Koppla fler IPtv till ASUS RT AC66U telia..??

Permalänk
Medlem

Koppla fler IPtv till ASUS RT AC66U telia..??

Hej. Jag har Telia fiber och jag har precis köpt asus rtac66u router får att slippa använda tecnicolor från Telia. Jag har kopplat allt och datorer funkar bra. Jag har gått till inställningar och ändrar port 4 till vid 845 och en Box i mitt rum funkar. Men jag har en till tvilling Box som jag kan inte få funka på port 3. Kan någon hjälpa mig med detta ? Jag vill att port 3 och 4 ska vara till IP-TV so jag kan köra min Box på 4 som nu och tvilling box på port 3 på asusen rtac66u... Det funkade inte med att ända vid till 845 på port 3.

Just nu är Inteno router från LAN1 till ASUS WLAN.

ASUS LAN 1 till PC
ASUS LAN 2 till PC no2
ASUS LAN 3 till IPtv Telia BOX tvilling( funkar ej! )
ASUS LAN 4 till IPtv Telia BOX (funkar)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LASERR00:

Hej. Jag har Telia fiber och jag har precis köpt asus rtac66u router får att slippa använda tecnicolor från Telia. Jag har kopplat allt och datorer funkar bra. Jag har gått till inställningar och ändrar port 4 till vid 845 och en Box i mitt rum funkar. Men jag har en till tvilling Box som jag kan inte få funka på port 3. Kan någon hjälpa mig med detta ? Jag vill att port 3 och 4 ska vara till IP-TV so jag kan köra min Box på 4 som nu och tvilling box på port 3 på asusen rtac66u... Det funkade inte med att ända vid till 845 på port 3.

Just nu är Inteno router från LAN1 till ASUS WLAN.

ASUS LAN 1 till PC
ASUS LAN 2 till PC no2
ASUS LAN 3 till IPtv Telia BOX tvilling( funkar ej! )
ASUS LAN 4 till IPtv Telia BOX (funkar)

http://i.imgur.com/tYmcJS3.jpg

Det finns trådar om konfigurering
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
Men du kanske ska använda iptv 2.

voip2 237
iptv2 243
mgmt 294
iptv 845
voip 855

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns trådar om konfigurering
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...
Men du kanske ska använda iptv 2.

voip2 237
iptv2 243
mgmt 294
iptv 845
voip 855

Jag har läst och kollat jag kan inte få det o funka. Andra boxen funkar när den är inkopplat till port 4 men inte port 3. Jag har testat med VID 243 men funkade inte. Jag fattar inte hur måste man göra för att få port 3 och port 4 funka till IPTV..?

Varför funkar port 4 med VID 845 men samma gäller inte för port 3?....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LASERR00:

Jag har läst och kollat jag kan inte få det o funka. Andra boxen funkar när den är inkopplat till port 4 men inte port 3. Jag har testat med VID 243 men funkade inte. Jag fattar inte hur måste man göra för att få port 3 och port 4 funka till IPTV..?

Varför funkar port 4 med VID 845 men samma gäller inte för port 3?....

http://i.imgur.com/8Y4VxcO.jpg

Jag har inte provar men det kanske är samma vlan till båda enheterna så att du behöver en switch för att få 2 portar mot samma port i router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte provar men det kanske är samma vlan till båda enheterna så att du behöver en switch för att få 2 portar mot samma port i router.

Du menar att koppla en switch till port 4 och sen de två boxarna till switchen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LASERR00:

Du menar att koppla en switch till port 4 och sen de två boxarna till switchen?

Ja,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jaaa!!

Nu funkar det, jag har kopplat från port 4 till en switch och de två boxarna till switchen och det funkar perfekt. Men nu har jag en till fråga, nu när jag har de två boxar kopplade till switchen det tåg 2 porter jag har kvar 6 till på switchen kan jag använda de nu till att koppla datorer på eller ska den switchen vara till de två boxar bara? dum fråga men jag vet inte så mycket hur switchar funkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LASERR00:

Jaaa!!

Nu funkar det, jag har kopplat från port 4 till en switch och de två boxarna till switchen och det funkar perfekt. Men nu har jag en till fråga, nu när jag har de två boxar kopplade till switchen det tåg 2 porter jag har kvar 6 till på switchen kan jag använda de nu till att koppla datorer på eller ska den switchen vara till de två boxar bara? dum fråga men jag vet inte så mycket hur switchar funkar.

Du har väl tagit upp 3 portar på switchen ? 1 till tvporten på routern och 2 till tvboxarna ?
Det borde gå att koppla in en datakabel till routern också och använda switchen s återstående portar till data, jag är lite osäkerpå det men det är bara att prova, jag förutsätter att du inte har vlan på switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har väl tagit upp 3 portar på switchen ? 1 till tvporten på routern och 2 till tvboxarna ?
Det borde gå att koppla in en datakabel till routern också och använda switchen s återstående portar till data, jag är lite osäkerpå det men det är bara att prova, jag förutsätter att du inte har vlan på switchen.

Ja juste... 3 portar är upptagna på switchen.

Det är så här just nu. Jag har en vit inteno LAN 1 jag har kopplat till ASUS RTAC66u WLAN.

Från ASUS RTAC66u LAN 1 till PC
Från ASUS RTAC66u LAN 2 till andra PC
Från ASUS RTAC66u LAN 3 till Smart TV
Från ASUS RTAC66u LAN 4 till Asus GXD1081 switch LAN 1

nu är alla portar på ASUS RTAC66u upptagna

Nu kopplade jag från Asus GXD1081 switchen LAN2 till IPTV BOXEN sen från LAN 3 till andra IPTV boxen.

Nu funkar allt som det ska. IPtv boxarna och internet det jag undrade kan jag koppla fler saker till Asus GXD1081 switchen nu när den är kopplad till port 4 och är "bara för IPTV" efter som port 4 är för IPTV... jag skulle vilja koppla till en till dator och en till smart tv.

Jag är inte så bra i det här området :/

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att koppla loss pcarna från routern och sätt dem i switchen får de internet eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASERR00:

Jaaa!!

Nu funkar det, jag har kopplat från port 4 till en switch och de två boxarna till switchen och det funkar perfekt. Men nu har jag en till fråga, nu när jag har de två boxar kopplade till switchen det tåg 2 porter jag har kvar 6 till på switchen kan jag använda de nu till att koppla datorer på eller ska den switchen vara till de två boxar bara? dum fråga men jag vet inte så mycket hur switchar funkar.

Nej det tror jag inte.
Din ASUS har nog bara bryggat 845 till port 4, det är mao ett rent IPTV-nät som går på din switch.
Kopplar du en PC dit så är det som att koppla in PC'n på port 4 på routern. Tvivlar på du ens får en ip-adress.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Nej det tror jag inte.
Din ASUS har nog bara bryggat 845 till port 4, det är mao ett rent IPTV-nät som går på din switch.
Kopplar du en PC dit så är det som att koppla in PC'n på port 4 på routern. Tvivlar på du ens får en ip-adress.

Men fungerar det inte direkt så betyder det väl att port 4 på routern inte switchas gentemot "dataportarna" och då borde man kunna dra en kabel från en "dataport" på routern till en port på switchen utan att skapa en loop, switchen borde klara av att köra både tv och data såvida routern verkligen separerar portarna, eller tänker jag fel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt bilden hade du inte satt nåt vlan id på port3, fanns bara på port4.

Permalänk

Hej.
Om du vill koppla iptv och internet till en switch så måste du ha en så kallad "smart" switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att koppla loss pcarna från routern och sätt dem i switchen får de internet eller inte ?

Nej men tack för hjälpen. TV funkar iallafal

Skrivet av madtop:

Nej det tror jag inte.
Din ASUS har nog bara bryggat 845 till port 4, det är mao ett rent IPTV-nät som går på din switch.
Kopplar du en PC dit så är det som att koppla in PC'n på port 4 på routern. Tvivlar på du ens får en ip-adress.

Ja det va vad jag trodde oxå...

Skrivet av Allfredos:

Hej.
Om du vill koppla iptv och internet till en switch så måste du ha en så kallad "smart" switch.

Du menar att Asus GXD1081är inte en "smart" switch?

Jag måste fråga nu hur ska jag koppla så jag kan koppla för att få en IP hem telefon från telia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men fungerar det inte direkt så betyder det väl att port 4 på routern inte switchas gentemot "dataportarna" och då borde man kunna dra en kabel från en "dataport" på routern till en port på switchen utan att skapa en loop, switchen borde klara av att köra både tv och data såvida routern verkligen separerar portarna, eller tänker jag fel ?

Då har du ju kopplat ihop TV och Internet på layer2.

Alla dina burkar är kopplade mot två dhcp och två routrar. Dels ASUS och dels Telias.
TV-boxen kan få en IP från ASUS och din dator är bryggad med TV-nätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Då har du ju kopplat ihop TV och Internet på layer2.

Alla dina burkar är kopplade mot två dhcp och två routrar. Dels ASUS och dels Telias.
TV-boxen kan få en IP från ASUS och din dator är bryggad med TV-nätet.

Ja man kanske måste använda vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LASERR00:

Jag måste fråga nu hur ska jag koppla så jag kan koppla för att få en IP hem telefon från telia?

Ip telefonen kräver en telefoniadapter, det finns en inbyggd i smarten och ska du ha alla 3 tjänsterna så är en bryggad smart det enklaste sätter att få fart på allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man kanske måste använda vlan.

Ja - eller två switchar som kanske är det enklaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man kanske måste använda vlan.

Skrivet av madtop:

Ja - eller två switchar som kanske är det enklaste alternativet.

Ni menar att koppla telefonen i nya switchen? Vilken switch ska jag köpa? Vad rekomenderar ni?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASERR00:

Ni menar att koppla telefonen i nya switchen?

Nej, vi pratade om hur du får ut TV till två boxar eftersom du inte fick TV att funka på LAN3.

Telefonin har mrqaffe skrivit om i inlägget som börjar med "Ip telefonen kräver en telefoniadapter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nej, vi pratade om hur du får ut TV till två boxar eftersom du inte fick TV att funka på LAN3.

Telefonin har mrqaffe skrivit om i inlägget som börjar med "Ip telefonen kräver en telefoniadapter"

Jahaa ok. Men kan du ge exempel på nån bra telefoniadapter så jag kan koppla det till ASUSen RTAC66u?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LASERR00:

Jahaa ok. Men kan du ge exempel på nån bra telefoniadapter så jag kan koppla det till ASUSen RTAC66u?

Technicolor TG799. Fast den måste du sätta före din ASUS.

Så här bör du göra:

Skrivet av mrqaffe:

Ip telefonen kräver en telefoniadapter, det finns en inbyggd i smarten och ska du ha alla 3 tjänsterna så är en bryggad smart det enklaste sätter att få fart på allt.