Permalänk
Medlem

Använda Google DNS

Hej!

Skulle bli tacksam för hjälp.
Jag undrar hur man ansluter sig mot Google DNS.
Har Telia som operatör.
Om jag förstått allt rätt så passerar jag Telias DNS servrar när jag surfar.
Jag har Telias tripple play. Har en gateway 799 VN V2, som är bryggad.
Har en egen ASUS RTN 66U. Hur gör jag om jag istället vill välja Google DNS istället?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Inaktiv

Control Panel \ Network and Sharing Center \ Change adapter settings \ Ethernet (Eller namnet på din adapter) / Properties / Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) / Properties

Fyll sedan i Preferred / Alternate DNS server med:
8.8.8.8
8.8.4.4 (Behövs inte)

Detta gäller bara om du använder Windows. Sökvägen ser troligtvis annorlunda ut för Mac / Linux osv.
Permalänk
Moderator
Moderator

Inlägget ovan beskriver hur du gör det för en specifik (windows-)dator.
Ungerfär samma som ovan ska även gå att ställa in i din router så att det gäller för alla enheter i nätverket.

Ungefär så här bör det se ut (dock kanske endast ett DNS-val)

Till skillnad från bilden som är från OpenDNS så använder du alltså googles 8.8.8.8 (och ev 8.8.8.4).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret.
Nu har vi 4 olika klienter anslutna mot routern.
Kan man göra någon ändring i routern istället, så att alla klienter slipper gå via Telias servrar?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaren.
Då vet jag.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk

Tar och frågar varför man byter dns? Hur vet man om en DNS är bra att ha? Är tex googles DNS bättre än Telias? Isåfall, hur vet man det?

Permalänk
Medlem

Hej!

Min tanke är att man kan välja Googles om Telias strular.
I går var det strul med Telia, då kunde man välja en annan DNS.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Darkboot:

Tar och frågar varför man byter dns? Hur vet man om en DNS är bra att ha? Är tex googles DNS bättre än Telias? Isåfall, hur vet man det?

Telias DNS har haft stora problem nyligen, kan vara därför intresset för att använda andra har ökat hos deras kunder.
Handlar det om seriösa DNSer så är det generellt snabbhet man är ute efter, i vissa fall även sekretess, vilket är anledningen till att jag personligen inte använder Google DNS eller OpenDNS.

Mer om just Telias DNS-problem kan du läsa i tråden nedan.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Tar och frågar varför man byter dns? Hur vet man om en DNS är bra att ha? Är tex googles DNS bättre än Telias? Isåfall, hur vet man det?

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Den tråden förklarar rätt bra varför folk inte vill sitta med telias DNS just nu.

Permalänk
Medlem

Hej!

Om man ändrar i en laptop att man vill gå via Gogle DNS, måste man inte ändra i routern också?
Har Telia som operatör. Blir min egna router automatiskt tilldelad en DNS mot Telia?
Jag har som sagt fått min Telia Gateway bryggad.
Räcker det att man väljer Goggle DNS och open DNS?
Eller finns det fler att välja på?
Kan man ändra DNS i en smartphone och Ipad också?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Putte333:

Hej!

Om man ändrar i en laptop att man vill gå via Gogle DNS, måste man inte ändra i routern också?
Har Telia som operatör. Blir min egna router automatiskt tilldelad en DNS mot Telia?
Jag har som sagt fått min Telia Gateway bryggad.
Räcker det att man väljer Goggle DNS och open DNS?
Eller finns det fler att välja på?
Kan man ändra DNS i en smartphone och Ipad också?

Med vänlig hälsning

Putte333

Är dina enheter inställda på automatisk dns så kommer de att använda routerns inställningar, dvs du behöver endast ändra i routern enl vad vi beskrev tidigare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret.
Hur vet man om enheterna är inställda på automatisk dns?

Med vänlig hälsning

Putte333

Skrivet av Daemon:

Är dina enheter inställda på automatisk dns så kommer de att använda routerns inställningar, dvs du behöver endast ändra i routern enl vad vi beskrev tidigare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för svaret.
Hur vet man om enheterna är inställda på automatisk dns?

Med vänlig hälsning

Putte333

Har du inte ändrat tidigare så står de troligtvis på automatisk.
Beroende på enhet så kollar du dns-inställningar på olika ställen. För Windows-datorer se var du hittar de inställningarna i inlägg #2 i tråden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för all hjälp.

Trevlig helg

Med vänlig hälsning

Putte333

Skrivet av Daemon:

Har du inte ändrat tidigare så står de troligtvis på automatisk.
Beroende på enhet så kollar du dns-inställningar på olika ställen. För Windows-datorer se var du hittar de inställningarna i inlägg #2 i tråden.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att byta tillbaka till Telias servrar senare? Eller kan man lika gärna fortsätta använda googles?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ain0k:

Finns det någon anledning till att byta tillbaka till Telias servrar senare? Eller kan man lika gärna fortsätta använda googles?

Google kan använda dnsservrarna för att spåra dina surfvanor ännu mera, dessutom brukar de vara betydligt långsamare än ispns servrar, Telias brukar svara på halva tiden jämfört med Googles när de fungerar normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag använder Googles DNS främst för att de uppdaterar sin DNS mycket oftare än de flesta operatörer. Om man som jag driver webbplatser och håller på och meckar med att byta IP-adresser eller flytta hemsidor etc så är det otroligt skönt att inte behöva vänta så länge innan sidan fungerar som man vill. Detta är dock inte ett så vanligt behov.

Annars spelar det inte så stor roll, möjligt att det är så som mrqaffe skriver om snabbheten. Har inte haft så bra erfarenhet av Telenor och DNS-servrar dock.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Google kan använda dnsservrarna för att spåra dina surfvanor ännu mera, dessutom brukar de vara betydligt långsamare än ispns servrar, Telias brukar svara på halva tiden jämfört med Googles när de fungerar normalt.

Har du mätning på det? Ska försöka hitta den jag såg för ett tag sen, där var google snabbare än både diverse isp och opendns.
Var nog inga svenska isp med dock, så jag tror dig, men vore intressant med siffror.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Annars har google en egen jätte bra guide för hur man ändrar och allt relaterat.

https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Har du mätning på det? Ska försöka hitta den jag såg för ett tag sen, där var google snabbare än både diverse isp och opendns.
Var nog inga svenska isp med dock, så jag tror dig, men vore intressant med siffror.

Du kan ju mäta själv och posta resultatet i http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Eller så kan du kolla på vad andra mätt, men det vore ju intressant med fler mätningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte bara dubbelkolla om jag förstått allt rätt.
Jag har en Telia gateway 799.
Telia har bryggat den.
Har en egen Asus router som jag kör trådlöst och trådbundet med.

1. Om jag skall ändra till Google DNS så behöver jag bara göra det i Asus routern?

2. När jag har gjort som ovan, så kommer alla enheter som är anslutna surfa via Googles servrar?

3. Om jag inte ändrar DNS i routern och istället väljer att ändra bara en laptop t.ex så kommer bara den surfa via Googles servrar?

4. Tittade på inställningar i min iPad. Där står det DNS 192.168.1.1.
Är det Asus routerns DNS?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tänkte bara dubbelkolla om jag förstått allt rätt.
Jag har en Telia gateway 799.
Telia har bryggat den.
Har en egen Asus router som jag kör trådlöst och trådbundet med.

1. Om jag skall ändra till Google DNS så behöver jag bara göra det i Asus routern?

2. När jag har gjort som ovan, så kommer alla enheter som är anslutna surfa via Googles servrar?

3. Om jag inte ändrar DNS i routern och istället väljer att ändra bara en laptop t.ex så kommer bara den surfa via Googles servrar?

4. Tittade på inställningar i min iPad. Där står det DNS 192.168.1.1.
Är det Asus routerns DNS?

Med vänlig hälsning

Putte333

1 Ja.
2 Beror på om klienten har en manuellt angiven dnsadress eller inte, har du angett nått så gäller det före automatiken från routern.
3 Ja, svarar även på fråga 2...
4 Troligen, dvs om det är routerns ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack så mycket för svaren.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju mäta själv och posta resultatet i http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...
Eller så kan du kolla på vad andra mätt, men det vore ju intressant med fler mätningar.

Ska posta hela testet i din tråd, men här är skillnaden mellan google och min isp.

8. 8. 8. 8 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%| ----------------+-------+-------+-------+-------+-------+ - Cached Name | 0,011 | 0,011 | 0,011 | 0,000 | 100,0 | - Uncached Name | 0,022 | 0,115 | 0,462 | 0,105 | 100,0 | - DotCom Lookup | 0,032 | 0,061 | 0,158 | 0,034 | 100,0 | ---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------+ google-public-dns-a.google.com GOOGLE - Google Inc.,US 82.209.169. 72 | Min | Avg | Max |Std.Dev|Reliab%| ----------------+-------+-------+-------+-------+-------+ - Cached Name | 0,005 | 0,037 | 0,346 | 0,075 | 100,0 | - Uncached Name | 0,006 | 0,094 | 0,323 | 0,092 | 100,0 | - DotCom Lookup | 0,014 | 0,021 | 0,034 | 0,005 | 100,0 | ---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------+ dns02.mlm.bredband2.net BREDBAND2 Bredband2 AB,SE

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."