Permalänk
Medlem

Trasig cpu

Tjenare! Nu är det så att jag tror att min processor har pajat... Det var nämligen så att för ca 3 veckor sedan så märkte jag att det hände någonting med datorn. Har hållit på med FL studio i kanske ett år eller så och jag har aldrig haft några som helst problem men för ca 3 veckor sedan så började helt plötsligt fl studios lagga. Köpte även far cry 4 och även det laggade. CS och LOL funkar okej men ligger på låg fps i fc4 trots att jag har på lägsta grafik... (tror inte det är grafikkortet då fl studios också laggar och det borde väl bara ta på processorn?) Dessutom så upplevde jag lite samma sak med min förra processor när den pajade som jag känner nu med den nyare.

Jag har även kört ett cinebench och fick detta resultat - http://gyazo.com/9e396b34795c5530cbf23c20276a74a0

Ska tillägga att jag bytte processor och moderkort för ungefär ett år sedan till
MSI B85M E45 och Intel core i5 4670. kändes lite tråkigt att behöva byta igen men om det är det som krävs så måste jag väl göra det. Men kan det vara något annat som ligger bakom? allt annat till datorn är ca 2-3 år gammalt så det kanske är nå annat så som psu eller ram som har börjat spöka? Ska även lägga till att jag märker en stor skillnad på hur processorn presterar från session till session. Ibland så funkar den och och ibland så laggar den mer

Är inte speciellt kunnig så ös på med eran egna erfarenhet och teorier //Axel

Permalänk
Medlem

Kolla resurhanteraren i windows så ingen process ligger och drar all kraft.

Sen om jag ej kommer på ngt annat skulle jag formatera och köra in nytt OS och kolla om felet är kvar så det inte bara är ngn mjukvara som strular. Onödigt att börja dra i hårdvaran om det inte är ngt fel.

I samma veva så om du inte redan har så lägg in senaste BIOS på mobot etc så att är tipp topp. Tror inte ny bios löser dina problem du beskriver men lika bra att göra.

Sen skumt att du har processorer som pajar, är imo väldigt ovanligt. Eller processor då du haft en som pajat innan. Har du kollat tempen med hw monitor etc så kylningen fungerar som den skall?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Kolla CPU-temp också just in case. Om processorn går väldigt varm klockar den ner sig för att undvika överhettning då går det mesta rejält segt.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och bra svar!! Glömde säga att jag har en vattenkylare och tempen ligger just nu på 30 under idle så jag vet inte om det kan vara det. Gjorde nyss en systemåterställning så om det är det du syftar på med att "formatera" så vet jag inte om det kan hjälpa så mycket.

Sen så tror jag anledningen till att min gamla processor kraschade var för att jag provade öveklocka den (stabilt) på 3.8 ghz, blev lite övermodig och drog upp den till 4.0 och efter det så blev det lite samma som denna gång. Helt plötsligt så blev den bara seg och inga program funkade så bra något mer.

Provade faktiskt överklocka denna processor när jag nyligt hade köpt den men moderkortet jag har är ju minst sagt dålig så det blev nånting fel. Drog upp den till 3.8 vilket var max som gick i bios och det funkade fint. Märkte dock efter ett litet tag att den gick ner till typ 3.6 ghz när processorn var på heavy load och sen när den stod på idle så gick den upp igen till 3.8 så efter det så drog jag tillbaks den till original 3.4 och så har det varit ända sedan dess. Detta var ju då ungefär ett år sedan och jag har lite svårt att tro att processorn skulle gå sönder av detta när det till och med står att den kan vara på 3.8 när den är på "boost".

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Tack för snabba och bra svar!! Glömde säga att jag har en vattenkylare och tempen ligger just nu på 30 under idle så jag vet inte om det kan vara det. Gjorde nyss en systemåterställning så om det är det du syftar på med att "formatera" så vet jag inte om det kan hjälpa så mycket.

Sen så tror jag anledningen till att min gamla processor kraschade var för att jag provade öveklocka den (stabilt) på 3.8 ghz, blev lite övermodig och drog upp den till 4.0 och efter det så blev det lite samma som denna gång. Helt plötsligt så blev den bara seg och inga program funkade så bra något mer.

Provade faktiskt överklocka denna processor när jag nyligt hade köpt den men moderkortet jag har är ju mist sagt bra så det var nånting fel. Drog upp den till 3.8 vilket var max som gick i bios och det funkade fint. Märkte dock efter ett litet tag att den gick ner till typ 3.6 ghz när processorn var på heavy load och sen när den stod på idle så gick den upp igen till 3.8 så efter det så drog jag tillbaks den till original 3.4 och så har det varit ända sedan dess. Detta var ju då ungefär ett år sedan och jag har lite svårt att tro att processorn skulle gå sönder av detta när det till och med står att den kan vara på 3.8 när den är på "boost".

Nej jag menar formatera hela hårddisken. Rensa helt så den är tom och sen installera windows igen.

30 idle låter ok men lite högt för vattenkyl idle. Jag ligger på 27-33 grader på kärnorna i idle på min 4670k med luftkylning, dock en noctua men fläktarna kör jag bara på 900varv av 1300max, men tycker vatten borde få ner din lägre. Inget fel med 30 men kan du kolla när du kör under load också så det inte springer iväg då om ngt skulle vara defekt med kylningen. Jag tror inte cpun skadats av din överklockning. Ändrade du bara multipliern eller frekvensen eller du lekte med spänningen också?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Nej jag menar formatera hela hårddisken. Rensa helt så den är tom och sen installera windows igen.

30 idle låter ok, du kan kolla när du kör under load också så det inte springer iväg då. Jag tror inte cpun skadats av din överklockning. Ändrade du bara multipliern eller frekvensen eller du lekte med spänningen också?

Har för mig att jag bara ändrade multipliern men i mina desperata försök att få bort så att ghz:en inte skulle sjunka när processorn var under load såkan jag nog ha ändrat spänningen en aning men i sådana fall var det inte mycket och framför allt inte länge då jag märkte att inget funkade.

Okej men hur formaterar man om då? måste man in i bios å gorma för då kommer jag till ännu ett problem där mitt tangenbord inte startar i tid för att man ska hinna klicka in sig i bios...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Har för mig att jag bara ändrade multipliern men i mina desperata försök att få bort så att ghz:en inte skulle sjunka när processorn var under load såkan jag nog ha ändrat spänningen en aning men i sådana fall var det inte mycket och framför allt inte länge då jag märkte att inget funkade.

Okej men hur formaterar man om då? måste man in i bios å gorma för då kommer jag till ännu ett problem där mitt tangenbord inte startar i tid för att man ska hinna klicka in sig i bios...

Nej, först bör du spara allt du vill spara från din hårddisk på en annan hårddisk lr usb minne om det får plats eller hur du löser det.

Sen behöver du windows installationsskivan eller windows installation på usb minne. Vet ej om du har det på skiva eller köpt nedladdning?

Sen blir det iofs problem för bootar biosen windows från din hd först kommer du aldrig få chansen att boota från skivan eller från usb och starta windowsinstallationen från vilken du formaterar hårddisken.

Vad är det med ditt tangentbord? Du kan inte låna ngns tangentbord eller ngt?
Eller om du tar restart i windows och när windows stängts trycker du hela tiden på bios knappen eller tangentbordet stänger sig vid restart också?
Är inte bara när man slår på strömmen du kommer åt bios. Skall gå vid en omstart med och tänker om tangentbordet håller sig igång under en restart.

Men du hade varit inne och överklockat har du bytt tangentbord efter det? Eller du körde program?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Men grejen är den att när jag skulle göra en systemåterställning så använde jag mig av installationsskivan men jag fick ändå någon mapp kvar på hårddisken som jag hade innan jag avinstallerade. Fick också en mapp som hette windows.old eller något men den tog jag bort. Är det detta du menar eller har jag gjort fel på något sätt?

Det där med omstart vet jag ingenting om men tror att tangenbordet stänger av då också. Jag tror det är för att jag bara har en usb-kabel till den och inte ps/2. är för övrigt ett CM storm quickfire tk om det säger dig nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Men grejen är den att när jag skulle göra en systemåterställning så använde jag mig av installationsskivan men jag fick ändå någon mapp kvar på hårddisken som jag hade innan jag avinstallerade. Fick också en mapp som hette windows.old eller något men den tog jag bort. Är det detta du menar eller har jag gjort fel på något sätt?

Det där med omstart vet jag ingenting om men tror att tangenbordet stänger av då också. Jag tror det är för att jag bara har en usb-kabel till den och inte ps/2. är för övrigt ett CM storm quickfire tk om det säger dig nånting

Nu är jag osäker men jag tycker ett usb tangentbord skall komma åt bios också. Ngn annan kanske kan bekräfta detta? Kanske ngt skumt med det du har?

Iaf det du gör är inte det jag menar Utan det jag menar är att du skall boota från windows skivan så datron startar från skivan och laddar ingenting från hdn. Sen i windowsinstalltionsprogrammet som startar från skivan där kan du välja din hårddisk och fromatera den så den är helt clean rensad på allt så det inte är ngt virus eller spy/adware eller ngt annat kvar.

I windowsinstallationen får du upp hdn och partionerna på hårddisken. Rekommenderar dig att ta bort partionerna så du har en hd med oallokerat utrymme på och sen väljer du den och formatera eller installera minns ej exakt vilka val man har här. Tar du installera på den gissar jag win snabbformaterar den och det borde räcka men kanske vill formatera den riktigt om det valet finns så hela hårddisken gås igenom så där inte är skadade sektorer etc.

Jag kan rekommendera dig starkt att försöka få tillgång till bios så du kan uppdatera den. Du köpte sakerna får ca 1 år sedan skrev du. bara under 2014 har det kommit 4st uppdateringar till BIOSen i ditt moderkort. Bla med improved USB device compatibility etc.
Har MSI eventuellt ett uppgraderingsvektyg för biosen som du kan köra i windows? jag brukar inte gilla dessa utan vill flasha direkt i biosen men kommer du inte åt den kanske en windows flash löser problemet med att du inte kommer åt biosen med ditt USB tangentbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Mja alltså det tycker jag också men den börjar inte lysa före man kommit till Windowsladdningsbild.

Kan ju försöka mig på en formatering och hoppas på det bästa Men låt säga att det inte blir någon skillnad då. Ska jag prova köpa ett nytt moderkort eller nånting för att se om det blir nån skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Mja alltså det tycker jag också men den börjar inte lysa före man kommit till Windowsladdningsbild.

Kan ju försöka mig på en formatering och hoppas på det bästa Men låt säga att det inte blir någon skillnad då. Ska jag prova köpa ett nytt moderkort eller nånting för att se om det blir nån skillnad?

Problemet är att kan du inte boota från din windows skiva så kan du inte formatera heller. Inte på ett enkelt sätt iaf
Om du sätter in din windowsskiva och den bootar från skivan själv eller om du får ett val att boota från skivan så är läget lugnt.

Blir det ingen skillnad så vetikatten vart man skall börja. Kollade du CPU tempen under belastning så den inte for iväg då?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Problemet är att kan du inte boota från din windows skiva så kan du inte formatera heller. Inte på ett enkelt sätt iaf
Om du sätter in din windowsskiva och den bootar från skivan själv eller om du får ett val att boota från skivan så är läget lugnt.

Blir det ingen skillnad så vetikatten vart man skall börja. Kollade du CPU tempen under belastning så den inte for iväg då?

kollade nu och när alla kärnor ligger på 100% load så låg temperaturen som högst på 47grader har sänkt fläkten till radiatorn på kylaren så den inte ska låta så mycket (den började klicka när den snurrade fort). Kanske är därför tempen är som den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

kollade nu och när alla kärnor ligger på 100% load så låg temperaturen som högst på 47grader har sänkt fläkten till radiatorn på kylaren så den inte ska låta så mycket (den började klicka när den snurrade fort). Kanske är därför tempen är som den är

47grader är inga problem alls. Så CPU tempen är inte problemet iaf.

Här är listan på biosversiner till ditt mobo. Köpte du det för ca ett år sedan har du kanske version 10.1 eller 10.2 om du har tur eller sitter du på 10.0 vilken är första. Och nu är den uppe i 10.7 så är en hel del uppdateringar gjorda sen du köpte ditt. Och ser MSI har update tool till wondows, Live Update 6, jag rekommenderar dig att få uppdaterat biosen då rätt mycket verkar ha fixats från de tidiga versionerna.
http://www.msi.com/support/mb/B85ME45.html#down-bios

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

47grader är inga problem alls. Så CPU tempen är inte problemet iaf.

Jag får la fibbla lite med formatering nu ikväll så får jag se vad som händer. Tack så hemskt mycket för din tid stimpen! Uppskattas enormt! Var inte speciellt sugen på att köpa en ny processor igen speciellt inte då den har funkat så bra innan och jag tycker ju att dom borde hålla längre... Ett nytt graffakort sure men inte processor :/ Aja det kan inte hjälpas! Fungerande dator måste man ju ha! Åter igen tack som fan för alla snabba och trevliga svar

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att det är mycket ovanligt att en processor går sönder vid normal användning. Mycket troligare att man har problem med moderkort, minnen, osv.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Tjenare! Nu är det så att jag tror att min processor har pajat... Det var nämligen så att för ca 3 veckor sedan så märkte jag att det hände någonting med datorn. Har hållit på med FL studio i kanske ett år eller så och jag har aldrig haft några som helst problem men för ca 3 veckor sedan så började helt plötsligt fl studios lagga.

Skulle det vara CPU-relaterat låter det som throttling, men min främsta tanke är om du provat köra ett vettigt anti-spywareprogram som exempelvis SpyHunter. Om du laddar hem ett program och inte väljer customalternativet när du installerar får du i väldigt många fall med skräpprogram, exempelvis PC Doctor, PC Speed Up och allt vad de heter, som drar rejält med bakgrundsresurser utan att göra någon nytta överhuvudtaget. Det låter väldigt enkelt, men believe it or not; jag själv kör det en gång i veckan och hittar rätt mycket oförväntat skräp som följt med diverse nedladdningar och installationer, trots att jag alltid väljer custom-alternativet.

En annan tanke går till hårddisken. Har du en SSD och haft en anledning att stänga av via den fysiska startknappen på datorn, kan det leda till att registerposter, filer och liknande blivit korrupta, och därför tar längre tid eller inte är möjliga att läsa in. Kör checkdisk (högerklick på disken i utforskaren, verktyg, kontrollera nu). Har du en HDD är tipset att defragmentera, dock skulle detta märkas på en allmän seghet oavsett användningsområde; så jag tvivlar på att det är fallet.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Gör en CMOS-reset (ut med batteriet i 5 minuter), så är datorn helt standard.

Kan vara en ostabil klock du gjort, eller något har blivit fel. Alltid bra att felsöka med standardklocken, så man kan utesluta några fel där.

Kört CCCleaner? Låter konstigt att datorn helt plötsligt börjar lagga.

MemTest kan du även prova några timmar, se om minnet fungerar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vill bara flika in att det är mycket ovanligt att en processor går sönder vid normal användning. Mycket troligare att man har problem med moderkort, minnen, osv.

Jag kände lite samma. Vet att mitt moderkort är skit men det känns inte som att det är det som är felet för mig just nu men tycker du att jag ska köpa nya ram minnen och ett moderkort eller är det ingen ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Jag kände lite samma. Vet att mitt moderkort är skit men det känns inte som att det är det som är felet för mig just nu men tycker du att jag ska köpa nya ram minnen och ett moderkort eller är det ingen ide?

Köp inget nytt än, gör som de andra skrev med ta ut cmos batteriet, kör cleaner program och till slut omformatering och ominstallation ifall inte fler bra ideer kommer.

Strular den efter det då kan man börja dra i att byta hårdvara. Annars är det kasta pengar i sjön om det nu är windows som strular eller ngt virus eller felaktiga inställningar i bios.

Ditt mobo är nog inte skit, helt ok mobo imo kanske inte bästa till överklockning men normal användning skall det funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Skulle det vara CPU-relaterat låter det som throttling, men min främsta tanke är om du provat köra ett vettigt anti-spywareprogram som exempelvis SpyHunter. Om du laddar hem ett program och inte väljer customalternativet när du installerar får du i väldigt många fall med skräpprogram, exempelvis PC Doctor, PC Speed Up och allt vad de heter, som drar rejält med bakgrundsresurser utan att göra någon nytta överhuvudtaget. Det låter väldigt enkelt, men believe it or not; jag själv kör det en gång i veckan och hittar rätt mycket oförväntat skräp som följt med diverse nedladdningar och installationer, trots att jag alltid väljer custom-alternativet.

En annan tanke går till hårddisken. Har du en SSD och haft en anledning att stänga av via den fysiska startknappen på datorn, kan det leda till att registerposter, filer och liknande blivit korrupta, och därför tar längre tid eller inte är möjliga att läsa in. Kör checkdisk (högerklick på disken i utforskaren, verktyg, kontrollera nu). Har du en HDD är tipset att defragmentera, dock skulle detta märkas på en allmän seghet oavsett användningsområde; så jag tvivlar på att det är fallet.

Har gjort en systemåterställning och kört lite Ccleaner utan vidare framgångar så jag vettifan om det kan vara (bara det) känns som att det måste vara nånting annat också iaf. Defragmentera hade ju kanske kunnat vara nånting då jag faktiskt har upplevt datorn allmänt seg men det är främst när jag använder program som tar mycket på processorn så som fl studio och fc 4

Vad är throttling för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axel98k:

Har gjort en systemåterställning och kört lite Ccleaner utan vidare framgångar så jag vettifan om det kan vara (bara det) känns som att det måste vara nånting annat också iaf. Defragmentera hade ju kanske kunnat vara nånting då jag faktiskt har upplevt datorn allmänt seg men det är främst när jag använder program som tar mycket på processorn så som fl studio och fc 4

Vad är throttling för något?

throttling är när du kör för hög frekvens på cpun. Iaf prollen funkar men det är typ overload så den blir långsam istället för snabb av den högra frekvensen.

Och nu stänger du av din dator. Drar ur strömsladden. Öppnar datorn. Letar upp batteriet (silvrigt runt och brukar synas tydligt) som sitter på moderkortet och pillrar ur det och låter det som ovan skrev vara ur fem minuter och sen sätter du tillbaka det och kopplar ihop allt och kollar.
Kollade MSIs hemsida och batteriet sitter precis ovanför grafikkortet. Lite snett mellan grafikkortet och CPUn. Kom ihåg vilket håll den satt år. Texten uppåt synlig och blanka "lilla" sidan nedåt.

Det är steg 1. sen rapporterar du här om det blev ngn skillnad
Så vi kan börja utesluta saker än att samla teorier på hög

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

throttling är när du kör för hög frekvens på cpun. Iaf prollen funkar men det är typ overload så den blir långsam istället för snabb av den högra frekvensen.

Och nu stänger du av din dator. Drar ur strömsladden. Öppnar datorn. Letar upp batteriet (silvrigt runt och brukar synas tydligt) som sitter på moderkortet och pillrar ur det och låter det som ovan skrev vara ur fem minuter och sen sätter du tillbaka det och kopplar ihop allt och kollar.

Det är steg 1. sen rapporterar du här om det blev ngn skillnad
Så vi kan börja utesluta saker än att samla teorier på hög

Ska bli!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

throttling är när du kör för hög frekvens på cpun. Iaf prollen funkar men det är typ overload så den blir långsam istället för snabb av den högra frekvensen.

Och nu stänger du av din dator. Drar ur strömsladden. Öppnar datorn. Letar upp batteriet (silvrigt runt och brukar synas tydligt) som sitter på moderkortet och pillrar ur det och låter det som ovan skrev vara ur fem minuter och sen sätter du tillbaka det och kopplar ihop allt och kollar.
Kollade MSIs hemsida och batteriet sitter precis ovanför grafikkortet. Lite snett mellan grafikkortet och CPUn. Kom ihåg vilket håll den satt år. Texten uppåt synlig och blanka "lilla" sidan nedåt.

Det är steg 1. sen rapporterar du här om det blev ngn skillnad
Så vi kan börja utesluta saker än att samla teorier på hög

Okej nu har jag gjort det. Blev tyvärr ingen större skillnad angående lagget osv men mitt antivirus program har blivit kokko och har börjat tro att google är ett virus eller nånting Sen så blev tydligen mitt windows förfalskat också men det går ju att fixa. En bra sak som jag faktiskt fick ut av att dra ut batteriet var att nu funkar tangentbordet som det ska angående startup.

Nästa steg!

Permalänk

Hur är hälsan på din hdd? Börjar den bli kass blir det segt.

Visa signatur

Nuvarande: Evga Supernova G2 750W, MSi x79A-GD65 8D, i7-4930K, Thermalright Ultra-120 eXtreme, Samsung SSD 850 evo-250GB, 16GB G-skill RipjawsZ cl8, Radeon RX Vega 56, Win 10
Gamlingen: Gigabyte EP45-DS3P, q6600 @3,2 Ghz. Geforce GTX 460, 6 gb corsair 6400cl4, vista64 SP2

Permalänk
Skrivet av axel98k:

Mja alltså det tycker jag också men den börjar inte lysa före man kommit till Windowsladdningsbild.

Kan ju försöka mig på en formatering och hoppas på det bästa Men låt säga att det inte blir någon skillnad då. Ska jag prova köpa ett nytt moderkort eller nånting för att se om det blir nån skillnad?

I BIOS ställer man ofta in om USB skall vara på för fullt vid boot eller bara delvis. (heter lite olika på olika moderkort) Har man "USB partial" så brukar inte USB-tangentbord fungera förens OS startat. Vilket kan skapa ett moment-22 om man inte har ett PS2-tangentbord som ligger och skräpar.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stimpen:

throttling är när du kör för hög frekvens på cpun. Iaf prollen funkar men det är typ overload så den blir långsam istället för snabb av den högra frekvensen.

Och nu stänger du av din dator. Drar ur strömsladden. Öppnar datorn. Letar upp batteriet (silvrigt runt och brukar synas tydligt) som sitter på moderkortet och pillrar ur det och låter det som ovan skrev vara ur fem minuter och sen sätter du tillbaka det och kopplar ihop allt och kollar.
Kollade MSIs hemsida och batteriet sitter precis ovanför grafikkortet. Lite snett mellan grafikkortet och CPUn. Kom ihåg vilket håll den satt år. Texten uppåt synlig och blanka "lilla" sidan nedåt.

Det är steg 1. sen rapporterar du här om det blev ngn skillnad
Så vi kan börja utesluta saker än att samla teorier på hög

Nej och åter nej detta är inte CPU-throttling.

http://www.computerhope.com/jargon/p/procthro.htm

Läs och begrunda.

Gott Nytt År!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)