Permalänk

Ansluten men ändå inte

Jag surfar just nu på Telia's internet, men jag kan inte surfa via Kabel. Jag kan inte heller få internet med direkt kontakt.

jag är ansluten till en thompson TG 784 via WIFI. om jag går inte på stationära så säger den att jag inte har giltigt IP konfiguration.
om jag ansluter en till dator till wifi säger den att jag inte heller har internet utan att den söker.

nu har jag sagt nått som motsäger sig själv...

jag har ringt telia support som har sagt att jag bör ha uppkoppling för de hittar inga fel när de utför sin analys.

jag har även försökt byta router utan framgång alls.

någon som känner igen sig eller har erfarenhet av detta?

//d1r7yh4rry

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du logga in i 784an ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

inte under tiden jag är ansluten, när routern har krashat och tappat uppkopplingen kan jag göra det. löser det genom att formatera(tar 45 min) routern o fånga den i 1mins intervall för att kunna ha internet tillfälligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1r7yh4rry:

inte under tiden jag är ansluten, när routern har krashat och tappat uppkopplingen kan jag göra det. löser det genom att formatera(tar 45 min) routern o fånga den i 1mins intervall för att kunna ha internet tillfälligt.

Vad menar du med formatera ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag återställen den till fabrikstillstånd tror jag det heter

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1r7yh4rry:

jag återställen den till fabrikstillstånd tror jag det heter

Tar det 45 minuter ? då är det nått galet, det borde inte ta mer än max 2 minuter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

javisst det ännu galnare är om jag byter router har jag ingen uppkoppling alls, jag vill bara kunna ha en fungerande 100/100 lina för att kunna köra lite spel dådå... min stora fråga faller hur det är möjligt att surfa utan att ha uppkoppling I och med att direkt kontakt inte funkar...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Troligen inte, det stoppar bara surfande, man borde utan problem kunna logga in i 784an även om dnsservrarna är nere.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1r7yh4rry:

javisst det ännu galnare är om jag byter router har jag ingen uppkoppling alls, jag vill bara kunna ha en fungerande 100/100 lina för att kunna köra lite spel dådå... min stora fråga faller hur det är möjligt att surfa utan att ha uppkoppling I och med att direkt kontakt inte funkar...

Du har alltså fiber och en 784 ? När du byter router måstre du vänta på att maclåset släpper eller klona macadressen för att få uppkoppling, om du byter router och väntar så kommer troligen nätet att starta av sig själv inom nån timme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså fiber och en 784 ? När du byter router måstre du vänta på att maclåset släpper eller klona macadressen för att få uppkoppling, om du byter router och väntar så kommer troligen nätet att starta av sig själv inom nån timme.

japp fiber,får väl testa byta router över natten och se vad som händer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d1r7yh4rry:

japp fiber,får väl testa byta router över natten och se vad som händer...

Ja byt router över natten och prova i morgon men du borde ändå få en 799a om du påpekar det för Telia, 784 är ju gammal och 100Mbit max, den stryper en fiberuppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

detta var inte en lösning