Permalänk
Medlem

Wifi i villa

Jag håller på att bygga en kåk. Eftersom det är ett ganska stort enplanshus så behöver jag tänka till med nätverket, men det här är inte min hemmaplan. Jag kommer ha ett skåp undangömt i en klädkammare där fibern kommer in. Där tänkte jag placera routern som kopplas till en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010757588/des-1008pa och sen vidare från switchen till två såna här i taket på strategiska ställen: https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe.... Eftersom jag bygger nytt så är ju kabeldragningen inga problem.

Jag kan inte påstå att jag har superkoll på nätverk, så tror ni att det här funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panodil:

Jag håller på att bygga en kåk. Eftersom det är ett ganska stort enplanshus så behöver jag tänka till med nätverket, men det här är inte min hemmaplan. Jag kommer ha ett skåp undangömt i en klädkammare där fibern kommer in. Där tänkte jag placera routern som kopplas till en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010757588/des-1008pa och sen vidare från switchen till två såna här i taket på strategiska ställen: https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe.... Eftersom jag bygger nytt så är ju kabeldragningen inga problem.

Jag kan inte påstå att jag har superkoll på nätverk, så tror ni att det här funkar?

Jag tror att det kommer att bli helt lysande:)
Stödjer de där Ubiquiti verkligen riktig PoE? Man får ju med sig en egen variant av PoE i fråga om strömadapter och i sådana fall kanske en "vanlig" switch räcker eller att du via routern helt enkelt får tillräckligt många uttag så att du slipper den där switchen helt.

Permalänk
Medlem

Bygger du hus så lär väl varenda rum ha nätverksuttag iaf, draget från en patchpanel. Sedan så går det nog fint att sätta accesspunkter på strategiska ställen undangömt sedan som du säger. Men jag skulle nog kolla på AC kompatibla accesspunkter för framtidens skull.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ja, jag vet inte riktigt om poe är något jag ska satsa på. Jag tyckte bara att det kändes smidigt att slippa fler kablar än nödvändigt. Det stämmer att det dras ut nätverk till varje rum, men jag tycker att det skulle kännas bättre att kunna sätta accesspunkter i taket utan synliga kablar. När det ändå blir nytt så kan det lika gärna bli elegant Det är ju ingen kostnad i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

PoE är jättepraktiskt, men vad jag säger är att Ubiquiti har en egen variant på de billigare accesspunkterna. På deras AC-accesspunkt så följer man standarden, men jag vet inte hur det är med den där. Oavsett så får du en strömadapter med som har "UniFi-PoE" så du behöver ingen switch för att få ström via ethernetkabeln till dina enheter. En switch skulle göra att du slipper dubbla strömadaptrar, men som sagt så kan det vara en onödig kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

PoE är jättepraktiskt, men vad jag säger är att Ubiquiti har en egen variant på de billigare accesspunkterna. På deras AC-accesspunkt så följer man standarden, men jag vet inte hur det är med den där. Oavsett så får du en strömadapter med som har "UniFi-PoE" så du behöver ingen switch för att få ström via ethernetkabeln till dina enheter. En switch skulle göra att du slipper dubbla strömadaptrar, men som sagt så kan det vara en onödig kostnad.

Jaha, men då behöver jag ju ingen switch med poe. Då har jag kanske en plan... Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem

Ett par vägguttag i varje rum är väl lämpligt förutom det trådlösa.
Lägg in tomrör i väggarna för framtiden, det kan ju vara bra att ha plats tex för att koppla en hembio, multirummusiksystem eller hemautomation, när det gäller wifi så kanske det är vettigt att förbereda för att kunna montera en AP utomhus också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett par vägguttag i varje rum är väl lämpligt förutom det trådlösa.
Lägg in tomrör i väggarna för framtiden, det kan ju vara bra att ha plats tex för att koppla en hembio, multirummusiksystem eller hemautomation, när det gäller wifi så kanske det är vettigt att förbereda för att kunna montera en AP utomhus också.

Vad gäller AP utomhus är det smartaste i regel att ha själva accesspunkten inomhus och sedan dra ut en antenn på utsidan. Accesspunkter som är gjorda för att sitta utomhus kan vara dyra så in i bängen, medan en rundstrålande extren antenn inte alls är så tokig. Ubiquiti har ett par utomhusaccesspunkter som är förhållandevis bra pris på, men jag känner mig inte helt trygg med dem med tanke på hur stor prisskillnaden är mot professionella accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti fungerar kanon, och ännu bättre om du installerar deras controllermjukvara på någon server (om du ska ha flera basar).
Angående kablage så bör du ha minst ett dubbelt uttag till varje rum samt uttag för t ex wifi-basar som sammanstrålar till patchpaneler i ditt skåp i källaren.

Kör oskärmat CAT6 så får du ett billigt och enkelt nätverk som är hyfsat framtidssäkrat.

Permalänk

Jag vill bara stämma in i hyllningskören för Ubiquiti. Jag har använt deras produkter i ett flertal installationer, och det fungerar utmärkt. Enklast är såklart att köra med de medföljande injektorerna, men det blir ju lite jobb att organisera alla kablar i nätverks-klädkammaren.

Vill man absolut köra "riktig" PoE så får man köra Pro- eller AC-modellerna, eller köpa en adapter som gör om 802.3af till passiv PoE som passar Unifi-AP och AP-LR. Ett tredje alternativ är att använda Ubiquitis egna switchar som stödjer passiv PoE; Toughswitch eller Unifi Switch/EdgeSwitch

Controllermjukvaran är bra att ha snurrande på någon server, jag kör den på min fil- och mediaserver. Den ska också gå att köra på Raspberry Pi.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur jag ska få min Unifi AP (enklaste varianten) att bli upptäckt av min dator och controllerprogrammet som körs på den?

Jag har en router ASUS RT-AC56U. Jag har provat med Ubiquiti's Discovery Tool: Inget resultat.
Jag har kört SSH till AP'n och talat om för den vilket IP min dator har. Fortfarande inget, varken i Discovery Tool eller controllern.
Jag har nollställt AP:n via SSH och gjort om processen.
Jag har avinstallerat och installerat både Java och controllerprogrammet.

Kör Windows 8.1.

Både min dator och AP:n syns och ligger inom min routers DHCP-intervall.

JAG BLIR TOKIG!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panodil:

Jag håller på att bygga en kåk. Eftersom det är ett ganska stort enplanshus så behöver jag tänka till med nätverket, men det här är inte min hemmaplan. Jag kommer ha ett skåp undangömt i en klädkammare där fibern kommer in. Där tänkte jag placera routern som kopplas till en sån här: https://www.dustinhome.se/product/5010757588/des-1008pa och sen vidare från switchen till två såna här i taket på strategiska ställen: https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-80211n-poe.... Eftersom jag bygger nytt så är ju kabeldragningen inga problem.

Jag kan inte påstå att jag har superkoll på nätverk, så tror ni att det här funkar?

Det kommer funka. dra uttag till alla rum medans du ändå är på G och så kan du ju skaffa en större switch i framtiden om du vill använda exakt alla uttag. Jag drog uttag i hela mitt hus i efterhand, det var trotts allt byggt på 60-talet, och jag drog uttag till alla rum genom att ta ner i garderoberna och dölja kablaget där. sedan tog jag in allt i ett litet skåp med patchpanel + switch. Jag har också Ubiquiti AP's i taket, 2st Pro för 5ghz bandet.

Skrivet av Talisker00:

Jag tror att det kommer att bli helt lysande:)
Stödjer de där Ubiquiti verkligen riktig PoE? Man får ju med sig en egen variant av PoE i fråga om strömadapter och i sådana fall kanske en "vanlig" switch räcker eller att du via routern helt enkelt får tillräckligt många uttag så att du slipper den där switchen helt.

Dom kör ingen egen standard, dom använder IEEE 802.3af på sina icke AC-enheter och IEEE 802.3at på AC-enheterna. Så det enda man måste kolla är vad switchen man köper stödjer.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alven72:

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur jag ska få min Unifi AP (enklaste varianten) att bli upptäckt av min dator och controllerprogrammet som körs på den?

Jag har en router ASUS RT-AC56U. Jag har provat med Ubiquiti's Discovery Tool: Inget resultat.
Jag har kört SSH till AP'n och talat om för den vilket IP min dator har. Fortfarande inget, varken i Discovery Tool eller controllern.
Jag har nollställt AP:n via SSH och gjort om processen.
Jag har avinstallerat och installerat både Java och controllerprogrammet.

Kör Windows 8.1.

Både min dator och AP:n syns och ligger inom min routers DHCP-intervall.

JAG BLIR TOKIG!!

Kör du windows firewall? Testa att stänga av den och prova nå APn igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Dom kör ingen egen standard, dom använder IEEE 802.3af på sina icke AC-enheter och IEEE 802.3at på AC-enheterna. Så det enda man måste kolla är vad switchen man köper stödjer.

Ok, men det är som sagt inte säkert att man vill köpa en PoE-switch för bara två enheter när man får med strömkabel med PoE via Ubiquiti själva. Visst ser det lite snyggare ut, men många gånger kan man gömma bort sådana saker och då slipper man köpa en switch i många fall.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Kör du windows firewall? Testa att stänga av den och prova nå APn igen.

Precis. Ofta får man stänga av Windows brandvägg, adoptera AP:n, sedan kan man sätta på brandväggen igen.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Kör du windows firewall? Testa att stänga av den och prova nå APn igen.

Tog tillbaka Java 7. Då fungerade allt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar! Vad tror ni om räckvidden på Unifin? Huset är ca 21 meter långt och 9 meter brett. Räcker det med att klämma upp en AP mitt i huset eller ska man satsa på två punkter?
Måste man ha Ubiquitis programvara för att konfa och måste den i så fall köras på en server, eller går det på valfri klient?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panodil:

Tack för alla bra svar! Vad tror ni om räckvidden på Unifin? Huset är ca 21 meter långt och 9 meter brett. Räcker det med att klämma upp en AP mitt i huset eller ska man satsa på två punkter?
Måste man ha Ubiquitis programvara för att konfa och måste den i så fall köras på en server, eller går det på valfri klient?

Har du flera 30cm armerade betongväggar kommer det inte att fungera. Är det ett japanskt rispappersbygge kommer det fungera galant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av panodil:

Tack för alla bra svar! Vad tror ni om räckvidden på Unifin? Huset är ca 21 meter långt och 9 meter brett. Räcker det med att klämma upp en AP mitt i huset eller ska man satsa på två punkter?
Måste man ha Ubiquitis programvara för att konfa och måste den i så fall köras på en server, eller går det på valfri klient?

Att nå över de avstånden i ett tomt rum är inga problem, men som ovanstående påpekar så har ju husets konstruktion stor betydelse. Det säkraste sättet att få reda på vad som behövs är ju att skaffa en AP, montera den temporärt på en central punkt och sedan gå runt och testa. Duger det inte får du skaffa en till och upprepa testet tills du hittar en bra placering.

Du måste använda programvaran för att konfigurera. Du behöver inte ha den igång sedan, om du inte vill ha statistik eller mer avancerade funktioner som gästportal och sådant. Det går utmärkt att köra programmet (controllern) på vanlig Windows, OSX eller Linux.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

Du måste ju dra nätverksuttag till varje rum när du ändå håller på att bygga nytt.
Jag satte in ett par av dom här i varje rum, http://direktronik.se/prod/item.asp?item=04-0685&lng=SE&calle...
Bara köpa en 305m rulle cat6 kabel och ett gäng kontakter. Sen en patchpanel, sen är det bara tuta och köra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du flera 30cm armerade betongväggar kommer det inte att fungera. Är det ett japanskt rispappersbygge kommer det fungera galant.

Nja, det är ett trähus men om jag sätter en ap mitt i huset så är det ändå ett antal väggar som ska passeras. Vissa med kakel och så lite vitvaror i köket som kanske kan störa. Ubiquiti anger räckvidden till 122 meter, men det fattar jag att man ska ta med rätt stor skottkärra salt. Jag tror att jag slänger upp två ändå. Then we have it... även om det visar sig vara overkill.

Skrivet av Citrona:

Du måste ju dra nätverksuttag till varje rum när du ändå håller på att bygga nytt.
Jag satte in ett par av dom här i varje rum, http://direktronik.se/prod/item.asp?item=04-0685&lng=SE&calle...
Bara köpa en 305m rulle cat6 kabel och ett gäng kontakter. Sen en patchpanel, sen är det bara tuta och köra.

Jodå det blir uttag i varje rum också. Kan eventuellt behöva det för att köra tv via stadsnätet.
Jag har fått preliminära ritningar från elektrikern (totalentreprenad) och han hade föreslaget kat 5E. Jag hoppas att han inte vill ha svindyra pengar för att dra kat 6 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panodil:

Nja, det är ett trähus men om jag sätter en ap mitt i huset så är det ändå ett antal väggar som ska passeras. Vissa med kakel och så lite vitvaror i köket som kanske kan störa. Ubiquiti anger räckvidden till 122 meter, men det fattar jag att man ska ta med rätt stor skottkärra salt. Jag tror att jag slänger upp två ändå. Then we have it... även om det visar sig vara overkill.

Jodå det blir uttag i varje rum också. Kan eventuellt behöva det för att köra tv via stadsnätet.
Jag har fått preliminära ritningar från elektrikern (totalentreprenad) och han hade föreslaget kat 5E. Jag hoppas att han inte vill ha svindyra pengar för att dra kat 6 istället.

Tror inte det blir så mycket dyrare med Cat6/Cat6A kabel, det är väll jobbet som kostar, dock så klarar Cat5E upp till 1000mbit. Och det räcker ju gott och väl i nuläget, och säkert ett par år framöver.

Jag blev rekomenderad att köpa Cat5E när jag skulle dra mitt, men tyckte att det var lika bra att köra på värre kabel när det ändå bara kostade 4-500kr extra för 300 meter Cat6 kabel.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti