Permalänk
Medlem

Bahnhof och routrar.

Funderat på att byta till bahnhof ADSL och då kan man köpa med en router med adslmodem men jag undrar om ni som har bahnhof vet om man kan använda valfri router med ADSLmodem eller om man likt Telia måste använda deras router.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

självklart kan du använda valfri router?

Jag har Banhof adsl & kör med eget modem + router, 2 olika enheter dvs. Rätt säker på att denna info står på deras sida annars

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

självklart kan du använda valfri router?

Jag har Banhof adsl & kör med eget modem + router, 2 olika enheter dvs. Rätt säker på att denna info står på deras sida annars

Jag tänkte bara att dom är enna luringar som telia som inte låter människor använda andra modem framförallt. Vill du använda en annan router med telia måste du be dom brygga sin urusla gateway för att använda den som endast modem och sedan använda sin egen router. Men om det är som du säger är det ju suveränt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ah träligt det då.

Fixade med telia hos morsan för ett gäng år sen, hon kör en annan router men det är nog fan orginalmodemet om jag inte minns fel, nån grå zyxel historia... (vilket jag dock aldrig riktigt gillat märket, bränt 2-3 st zyxel under tonåren fast telia har ju iofs alltid skickat nya gratis... )

Hursom, jag kör med modem

http://www.mediamarkt.se/mcs/productlist/Modem,90952,510408.h...

och en asus RT86, fungerar prima Väntar dock på fiber, därav den rejäla routern.

kvalitén på modemet vet jag dock inget om, den är ju billig liksom. Men mina smått otroliga 8 mbit skyfflar den fram utan problem iaf

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Precis det jag ville höra.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"