Microsoft håller Windows 10-evenemang för konsumenter den 21 januari

Permalänk
Melding Plague

Microsoft håller Windows 10-evenemang för konsumenter den 21 januari

Efter fokus på entusiaster och företagsanvändare riktas strålkastarljuset mot konsumenter i slutet av januari, då flera högt uppsatta Microsoft-chefer ska hålla Windows 10-evenemang.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är hajpad! Längtar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Snusfri

Kommer att bli riktigt intressant att se, kanske blir dags snart att installera Win10 på huvudburken då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer se helt klart

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Blir att byta från W7 till W10 sen då

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Avstängd

Vi måste ju köra en Sweclockers-gathering på mumble likt förra gången och följa eventet live, var riktigt skoj sist. Får vi äntligen möjlighet att spela Xbox-spel på PC?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Får vi äntligen möjlighet att spela Xbox-spel på PC?

Hade jag inte tänkt på. Med x86 i grunden på Xbone så låter ju fasiken mindre omöjligt än någonsin förut, om Windows 10 nu ÄR Windows 10 på alla enheter och inte bara blir något PR-mässigt "skal" när det körs på Xboxen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Får vi äntligen möjlighet att spela Xbox-spel på PC?

Finns det sånna rykten? Vad är XBox OS baserat på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Hade jag inte tänkt på. Med x86 i grunden på Xbone så låter ju fasiken mindre omöjligt än någonsin förut, om Windows 10 nu ÄR Windows 10 på alla enheter och inte bara blir något PR-mässigt "skal" när det körs på Xboxen.

Skrivet av Covetous:

Finns det sånna rykten? Vad är XBox OS baserat på?

Ja x86 och Windows 10 på PC och Xbox One. Gemensam Windows Store. Samma DirectX 12 på både Xbox One och i Windows 10. Allt pekar åt det hållet menar jag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Covetous:

Finns det sånna rykten? Vad är XBox OS baserat på?

Vilket av dem? Xbox One har fler än ett.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Om man hade kunnat spela Xbox på PC så hade Xbox försäljningen minskat dramatiskt mycket. Då hade Microsoft förlorat mycket pengar. Tror inte Xbox kommer till PC.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man hade kunnat spela Xbox på PC så hade Xbox försäljningen minskat dramatiskt mycket. Då hade Microsoft förlorat mycket pengar. Tror inte Xbox kommer till PC.

Tyvärr är det nog så. Men hade det kommit så hade XBOX totaldominerat Playstation åtminstånde på spelförsäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja x86 och Windows 10 på PC och Xbox One. Gemensam Windows Store. Samma DirectX 12 på både Xbox One och i Windows 10. Allt pekar åt det hållet menar jag.

Det hoppas jag sannerligen! Kanske hade Microsoft ändå tjänat på det, då det blir så mycket enklare att utveckla ett spel för Xbox och därmed få PC med i smällen än att utveckla enbart för Playstation. De spelstudior med lite mindre resurser kan då bara göra en version (och lägga till lite småsaker såsom stöd för mus/tangentbord och grafikinställningar) och få ut spelet till stora delar av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja x86 och Windows 10 på PC och Xbox One. Gemensam Windows Store. Samma DirectX 12 på både Xbox One och i Windows 10. Allt pekar åt det hållet menar jag.

Skrivet av Teddis:

Hade jag inte tänkt på. Med x86 i grunden på Xbone så låter ju fasiken mindre omöjligt än någonsin förut, om Windows 10 nu ÄR Windows 10 på alla enheter och inte bara blir något PR-mässigt "skal" när det körs på Xboxen.

Skrivet av Covetous:

Finns det sånna rykten? Vad är XBox OS baserat på?

Skrivet av strejf:

Vi måste ju köra en Sweclockers-gathering på mumble likt förra gången och följa eventet live, var riktigt skoj sist. Får vi äntligen möjlighet att spela Xbox-spel på PC?

Jag skulle inte räkna med det, varför skulle då folk behöva köpa en Xbox-konsol?

Jag som många andra köper bara konsoler för exklusiva spel. Om dessa släpps på PC så finns det ju ingen idé öht att köpa en Xbox för flera tusen.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SW00N:

Jag skulle inte räkna med det, varför skulle då folk behöva köpa en Xbox-konsol?

Jag som många andra köper bara konsoler för exklusiva spel. Om dessa släpps på PC så finns det ju ingen idé öht att köpa en Xbox för flera tusen.

Det är möjligt att det endast kommer fungera om man redan har en Xbox One i hemmet. Då försvinner argumentet att man inte behöver köpa en Xbox One. Men det här är inte direkt några rykten jag läst utan jag bara spånar lite och hoppas.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Om man hade kunnat spela Xbox på PC så hade Xbox försäljningen minskat dramatiskt mycket. Då hade Microsoft förlorat mycket pengar. Tror inte Xbox kommer till PC.

Du kanske har rätt.
Men fortfarande så köper man ju deras spel samt deras Operativsystem, så någon jätte förlust blir det nog inte i längden.
Sen så tror jag många vill ha en konsol att spela på i vilket fall då det är kostnadseffektivt både ur livslängd och pris till skillnad mot en dator.
Och andra fördelar är ju att får plast i små utrymmen samt "tuta och köra" upplevelsen.

Om det skulle visa sig att man skulle kunna köra Xbox One spel på Windows så tror jag inte det blir så rakt av, utan kanske att man måste prenumerera på Xbox Guld.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Det hoppas jag sannerligen! Kanske hade Microsoft ändå tjänat på det, då det blir så mycket enklare att utveckla ett spel för Xbox och därmed få PC med i smällen än att utveckla enbart för Playstation. De spelstudior med lite mindre resurser kan då bara göra en version (och lägga till lite småsaker såsom stöd för mus/tangentbord och grafikinställningar) och få ut spelet till stora delar av marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror många missar här att den stora skillnaden mellan en konsol och en PC är inte huruvida de kör samma CPU-arkitektur eller ej. Alla här som har något hum om programmering, ställ er frågan: exakt vad behöver ni göra annorlunda för att ert program ska fungera på, säg, både x86 och ARM? I princip 100% av fallen är svaret ingenting då man inte skriver sina program i assembler. Så att konsolerna nu kör x86 ändrar i sig ingenting från när de körde PowerPC eller MIPS.

Den stora skillnaden mellan PC och konsol är att den senare finns i exakt en enda HW-konfiguration. Spel på XBO är därför optimerade för 32MB eSDRAM, de är optimerade för att använda Asynchronous Compute Engine (ACE) i GPU-delen etc. På en PC finns inte eSDRAM och man kan inte kräva att det finns ACE så det går inte att använda samma program rakt av.

Skillnaden i HW mellan XBO/PS4 och en typiskt gaming-PC är mindre än den var mellan PS3 och PC. Skillnaden mellan första XBox & XBox360 och en typisk PC är på många sett ännu mindre då den inte hade något motsvarande ACE, första Xbox hade inte heller eSDRAM så den var mest lik en "vanlig" PC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Windows 8 var en besvikelse. Ett snedsteg.
Jag ser framemot Windows 10 och dom återinfört startmenyn.

För övrigt ser jag även framemot Visual Studio 2015 och Ubuntu 15.04.

Permalänk
Medlem

Xbox-titlar på PC kommer inte hända, men det omvända skulle vara intressant om deras numer skrotade Xbox Live Arcade och Games for Windows återupplivades i ny tappning för att få certifierade PC-spel användbara på Xbox. Det skulle även kunna bli ett alternativ till Steam för de som sitter vid sina PC:s, men också ett bra komplement för de som hellre spelar på sin konsol men trånar efter Steams utbud.

Ja, den som lever får se... Det finns i alla fall enorm potential i Windows om man blickar framåt.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Windows 8 var en besvikelse. Ett snedsteg.

Jag håller med dig.

De förbättringar som fanns gentemot Windows 7, fanns ju under huven, där ingen hann uppleva dem, eftersom ratten satt i baksätet.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Är väl lite som med bilar, det är inte själva försäljningen av bilen som Mercedes tex tjänar pengar, det är på servicen. Det är inte på konsollen som Microsoft tjänar pengar, det är på spelen.
Kan kanske bli så att man kan spela xbox-spel på en pc. Kanske att de ger ut två olika utgåvor av ett spel. Ett som man kan spela på xbox och ett lite dyrare som man kan spela både på xbox och pc.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svalle:

Är väl lite som med bilar, det är inte själva försäljningen av bilen som Mercedes tex tjänar pengar, det är på servicen. Det är inte på konsollen som Microsoft tjänar pengar, det är på spelen.
Kan kanske bli så att man kan spela xbox-spel på en pc. Kanske att de ger ut två olika utgåvor av ett spel. Ett som man kan spela på xbox och ett lite dyrare som man kan spela både på xbox och pc.

Det kommer aldrig att ske, det är som att gräva sin egen grav för Xbox, enda skillnaden det gör att konsolerna nu är X86 är att portningarna till PC blir enklare.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Man ska aldrig säga aldrig... dock är det väl inte speciellt troligt förvisso.

Men det är inte alls osannolikt ändå att XBOX kommer att slås ihop med PC.

Jag finner det högst osannolikt att det kommer att ske, gör de det så kommer det bara vara i ett första steg att skrota Xbox (något som Stephen Elop har uttryckt att han är villig att göra eller sälja det).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.