Philips Sverige-lanserar 40-tumsskärm med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel W:

Fick vår UHD-skärm igår och har testat den i simulatorn. Det jag reagerade på direkt var att den trots displayport endast körde 30hz uppdateringsfrekvens. Visade sig att mani menyerna i skärmen måste ändra från displayport 1.1 (default) till displayport 1.2 för att kunna få 60Hz uppdateringsfrekvens.
Färgdjup och bildkvalite är underbar, dock är betraktningsvinkeln lite väl smal och dessutom är det lät att få reflexer i bildytan.

Men med tanke på att den är över 2000kr (plus moms) billigare än Dell's Ultrasharp 30" med UWXGA, så är den betydligt mer prisvärt.

Hur tycker du höjden fungerar? Jag är lite orolig att man kommer få sitta och titta lite uppåt hela tiden om man använder den som primär skärm.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoboDuCk:

Hur tycker du höjden fungerar? Jag är lite orolig att man kommer få sitta och titta lite uppåt hela tiden om man använder den som primär skärm.

Sant. Du behöver sänka skärmen, men det kan du inte göra utan att köpa ett VESA fäste eller lägga skärmen på bordet utan foten. Alternativet är en stol som kan höjas extra eller ett sänkbart bord.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hur är den att spela på? Personligen klarar jag mig utmärkt med 60 Hz, men input-lag kan vara drygt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Hur blir kvalitén om man kör 1080p in och kör tex en film?

Bättre eller sämre än om det hade varit en vanlig fullHD-skärm?

Är det lätt att växla mellan ingångar?

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte testat 1080p material på den. Testade ett par 2160p klipp från youtube och det såg bra ut, lite lag i strömningen bara...
Testade att köra ett 2160p testklipp i mkt-format med VLC men det blev helt kasst, tror att datorn inte klarade det (HP Elite 8300 med NVS290 Quadro FX kort).

Använder skärmen uteslutande till flyglednings simulator, vilket betyder 2D grafik med 16-bitars färgdjup.

Ingångsmässigt finns där VGA, Minidisplayport, DisplayPort och HDMI. Det är ju dock bara DP och mini DP som klara 2160p i 60Hz. I mina ögon är 30hz oanvändbart, det hoppar och hackar mara man flyttar ett fönster i Windows.

Det går ej varken att höja/sänka eller vinklar skärmen, utan då får man montera den på en arm/fäste med VESA standard.

Permalänk

Klarar den av att limma ihop 4 bilder från 4 ingångar till en sammanhängande bild, utan skumma effekter eller synliga skarvar mm?

Funderar på om den skulle gå att använda som 4 sammanhängande skärmar med en dator som bara kan driva 4 1080p-skärmar.

I så fall skulle tom min äldsta dator kunna driva den, med 2 grafikkort, och en massa kablar och adapters

Permalänk
Medlem

Hej Daniel W!
Upplever du att bilden känns utdragen, eller är det bara ljug det som man hör? Pixlarna ska ju tydligen inte sitta kvadratiskt över ytan.

Permalänk
Medlem

Fick hem min från Dustin idag. Trots att det på deras hemsida fortfarande uppges att de ej har dem i lager. Tackar Daniel för tipset om hur man får upp uppdateringsfrekvensen. Höll på att bli riktigt nojig här. För övrigt en riktigt trevlig skärm. Mycket bra färger (men så kommer jag också från en 40" 1080p tv-skärm...) Skärmen har också ok ljus. Dock är hörnen märkbart mörkare. Kanske inte en dealbreaker och inet så mörka att sitter och stör sig, men ändå märkbart mörkare.
Att foten var helt i metall gjorde mig glatt överraskad. Den ser helt klart bättre ut i verkligheten än på bild på bild. Philips skickar även med kablar för alla anslutningar vilket jag uppskattar, även om flertalet hamnar i kabellådan är det trevligt att slippa vandra upp till kjell & co efter önskvärd kabel så fort man fått upp lådan.
Slagit på två spel, diablo 3 och shadow of mordor. Blir bra flyt men så är jag ingen riktig spelnörd och kör väl inet direkt titlar där jag kan göra nån kvalificerad bedömning. Drog upp SoM till max upplösning men det var lite mer än mitt gtx970 ville och blev en rätt hackig upplevelse. Är inte direkt förvånad.
Mne hursomhelst. En trevlig skärm än så länge.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xasxes:

Fick hem min från Dustin idag. Trots att det på deras hemsida fortfarande uppges att de ej har dem i lager. Tackar Daniel för tipset om hur man får upp uppdateringsfrekvensen. Höll på att bli riktigt nojig här. För övrigt en riktigt trevlig skärm. Mycket bra färger (men så kommer jag också från en 40" 1080p tv-skärm...) Skärmen har också ok ljus. Dock är hörnen märkbart mörkare. Kanske inte en dealbreaker och inet så mörka att sitter och stör sig, men ändå märkbart mörkare.
Att foten var helt i metall gjorde mig glatt överraskad. Den ser helt klart bättre ut i verkligheten än på bild på bild. Philips skickar även med kablar för alla anslutningar vilket jag uppskattar, även om flertalet hamnar i kabellådan är det trevligt att slippa vandra upp till kjell & co efter önskvärd kabel så fort man fått upp lådan.
Slagit på två spel, diablo 3 och shadow of mordor. Blir bra flyt men så är jag ingen riktig spelnörd och kör väl inet direkt titlar där jag kan göra nån kvalificerad bedömning. Drog upp SoM till max upplösning men det var lite mer än mitt gtx970 ville och blev en rätt hackig upplevelse. Är inte direkt förvånad.
Mne hursomhelst. En trevlig skärm än så länge.

Nice! Får min från Dustin imorgon, håller tummarna för en bra panel och inga döda pixlar!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

479 Kr i frakt från Dustin!? Det är ju galet dyrt, har ni betalat det?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdnisse:

479 Kr i frakt från Dustin!? Det är ju galet dyrt, har ni betalat det?

De är så stora så de levereras på pall direkt från lastbil, alltså inget man kan hämta ut hos något ombud. Själv är jag studerande så då är frakten gratis

Den är sjukt grym! Enda nackdelen är att min har tre trasiga pixlar varav en är väldigt starkt lysande vit, ska bråka lite med Dustin och se om det går att byta ut den.
Sitter med en 30" sedan tidigare men känner inte att 40" är alls så stort som jag hade inbillat mig konstigt nog. Har ett 1 meter djupt skrivbord, är precis lagom då.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

De är så stora så de levereras på pall direkt från lastbil, alltså inget man kan hämta ut hos något ombud. Själv är jag studerande så då är frakten gratis

Citat:

Studenterbjudanden
Fri frakt gäller order över 500 kr (Gäller ej hempaket eller frakt på pall)

Uhm? Min kompis som har studentkonto får INTE fraktfritt på denna produkten.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Uhm? Min kompis som har studentkonto får INTE fraktfritt på denna produkten.

Mycket konstigt, de drog ingen frakt för mig iallafall. Kanske blev något fel, tråkigt att det inte blir samma för er.
Men nu har ju komplett samma pris inkl frakt ändå så det är bara att köpa därifrån istället gissar jag

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

TFTCentral har kommit med en recension av skärmen

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_bdm4065uc.htm

Visa signatur

Intel 4670K @ 4.5 GHz - H110 - Asus 1070 - G.Skill Ripjaws 16GB 2133 MHz - Asus Maximus VI Hero - NZXY H440 - EVGA Supernova G2 750M