Processor reagerar konstigt efter kylarpasta

Permalänk
Medlem

Processor reagerar konstigt efter kylarpasta

Hej

Jag har försökt hjälpa en kompis nu med sin dator efter Dreamhack-IT har gjort något kajko med att datorn stängs av PGA för höga temperaturer på CPU. Nu har jag haft på kylarpasta på processorn och nu vägrar den att starta, eller den startar i 3 sekunder och sedan stängs av, detta upprepas x antal gånger. Vore vänlig om jag kunde få några tankar eller ideer om detta problem

Mvh Ferox
+

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren ordentligt? Låter onekligen som extremt dålig kontakt mellan ihs och kylaren. Du har inte råkat haft på gör mycket pasta?

Specs hade varit bra med, framför allt kylare och CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi kör lite standardfrågor då!

1. Du monterade då fast samma kylare, fast bytte kylpasta?
2. Tog du någonsin ur processorn från sockeln?
3. Hade du något för att minska ESD? (Armband, bordsunderlägg, rörde vid ett element OSV)
4. Har du en speaker inkopplad på moderkortet? Piper det något när man bootar?
5. Har du några reservdelar att testa med?

1-2: Ifall du monterade bort processorn från sockeln, se till så att inga pins är böjda eller brända på moderkortet, för att försäkra dig om att moderkortet mår bra och samma med processorn.

3: Om du inte monterade bort den och inte vidtog några åtgärder för att minimera ESD kan det ju i värsta fall hänt att statisk elektricitet alstrades och dödade moderkortet/processorn. Det vore sorgligt i alla fall Om du har ett annat moderkort att testa med, så kan du ju veta att processorn mår bra i alla fall.

4-5: Att den startar (fläktar går, strömmen ser ut att vara på, LED's lyser) i tre sekunder kan också vara att den behöver en reset av CMOS, om den har stängts av felaktigt (eller om CMOS batteriet är helt slut). Slit fram en multimeter och kolla CMOSbatteriet och utför en standard CMOS reset. Om du inte vet hur man utför en CMOS reset på moderkortet, länka modellnamnet så går vi igenom det

Det här blir dom första frågorna. Efter dom besvaras, dvs att vi vet att moderkortet/processorn mår bra och CMOS inte hjälper så får vi kolla in lite djupare.

Permalänk
Medlem

Det är så att datorn startar i 3 sekunder, det observerade jag iallafall. Jag dubbelkollade också att det var inte för mycket pasta samt att kylaren satt rätt. Tror det är det där med CMOS att göra eftersom det matchar beskrivningen perfekt.

Kör en vanlig kylare som kommer med i3-2550, tror det inte hette så men någonting runt den modellen var det.

Permalänk
Medlem

Tjao, kylaren lär inte inverka på processorn i så stort omfång. Processorn kan som sagt inte överhetta på 3 sekunder, då vore något galet felt xD

Det lär troligen vara CMOS som är problemet. Testa det, och om det inte fungerar efter reset (ta på ESD-armband då du gör det!) så får du höra av dig Det lär inte vara ett svårt problem att lösa.

PS: Processorn är troligen en Intel i3 3550 då i3 2550 inte finns (men i5 2550k finns).

Permalänk
Medlem

Hmm har du satt i cpu fläkten i fel uttag?
På många moderkort så måste du ha en fläkt kopplad till cpu fläkt-uttaget.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare