfälligt stänga av windows update och se om det hjälper

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slunk:

Inga program på i bakgrunden!

Det tror jag inte på.

Skrivet av Slunk:

Denna dator är den enda enhet som varit inkopplad. Skulle du kunna länka en sådan router?

Om det bara handlar om en dator så föreslår jag netlimiter i stället.

Har du kollat så att ditt lagg beror på nätverkslagg? Det kan väl lika gärna bero på GPU/CPU-lagg, FW-lagg, server-lagg eller något annat.
Tanka hem pingplotter och kör en långtidsmätning.