Intel NUC med Core 5000-serien "Broadwell" dyker upp på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel NUC med Core 5000-serien "Broadwell" dyker upp på webben

Den nya processorfamiljen Broadwell är inte enbart avsedd för ultraportabla bärbara datorer utan ska även användas i en ny generation av de stationära minstingarna i NUC-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Target markets: Immersive gaming". Jaha, ja

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Avstängd

Vad betyder FPO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vad betyder FPO?

Står förmodligen för For Position/Placement Only i det här fallet. Vilket betyder att det inte är någon bild på produkten som avses utan endast något som fyller ytan för att senare bytas ut till rätt bild för tryck. Ganska vanligt om man vill kunna släppa information om något innan man även presenterar utseendet på produkten.

Permalänk
Medlem

Fläktar?

Permalänk
Avstängd

Dessa NUC verkar extremt intressanta.
4x USB 3.0, Gigabit Ethernet, Wi-Fi, Bluetooth och NFC, M.2 (och på vissa modeller SATA). Riktigt grymt!
Både HDMI och DisplayPort.

Synd bara att det är HDMI 1.4a inte 2.0.
Synd bara att det är DisplayPort 1.2 inte 1.3.

Tänk om den skulla ha eSATA också?

Vad som vore riktigt trevligt vore om den var passivt kyld och hade ett IP/IK-klassificerat chassi.
Vore trevligt med ett stapelbart chassi som man kan stacka flera stycken över varandra, men det kanske redan går.

Vore riktigt trevligt om man kunde köra två stycken M.2 diskar eller två stycken SATA diskar så att man kunde köra RAID.
Vore väldigt trevligt att köra en liten hemmaserver med ownCloud som man administrerar med Cockpit. Sen köra Btrfs eller ZFS som filsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM6SIF:

Fläktar?

Åtminstone i dem tidigare har det inte funnits några fläktar alls så hela systemet blir helt tyst om man sätter i en ssd...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vore väldigt trevligt att köra en liten hemmaserver med ownCloud som man administrerar med Cockpit. Sen köra Btrfs eller ZFS som filsystem.

Måste bara fråga. Får du betalt för att länka de här två programmen? Elller jobbar du på något av företagen?
Det är inte första gången du skriver det här nämligen.

Permalänk
Medlem

Broadwell med låg TDP o en maxwell med låg TDP. Mkt kraft för litet paket (men inte kanske gaming).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kommer i5-5000 ha 2 el 4 kärnor?

Permalänk
Medlem

Troligtvis 2st kärnor, vilket jag inte kan begripa. Varför envisas Intel med att kalla 2-kärniga processorer för i5?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Åtminstone i dem tidigare har det inte funnits några fläktar alls så hela systemet blir helt tyst om man sätter i en ssd...

Intels NUC-kit har väl aldrig varit fläktlösa? Det finns däremot några passivt kylda tredjepartschassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som saknar thunderbolt. Jag tycker det vore väldigt trevligt att kunna bygga ut med diverse tillbehör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Måste bara fråga. Får du betalt för att länka de här två programmen? Elller jobbar du på något av företagen?
Det är inte första gången du skriver det här nämligen.

Nej, men jag gillar filosofin bakom ownCloud. En fri mjukvara för att sätta upp sin egen lagringstjänst och enkelt komma åt sina filer.
Som alternativ till dom stora aktörerna på marknaden.

Cockpit är helt nytt, det skeppades nyss med nysläppta Fedora 21 som släpptes för någon dag sedan.
Jag hoppas att det paketeras och läggs in i Debian (och därmed Ubuntu).
Det verkar väldigt enkelt och smidigt.

ownCloud utvecklas av ownCloud, Inc.
Cockpit utvecklas av Red Hat, Inc.
Jag joobar inte på någon av dessa företag eller något företag som har någon som helst anknytning till dessa företag eller mjukvaror.

Permalänk
Medlem

Wireless charging headers = trådlös laddning, eller är det nått med nfc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Är det bara jag som saknar thunderbolt. Jag tycker det vore väldigt trevligt att kunna bygga ut med diverse tillbehör.

Jepp, bara du

Skrivet av Lessismore:

Troligtvis 2st kärnor, vilket jag inte kan begripa. Varför envisas Intel med att kalla 2-kärniga processorer för i5?

Det är så inom bärbara processorer (och denna har laptop CPU). De enda som har 4 äkta kärnor är värsting I7 längst upp i linjen, och dessa drar lätt 30-35W iaf och är nog inte lämpliga i dessa.
Normalt brukar det vara 2 kärnor med HT, så det blir 4 logiska kärnor, vilket räcker mer än väl för det mesta denna enhet kan tänkas användas till. (Eller ja, som JAG kan tänka mig använda den till iaf)

Skrivet av Javohl:

Wireless charging headers = trådlös laddning, eller är det nått med nfc?

Detta begrep jag inte heller... trådlös laddning vaddå? Ska jag köpa en NUC för att ladda telefonen eller hur är detta tänkt? Grillar hellre en riktig trådlös laddare än riskerar NUC med SSD och allt att grillas...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Det verkar väldigt enkelt och smidigt.

Så du har alltså inte provat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta begrep jag inte heller... trådlös laddning vaddå? Ska jag köpa en NUC för att ladda telefonen eller hur är detta tänkt? Grillar hellre en riktig trådlös laddare än riskerar NUC med SSD och allt att grillas...

Trådlös laddning för telefoner/plattor genom koppla in ex: QI trådlös pad. Tror inte meningen att man ska lägga telefonen/platta ovan på NUC och laddda den.
http://arstechnica.com/gadgets/2014/02/next-generation-broadwell-nucs-coming-late-2014-says-leaked-roadmap/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Så du har alltså inte provat det?

Nej, faktiskt inte.
Varken ownCloud, Cockpit, Btrfs eller ZFS.

Men ser framemot att göra det, men har dock ingen hemmaserver, så jag håller ögonen upp för Intel NUC som verkar väldigt lovande då som är så små och strömsnåla. Man vill ju inte ha någon stor hungrig server om man bara ska använda den privat. Varför ARM-baserade servrar är intressant också. Microserver är ett intressant koncept som jag hoppas vi får se mer av framöver. Små, billiga, strömsnåla servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Nej, faktiskt inte.
Varken ownCloud, Cockpit, Btrfs eller ZFS.

Men ser framemot att göra det, men har dock ingen hemmaserver, så jag håller ögonen upp för Intel NUC som verkar väldigt lovande då som är så små och strömsnåla. Man vill ju inte ha någon stor hungrig server om man bara ska använda den privat. Varför ARM-baserade servrar är intressant också. Microserver är ett intressant koncept som jag hoppas vi får se mer av framöver. Små, billiga, strömsnåla servrar.

NUC är dock inte speciellt lämpade som en billiig server. De är de dyraste enheterna inom sitt segment och har bara plats för en 2,5" Flera av dem har inte ens sata.

Vill du ha billig mikroserver så köp en raspberry pi och en extern hdd istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

NUC är dock inte speciellt lämpade som en billiig server. De är de dyraste enheterna inom sitt segment och har bara plats för en 2,5" Flera av dem har inte ens sata.

Vill du ha billig mikroserver så köp en raspberry pi och en extern hdd istället.

Ja, det är lite tråkigt att den inte har plats för två stycken 2,5" diskar. För två stycken 3+ TB diskar i RAID hade ju inte varit helt fel.

Raspberry Pi har sedan länge känts daterad på gamla hårdvara.
ARMv6, Fast Ethernet, och USB 2.
Intel NUC känns fräsch med flerkärnig processor, 64-bit, USB 3, Bluetooth, Wi-Fi, NFC, IR, M.2, Gigabit Ethernet. Rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

NUC är dock inte speciellt lämpade som en billiig server. De är de dyraste enheterna inom sitt segment och har bara plats för en 2,5" Flera av dem har inte ens sata.

Vill du ha billig mikroserver så köp en raspberry pi och en extern hdd istället.

En raspberry pi är för klen att köra ZFS. Men å andra sidan en NUC har ju ingen plats för massa lagringsdiskar så det känns också som ett konstigt val.

Skulle tänka mig en NUC som en tunn klient som använder en server med allt det där som lagringsbackend över nätverket. Kanske som en mediadator vid TVn. fast detta är ju precis vad många använder sin raspberry pi till. Jag tror dock att en NUC har bättre prestanda för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trådlös laddning för telefoner/plattor genom koppla in ex: QI trådlös pad. Tror inte meningen att man ska lägga telefonen/platta ovan på NUC och laddda den.
http://arstechnica.com/gadgets/2014/02/next-generation-broadwell-nucs-coming-late-2014-says-leaked-roadmap/

Aahh, det verkar lite mer klokt. Tänkte väl att jag måste ha missförstått vad de menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanton:

Intels NUC-kit har väl aldrig varit fläktlösa? Det finns däremot några passivt kylda tredjepartschassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt, ingen av hittills släppta NUC är fläktlösa, dom må vara tysta, men inte fläktlösa. Hoppas verkligen de nya är det.

ECS presenterade idag även sin kommande Liva X som även om det inte kommer matcha prestandan hos en i3 eller i5 ändå är intressant då dom nu får stöd för 4gb ram och msata. Dessa är garanterat fläktlösa, och små!

Permalänk
Medlem

Har man någon nytta av M.2 . Tycker inte dom SSD för M.2 har bättre prestanda, eller kollar jag fel?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Är denna tänkt som typ kontorsmaskin eller HTPC?

På spexen ser det ut att vara mer passande HTPC med hdmi och sånt, men bara 1,4a v, när 2,0 har funnits i ett bra tag (tror standarden sattes förra året eller om det var året innan). Jaja denna är nog inget för mig i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Saknar dock hdmi 2.0 även om hdmi suger fett men men...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Saknar dock hdmi 2.0 även om hdmi suger fett men men...

Håller med. För att framtidssäkra och täcka alla framtida tänkbara scenarion men i synnerhet om den ska agera HTPC/mediacenter. Förhoppningsvis kommer det något medie i framtiden för 4k-video i 48fps eller högre och få UHDTV's har DP. I dagsläget är det bara GTX970 och 980 som har HDMI 2.0, inga andra enheter. Utvecklingen går långsamt.

Permalänk
Skrivet av merdique:

Håller med. För att framtidssäkra och täcka alla framtida tänkbara scenarion men i synnerhet om den ska agera HTPC/mediacenter. Förhoppningsvis kommer det något medie i framtiden för 4k-video i 48fps eller högre och få UHDTV's har DP. I dagsläget är det bara GTX970 och 980 som har HDMI 2.0, inga andra enheter. Utvecklingen går långsamt.

Mmm… Jag väntar på att USB 3.1 ska komma loss.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jepp, bara du

Det är så inom bärbara processorer (och denna har laptop CPU). De enda som har 4 äkta kärnor är värsting I7 längst upp i linjen, och dessa drar lätt 30-35W iaf och är nog inte lämpliga i dessa.
Normalt brukar det vara 2 kärnor med HT, så det blir 4 logiska kärnor, vilket räcker mer än väl för det mesta denna enhet kan tänkas användas till. (Eller ja, som JAG kan tänka mig använda den till iaf).

Förvisso, men det ändrar ändå inte det faktum att Intel är hycklare. En desktop-i3:a har 2st fysiska kärnor (4st logiska med HT) och en mobil-i5 har också 2st fysiska kärnor (4st logiska med HT).

Gemene hen som köper en dator vars CPU är Intel Core i5-4200Y, bryr sig inte om detaljer om CPU'n, utan läser "Core i5", vilket betyder att den är lika snabb som desktopversionen (om inte, kommer iaf försäljaren ljuga ihop något). I verkligheten är det en über-lågt klockad Core i3 hen köper, som i värsta fall bara presterar ungefär 30% av en desktop-i5:a.

Jag tycker Intel valt en helt rätt strategi, att få ner effektförbrukningen, öka IPC, mm, mm. Men man kan inte sänka prestandan till en tredjedel och fortfarande bibehålla samma modellnamn.

Samsung gör i princip likadant. Släpper Galaxy S5 Mini. Man blir lurad och tror att den presterar som en "riktig" Galaxy S5 fast mindre, men i själva verket är det en liten lågbudget telefon som säljs till ett överpris pga namnet. Å andra sidan hycklar inte Samsung lika mycket som Intel, eftersom Samsung anger "mini" i produktnamnet, resten får kunden räkna ut.