Låg uppkoppling vet inte varför ska ha 28/28

Permalänk
Medlem

Låg uppkoppling vet inte varför ska ha 28/28

Hejsan har inte varit inne här så mycket ganska ny till sånt här med forum och sånt och inte precis en höjdare när det handlar om nätverk heller men som sagt.

Jag ska ha 28Mb/s upp och ner (Telia) men får inte ut hela utbudet enligt bredbandskollen så tar jag emot filer 20 Mb/s och skickar 2 Mb/s men när jag laddar ner till exempel ett spel på steam så laddar jag bara ner 2.3 Mb/s vilket är konstigt tycker jag om jag ska ha 28/28. Skulle vara tacksam för svar och hjälp med det här jag har en technicolor tg799tsvn v2 router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaren:

Hejsan har inte varit inne här så mycket ganska ny till sånt här med forum och sånt och inte precis en höjdare när det handlar om nätverk heller men som sagt.

Jag ska ha 28Mb/s upp och ner (Telia) men får inte ut hela utbudet enligt bredbandskollen så tar jag emot filer 20 Mb/s och skickar 2 Mb/s men när jag laddar ner till exempel ett spel på steam så laddar jag bara ner 2.3 Mb/s vilket är konstigt tycker jag om jag ska ha 28/28. Skulle vara tacksam för svar och hjälp med det här jag har en technicolor tg799tsvn v2 router

Nu ska vi se.
Dags att skilja på enheterna.
Mbit och megabyte.

Operatören anger Mbit/s man kan få.
8Mbit = 1MB så 2.3MB/s = 2.3*8 = 18.4Mbit/s

Sedan, har du verkligen 28/28Mbit?
Har jag aldrig hört talas om.

(Sry om jag sätter enheterna fel, men ni fattar)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu ska vi se.
Dags att skilja på enheterna.
Mbit och megabyte.

Operatören anger Mbit/s man kan få.
8Mbit = 1MB så 2.3MB/s = 2.3*8 = 18.4Mbit/s

Sedan, har du verkligen 28/28Mbit?
Har jag aldrig hört talas om.

(Sry om jag sätter enheterna fel, men ni fattar)

Sorry jag som tog fel det ska vara 30 Mbit/s det vi har enlight telia nu hade för mig att det var 28 när vi skaffade det men då kanske jag har tagit fel :/ men förstår fortfarande inte hur jag bara kan ladda ner på 2.3 Mb/s som det står på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaren:

Sorry jag som tog fel det ska vara 30 Mbit/s det vi har enlight telia nu hade för mig att det var 28 när vi skaffade det men då kanske jag har tagit fel :/ men förstår fortfarande inte hur jag bara kan ladda ner på 2.3 Mb/s som det står på Steam

Steam redovisar hastigheten i MB/s, inte Mbit/s.

SirMacke har redan förklarat hur det hänger ihop.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Gwaren:

Sorry jag som tog fel det ska vara 30 Mbit/s det vi har enlight telia nu hade för mig att det var 28 när vi skaffade det men då kanske jag har tagit fel :/ men förstår fortfarande inte hur jag bara kan ladda ner på 2.3 Mb/s som det står på Steam

Du har bredband via telefonjacket antar jag, och iom att du har deras upp till 30Mbit så misstänker jag att du har VDSL2.
Din hastighet beror helt på hur du kopplat modemet hemma, hur dina telefonledningar ser ut hemma och hur långt ifrån stationen du bor.

Efter som du laddar hem i drygt 2.3Mb/s så betyder det att du får ut 18Mbit, vilket kan tänkas vara lite lågt, men det är inte så lågt som du tror.
Det är skillnad på Mbit och Mb.

Här har du en sida där du kan omvandla dina "Mbit" till "Mb".
http://www.unitconversion.org/data-storage/megabits-to-megaby...

Du har alltså en teoretisk maxhastighet på 3.75Mb/s.

Det är även att rekommendera att kolla hastigheten på din lina via www.bredbandskollen.se istället för steam.

Och en annan sak som är värt att notera är att du inte har upp till 30/30Mbit, utan du har upp till 30/12Mbit. Detta står i klartext när man beställer tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Steam redovisar hastigheten i MB/s, inte Mbit/s.

SirMacke har redan förklarat hur det hänger ihop.

Aha nu tror jag att jag förstår my bad

Permalänk
Medlem

så här står det på telias hemsida så jag skulle gissa på att allt är som det ska.

"Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms via telejacket. " om det nu är (X)DSL du har vill säga med det antar jag med tanke på hastigheten.

Permalänk
Medlem

beror på hur långt du bor från telestationen, hur många ni är som delar på uppkopplingen , har ni kanske tv via telia också? har för mig telia säger att tv tar en 10mbit av totala bandbredden.
Men det är lätt hänt att man blandar ihop mbit / mb. Men låter som att du får en helt ok hastighet med tanke på din uppkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du har bredband via telefonjacket antar jag, och iom att du har deras upp till 30Mbit så misstänker jag att du har VDSL2.
Din hastighet beror helt på hur du kopplat modemet hemma, hur dina telefonledningar ser ut hemma och hur långt ifrån stationen du bor.

Efter som du laddar hem i drygt 2.3Mb/s så betyder det att du får ut 18Mbit, vilket kan tänkas vara lite lågt, men det är inte så lågt som du tror.
Det är skillnad på Mbit och Mb.

Här har du en sida där du kan omvandla dina "Mbit" till "Mb".
http://www.unitconversion.org/data-storage/megabits-to-megaby...

Du har alltså en teoretisk maxhastighet på 3.75Mb/s.

Det är även att rekommendera att kolla hastigheten på din lina via www.bredbandskollen.se istället för steam.

Och en annan sak som är värt att notera är att du inte har upp till 30/30Mbit, utan du har upp till 30/12Mbit. Detta står i klartext när man beställer tjänsten.

Visste inte skillanden mellan MB och Mbit trodde det var samma sak

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att om du kör en wifi anslutning kan du få sämre hastighet också. Men du kanske kör kabel och då kan du bortse från detta lilla inlägg

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaren:

men förstår fortfarande inte hur jag bara kan ladda ner på 2.3 Mb/s som det står på Steam

Därför att steam har väl sina servrar i USA, tror inte de har servrar runt hela världen som t.ex google. Så hastigheter går ned beroende på sträcka. Om du vill få ut full 30Mbit så måste man i princip ladda ner i Sverige, även inom Europa så kommer hastigheten gå ned lite.

Sedan så beror det även på steam och hur mycket bandbredd de kan leverera till dig. Sedan så är det inte ovanligt att såda tjänster även kappar sina hastigheter så inte en massa med 1Gbit linor går in och ladda ner och tar över hela deras bandbredd.

Permalänk

Jag vet inte om det är uppklarat, men du kanske har missat att Telia har råkat ut för hacker attack? Alla teliakunder är/var påverkade.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VexedRelic:

Därför att steam har väl sina servrar i USA, tror inte de har servrar runt hela världen som t.ex google. Så hastigheter går ned beroende på sträcka. Om du vill få ut full 30Mbit så måste man i princip ladda ner i Sverige, även inom Europa så kommer hastigheten gå ned lite.

Sedan så beror det även på steam och hur mycket bandbredd de kan leverera till dig. Sedan så är det inte ovanligt att såda tjänster även kappar sina hastigheter så inte en massa med 1Gbit linor går in och ladda ner och tar över hela deras bandbredd.

Steam har servrar i alla möjliga länder, däribland Sverige.
Jag får alltid maximal hastighet därifrån (med 100Mbit), med extremt få undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Steam har servrar i alla möjliga länder, däribland Sverige.
Jag får alltid maximal hastighet därifrån (med 100Mbit), med extremt få undantag.

Mm, jag får hastigheten som vi betalat för på steam