Permalänk
Inaktiv

MSI z97 gaming vs ASUS VII Ranger

Jag frågar bara så simpelt som vilket av dessa är bättre. Kommer användas till spel större delen av tiden som BF4, ArmA 3 och liknande.
All kritik och förslag är välkomna!

Permalänk
Medlem

Detta är bara min personliga åsikt, baserat på tidigare erfarenheter, från båda tillverkarna.
Asus har alltid haft bra o/c-potential(även med deras instegskort), bättre bios samt bättre stabilitet.

Hur just Ranger ligger till vet jag inte, kolla runt efter recensioner.
Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vilket du väljer.

Permalänk
Medlem

Prestanda i spel skiljer med enstaka procent om man jämför moderkort. Det som skiljer är uppstartstiden (POST), överklockningskapacitet, gränssnitt i BIOS, osv. Personligen hade jag valt ASUS för att deras BIOS är bra och stabiliteten har i min erfarenhet varit bra.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon251482:

Jag frågar bara så simpelt som vilket av dessa är bättre. Kommer användas till spel större delen av tiden som BF4, ArmA 3 och liknande.
All kritik och förslag är välkomna!

Använder ASUS i min egen rigg och installerade ett MSI-kort åt min vän. Båda har riktigt bra UEFI, kvalitetskänsla och funktioner. MSI ger lite mer för pengarna tycker jag.

Köper man ett MSI-kort för 1800 kronor eller ett ASUS-kort för samma pengar ger MSI lite mer. Det finns säkert folk som tycker tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Använder ASUS i min egen rigg och installerade ett MSI-kort åt min vän. Båda har riktigt bra UEFI, kvalitetskänsla och funktioner. MSI ger lite mer för pengarna tycker jag.

Köper man ett MSI-kort för 1800 kronor eller ett ASUS-kort för samma pengar ger MSI lite mer. Det finns säkert folk som tycker tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Är bara lite nyfiken. Hur menar du att MSI ger lite mer, tänkte du på något speciellt?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Är bara lite nyfiken. Hur menar du att MSI ger lite mer, tänkte du på något speciellt?

De ger mer features men har sämre stabilitet min msi gaming 5 fick korrupt bios till exempel medans asus är säkrare med usb bios flashback

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

De ger mer features men har sämre stabilitet min msi gaming 5 fick korrupt bios till exempel medans asus är säkrare med usb bios flashback

Okej, då vet jag

Är toknöjd med mitt Asus kort, den har inte strulat någonting hittills. Har haft några MSI brädor, har också råkat ut för korrupt bios och lite småstrul.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon251482:

Jag frågar bara så simpelt som vilket av dessa är bättre. Kommer användas till spel större delen av tiden som BF4, ArmA 3 och liknande.
All kritik och förslag är välkomna!

Här kan du läsa lite om Asus Z97 Rangers kortet.
http://www.kitguru.net/components/motherboard/luke-hill/asus-...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bredband:

Är bara lite nyfiken. Hur menar du att MSI ger lite mer, tänkte du på något speciellt?

Precis som ovan: fler funktioner, PCI-E lanes, osv. Mer påkostat, helt enkelt. Du får ett mer påkostat moderkort för samma pengar.

Jag har dock haft problem med flera ASUS-moderkort. Känner även folk som haft problem med MSI, Gigabyte och ASRock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Precis som ovan: fler funktioner, PCI-E lanes, osv. Mer påkostat, helt enkelt. Du får ett mer påkostat moderkort för samma pengar.

Jag har dock haft problem med flera ASUS-moderkort. Känner även folk som haft problem med MSI, Gigabyte och ASRock.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla kort strular nog ibland

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bredband:

Alla kort strular nog ibland

Så är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Precis som ovan: fler funktioner, PCI-E lanes, osv. Mer påkostat, helt enkelt. Du får ett mer påkostat moderkort för samma pengar.

Jag har dock haft problem med flera ASUS-moderkort. Känner även folk som haft problem med MSI, Gigabyte och ASRock.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla z97 moderkort har lika många PCI-E lanes får jag hoppas?
Menar du slots nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Med ett MSI-kort så får du en KillerNic nätverkskrets med strulande drivrutiner som käkar upp ditt minne. Du får ytterligare en PCIe x1 (vad du nu ska med fem sådana istället för fyra till) samt några fler SATA och USB3 portar. För mig drar KillerNic kretsen ner betyget för MSI. Jag har haft för mycket strul med de drivrutinerna. På ASUS-kortet sitter en motsvarande krets från Intel som sägs förbättra din spelupplevelse, så det finns inte ens en eventuell fördel med MSI-kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makn:

Alla z97 moderkort har lika många PCI-E lanes får jag hoppas?
Menar du slots nu?

Nu ska jag inte säga för mycket, men är inte vissa (dyrare) moderkort bättre för SLI/CF eftersom det går att köra grafikkorten i 16x/16x istället för 16x4x eller 8x/8x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon99339:

Nu ska jag inte säga för mycket, men är inte vissa (dyrare) moderkort bättre för SLI/CF eftersom det går att köra grafikkorten i 16x/16x istället för 16x4x eller 8x/8x?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det stämmer. Vissa (väldigt) dyra Z97 kort har PLX chip som ger fler PCI-E banor än vad intel har på dessa serier annars. Detta gör att man kan köra t.ex 3-SLI på dessa brädor. Men de moderkorten kostar ofta 3000:- och uppåt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Nu ska jag inte säga för mycket, men är inte vissa (dyrare) moderkort bättre för SLI/CF eftersom det går att köra grafikkorten i 16x/16x istället för 16x4x eller 8x/8x?

Skickades från m.sweclockers.com

Max bandbredd du kan få på ett z97 är x16 då ingen Cpu på Z97 stöder mera än 16x

Edit: Post ovanför här stämmer även

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Technorat:

Max bandbredd du kan få på ett z97 är x16 då ingen Cpu på Z97 stöder mera än 16x

Edit: Post ovanför här stämmer även

5820k har 28 lanes medans 5830k har 40
4790k har 16

Permalänk
Skrivet av makn:

5820k har 28 lanes medans 5830k har 40
4790k har 16

Ja som jag sa ingen till Z97 har mera än 16 lanes. 58x0K är ju x99