Permalänk
Hedersmedlem

Hmm.. Hade ingen aning om att PPC970 var så "djup", den har ju nästan lika lång pipeline som en P4.
Verkar som om Apple får skrota all sin reklam om hur bra en kort pipeline är. Men så har det alltid varit, allt som de inte har är skräp tills de själva ska börja använda det, då är det guds gåva till mänskligheten.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Hmm.. Hade ingen aning om att PPC970 var så "djup", den har ju nästan lika lång pipeline som en P4.
Verkar som om Apple får skrota all sin reklam om hur bra en kort pipeline är. Men så har det alltid varit, allt som de inte har är skräp tills de själva ska börja använda det, då är det guds gåva till mänskligheten.

Vad jag vet har Apple varit före Wintel-världen med det mesta och därmed har inte mycket varit skräp innan de började använda det. Ethernet, USB, grafisk operativsystem, möss... Listan kan göras lång. De har aldrig smutskastat exempelvis DDR som är snabbare än SDRAM i tamejfan alla tänkbara situationer. Däremot har de visat fakta, även om de har lagt en lite udda synvinkel på det hela, angående exempelvis G4:an. Du förstår vad jag menar

Men det kommer bli mycket kul att se att de tar tillbaka det där med kort pipeline. Eller så kanske de visar att PW4 innehåller lite "antispinnsystem" som gör att den långa pipelinen är jättebra? Annars så öser de bara fram nya fördelar, 64-bit med mera. Hur de än gör kommer deras processor vara överlägsen. Enligt de själva alltså.

Jag tror att det bästa vore om de hakade på x86-tåget. Följa med deras utveckling och låta operativsystemet kolla upp vilket BIOS som används. Har man ett från Apple startar OS X(I?), har man inte så startar grejjerna inte. Förstår ni hur jag menar? Men bara om PW4:an inte är tillräckligt snabb.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen

Vad jag vet har Apple varit före Wintel-världen med det mesta och därmed har inte mycket varit skräp innan de började använda det. Ethernet, USB, grafisk operativsystem, möss... Listan kan göras lång. De har aldrig smutskastat exempelvis DDR som är snabbare än SDRAM i tamejfan alla tänkbara situationer. Däremot har de visat fakta, även om de har lagt en lite udda synvinkel på det hela, angående exempelvis G4:an. Du förstår vad jag menar

Du kanske ska kolla vad som står i din långa lista för den verkar inte stämma så bra. Vad jag minns fanns det gott om Ethernet-kort till PC (gamla goa 10Mbps ISA-kort) medans Apple envisades med deras förbannade AppleTalk. USB var det bl.a. Intel som utvecklade så jag har väldigt svårt att tro att de var först med det, du kanske menar FireWire?
GUI och mus var de före "Wintel" med, men på den tiden var det knappast "Wintel" utan "IBM PC", och det var ändå inte de som uppfann GUI:et och musen som vissa vill tro.

Det bästa tycker jag vore om de började sälja sitt skal så man kan köra den på valfri unix-kärna, men då skulle ingen vilja köpa deras burkar..

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Det bästa tycker jag vore om de började sälja sitt skal så man kan köra den på valfri unix-kärna, men då skulle ingen vilja köpa deras burkar..

du har humor med

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas.ka
Men ni ska inte försöka övertala mig att Pc är mycket bättre en Mac för det stämmer inte. Jag använder Pc hemma och Mac till jobbet. Macen är en G4 med 2x1.25ghz och 1024mb ddr-minne. Hade datorn varit slö pga OS:et hade det varit katastrof men så är det inte med min dator.//...

...//Lev väl alla Pc-diggare!

Om din dator hade varit slö pga OSet så skulle det vara ... tja, just katastrofalt... den burken skall jämföras med en Dual XP 2400+ eller liknande (ännu bättre)... eftersom Mhz för Mhz så är Mac snabbare, du ska dock INTE jamföra ditt äpple med mitt system (xp1900+ 256mb ram), inte heller det är slött pga OSet..
(dvs OSet ÄR INTE och FÅR INTE vara av betydelse på dessa datorer ur prestanda-synpunkt, men på äldre datorer...)
De flesta här har en "Volvo" så att säga - jämför inte din Ferarri mot dom - jämför den mot Lamban...
ur Macforums prislista:
Power Mac 1.25GHz DP/1MBL3/256MB/80GB/Combo/ATI Radeon 9000 Pro 18796 kr UTAN MOMS!!!
och då är denna fortfarande sämre än din...
du vill inte se prestandan för en PC-dual för 20-25 papp... du riskerar att byta system då...
fast jag tror att jag skulle bygga 2 dual burkar för dom pengarna... (OCade så klart)

men alla de 25 miljonerna som använder Mac får gärna fortsätta med det... (bara de inte föröker påstå att miljarden PC-användare gör ett mindre ekonomiskt val när de köper PC)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lempa

Sen att Apples hårdvara skulle vara dålig är inte heller sant kolla jämförelsetabellerna på cpuscorecard.com, apples 1,25a ligger på femteplats och den nya 1,4an är inte testad ännu, men visst de ligger lite efter på bussar, minnen och sånt (fast de börjar komma igen).

den tabellen har visserligen många CPUer i sig, men inte så många "Top-of-the-line", den visar dock att de flesta spelburkarna levereras med snabbare processorer än G4 1.25GHz
(mycket är P4 2.4-2.53 och uppåt, XP2400+ på AMDsidan)
så exakt som du själv säger så har inte Mac något att säga till om i prestanda-toppen... även om man är rik som två troll

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

Om din dator hade varit slö pga OSet så skulle det vara ... tja, just katastrofalt... den burken skall jämföras med en Dual XP 2400+ eller liknande (ännu bättre)... eftersom Mhz för Mhz så är Mac snabbare, du ska dock INTE jamföra ditt äpple med mitt system (xp1900+ 256mb ram), inte heller det är slött pga OSet..
(dvs OSet ÄR INTE och FÅR INTE vara av betydelse på dessa datorer ur prestanda-synpunkt, men på äldre datorer...)
De flesta här har en "Volvo" så att säga - jämför inte din Ferarri mot dom - jämför den mot Lamban...
ur Macforums prislista:
Power Mac 1.25GHz DP/1MBL3/256MB/80GB/Combo/ATI Radeon 9000 Pro 18796 kr UTAN MOMS!!!
och då är denna fortfarande sämre än din...
du vill inte se prestandan för en PC-dual för 20-25 papp... du riskerar att byta system då...
fast jag tror att jag skulle bygga 2 dual burkar för dom pengarna... (OCade så klart)

men alla de 25 miljonerna som använder Mac får gärna fortsätta med det... (bara de inte föröker påstå att miljarden PC-användare gör ett mindre ekonomiskt val när de köper PC)

Jag byter inte system för att Pc är snabbare, jag byter system om OS X kommer till PC.
Jag bryr mig inte om priset, har ju inte betalat ett smack för Macen, har som sagt en Pc hemma. när det gäller prestandan är Pc snabbare men jag föredrar OS x framför Windows. Dock kanske jag skulle föredra Linux eller BeOS men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag aldrig arbetat med dem.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag hellre köra Mac om de inte vore så pissdyra. Om inte för OsX så för den mysiga känslan av att använda en riscprocessor och därmed slippa den nötande ångesten av att använda en föråldrad arkitektur.

Visa signatur

"I sound my barbaric yawp over the rooftops of the world." -Walt Whitman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BjörnS
Själv skulle jag hellre köra Mac om de inte vore så pissdyra. Om inte för OsX så för den mysiga känslan av att använda en riscprocessor och därmed slippa den nötande ångesten av att använda en föråldrad arkitektur.

Jag har hört att förut att x86 är en "föråldrad" struktur, men är inte så insatt i det. Vore trevligt om nån kunde förklara det kanske... Nu ska jag inte klanka ner på Motorolas G4:or (använder ju en själv..) , men är inte t ex en AMD XP 2500+ snabbare än en G4 på 1,25 GHz? Jag tänkte att om XP-cpun är billigare än en G4 och dessutom snabb, om inte snabbare, varför inte använda en sån oavsett om det är en föråldrad struktur? Den ger väl ändå ganska okej prestanda och är det inte det viktigaste?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten

Jag har hört att förut att x86 är en "föråldrad" struktur, men är inte så insatt i det. Vore trevligt om nån kunde förklara det kanske... Nu ska jag inte klanka ner på Motorolas G4:or (använder ju en själv..) , men är inte t ex en AMD XP 2500+ snabbare än en G4 på 1,25 GHz? Jag tänkte att om XP-cpun är billigare än en G4 och dessutom snabb, om inte snabbare, varför inte använda en sån oavsett om det är en föråldrad struktur? Den ger väl ändå ganska okej prestanda och är det inte det viktigaste?

Om man skulle ta en elak liknelse skulle man kunna säga att x86 är som en fet amerikan. De är inte sämre än nån annan. De har bara en massa extra fläsk att bära omkring på. Både P4 och Athlon är i allra högsta grad moderna processorer i grund och botten. Problemet är att för att de ska kunna utföra alla de instruktioner som en x86-processor måste kunna utföra krävs det en stor hög med extra transistorer. Bland annat leder detta till onödigt hög energiomsättning. Ett bra tips om man vill ha kött på benen är att gå in på:
http://arstechnica.com/cpu/index.html
och läsa artikelserien. Själva kontentan är iaf att P4 och Athlon är bra processorer men ingenjörstekniskt är det lite osnyggt.

Visa signatur

"I sound my barbaric yawp over the rooftops of the world." -Walt Whitman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fåniga nicket

Har nyligen installerat en ny eMac 800 MHz med 128 MB Ram och diverse hårdvara. Datorn hängde sig 4 gånger. Det går seeegt att boota upp den. Drivrutiner strulade som fan. Den ser ut som en microvågsugn. 128 mb ram är ungefär precis vad som behövs för att starta igång eländet och inget finns över. hårdvaran fungerar bäst i os 9 (ej classic). Han som äger den vill slänga den i Fyrisån. Varför bara en musknapp när OS:et stödjer 2 (och har gjort det i flera år)??

Därmed inte sagt att PC är bättre men samma skit är det helt klart. Datorer är nog bara på ett tidigt betastadium än så länge.

Hehe...
Om du installerade Mac OS på en eMac och inte en iMac så förstår jag att det fungerar dåligt. eMac är en PC-kopia till iMac som för övrigt blivit stämda av Apple.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

Summering

Nu kan vi väl ta och avrunda detta!

Några fakta som framkommit i denna tråd:

1. Andreas.ka argumenterar som ett kvalster och framstår som den mest insnöade Mac-anhängare jag stött på.

2. PC hårdvara (jaja, ni fattar vad jag menar med PC) ÄR snabbare och billigare än Mac-hårdvara.

3. Mac OS X ser fint ut men har en tendens att gå segt på äldre Mac-datorer.

4. WinXP hänger sig INTE flera gånger om dagen utan är ungefär lika stabilt som OSX (använder båda. De hänger sig ytterst sällan).

Och sist men inte minst:

5. Det finns en massa folk som utan att ha någon som helst kunskap i frågan gladeligen uppvisar besserwisse-takter som om det vore VM.

Föresten handlade väl denna nyhet om PowerPC 970?
Jag tycker det låter positivt för Apple/Mac eftersom denna processor kommer bli ett jättelyft från G4:an.

/ Pollux

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply

Hehe...
Om du installerade Mac OS på en eMac och inte en iMac så förstår jag att det fungerar dåligt. eMac är en PC-kopia till iMac som för övrigt blivit stämda av Apple.

http://www.apple.com/se/emac/ pc-kopia ja..... rrrrrajt.

Visa signatur

"I sound my barbaric yawp over the rooftops of the world." -Walt Whitman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply

Hehe...
Om du installerade Mac OS på en eMac och inte en iMac så förstår jag att det fungerar dåligt. eMac är en PC-kopia till iMac som för övrigt blivit stämda av Apple.

hahaha.

Jo, det måste vara därför den har G4-processor och tillverkas/markandsförs/säljs av Apple.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW