Permalänk

Trådlös router till Apple TV

Jag har precis köpt en kåk där fiber är indraget och planen är att skaffa internet med 100/10 i hastighet. Detta ska användas till allmänt surf och till en AppleTV, spela och tanka massa film är inget vi gör.
Det jag undrar är vad jag ska köpa för en router för att kunna köra just surf och streama HD-film via en AppleTV. Det ska vara så billigt som möjligt, så jag hittade den här: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och... men när jag kom till Elgiganten så försökte dom få mig att köpa storebrorsan till nämnda router som tydligen klarade 600Mbps och kostade 799 istället för 299. Enligt dom skulle det inte funka att streama HD-film med den jag hade valt, ligger det någon sanning i detta?

Kan det i så fall vara ett alternativ att köra just AppleTV'n via kabel direkt till switchen och sen använda den billigare routern enbart till trådlöst surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tandkramstub:

Kan det i så fall vara ett alternativ att köra just AppleTV'n via kabel direkt till switchen och sen använda den billigare routern enbart till trådlöst surf?

Det kan alltid vara idé att köra trådat till enheter som behöver bra hastighet!!!

Permalänk

Ja det verkar ju logiskt, men jag får nog ta och mäta hur mycket kabel det blir i så fall. Finns det någon rekommenderad maxlängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tandkramstub:

Ja det verkar ju logiskt, men jag får nog ta och mäta hur mycket kabel det blir i så fall. Finns det någon rekommenderad maxlängd?

Maxlängden är 90 meter + 2*5 meter för patchning. Dvs, i realiteten ska man nog ha ett gigantiskt hus innan maxlängden spelar in.

Det är inte bara hastighet, utan framförallt driftsäkerheten med kabel som jag tycker är viktigast.

Permalänk

Jag fick för mig att testa nedanstående router då den var i helt rätt prisklass för mig, och det verkar funka bra även via trådlöst. Tack för hjälpen iaf!

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Maxlängden är 90 meter + 2*5 meter för patchning. Dvs, i realiteten ska man nog ha ett gigantiskt hus innan maxlängden spelar in.

Det är inte bara hastighet, utan framförallt driftsäkerheten med kabel som jag tycker är viktigast.

Sen har i alla fall jag svårt att förstå vitsen med att köra stationära prylar över wifi, de surfplattor och mobiler som inte är lätta att köra med sladd får ju inte mycket tillwifi kvar om man fyller kanalen med hd video.

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Sen har i alla fall jag svårt att förstå vitsen med att köra stationära prylar över wifi, de surfplattor och mobiler som inte är lätta att köra med sladd får ju inte mycket tillwifi kvar om man fyller kanalen med hd video.

Problemet i mitt fall är att jag har switchen i källaren och måste i så fall dra kabel upp till entrevåningen på huset. Detta kommer förmodligen att ske framöver, men nu var jag bara tvungen att ha igång det innan jag flyttar in på allvar.