Gainward GTX 780 fläkt fast på 100%

Permalänk
Medlem

Gainward GTX 780 fläkt fast på 100%

Hej, jag har ett Gainward GTX 780 Phantom och har problem med att fläkten drar igång till 100% trots att datorn är idle. Det har hänt några gånger förut, men ordnat sig själv utan någon speciell åtgärd, men nu verkar det inte vilja försvinna. Fläkten brummar alltså upp i 100%. När man är inne i BIOS så är den som vanligt (tyst) men så fort Windows 8.1 startar upp så drar fläktarna igång. Har kontrollerat temperaturen som enligt Gainwards EXPERTool ligger på 32c. Luften från kortet är inte heller märkbart varm.

*Har testat att byta PCIE slot på kortet
*Har testat att installera om NVIDIA drivers med ren installation

Hittade en tråd via google som snackade om att det förmodligen är någon GPU BIOS problem och kollat runt i ASUS UEFIn efter diverse PCIe inställningar som kanske bråkar, men har inte kommit så mkt längre.

Någon som har en aning om vad det kan bero på och ev lösning på problemet? Datorn funkar ju utan några problem så vitt jag kan märka, men är ju lite oroande (och jobbigt) när fläktarna blåser på så hårt konstant.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa avinstallera gainwards styrporgram,
och sen installera MSI Afterburner, i vilket du kan anpassa fläktkurvan själv.

I afterburner kan du även ställa in fläkthastigheten manuellt. Ett bra sätt att testa om fläktstyrningen ens fungerar.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att reklamera kortet om du har garnati kvar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bas Rutten:

Du kan ju alltid testa avinstallera gainwards styrporgram,
och sen installera MSI Afterburner, i vilket du kan anpassa fläktkurvan själv.

I afterburner kan du även ställa in fläkthastigheten manuellt. Ett bra sätt att testa om fläktstyrningen ens fungerar.

Jo juste glömde jag skriva, men gainwards program visar att fläkten är på 33% (dvs idle hastighet) och händer inget när jag försöker ändra hastigheten. Så det tyder ju på att nåt med kopplingen till själva fläktstyrningen verkar va problemet. Ska testa om det funkar med MSI Afterburner.

Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl bara att reklamera kortet om du har garnati kvar.

Jo det är sant, men om det är nåt som relativt lätt går att åtgärda själv så försöker jag ju gärna det först.