Datorn sa poff och skärmen blev svart!

Permalänk
Medlem

Datorn sa poff och skärmen blev svart!

Hej.

Jag satt vid datorn och slösurfade lite och helt plötsligt poffade det till i datorn. Jag märkte sedan att skärmen hade blivit svart och jag stängde genast v datorn. Jag tof sedan fram en lampa för att ta en närmare titt på den. Det var lite damm men inget svart eller annat utöver det vanliga. Jag startade upp datorn för att se om den skulle börja fungera igen, men ingen bild även fast datorn gick igång som den skulle, alla fläcktar snurrade och det var inga konstiga ljud eller liknande. Då bestämde jag mig för att ta en riktig noga titt på grafikkortet, ett Gtx 670 direct CUll. När jag hade tittat ett tag så hittade jag detta:

I mitten.

Nere vid vänstra hörnet utav vrm:et

Man kan se lite sot från explotionen.

Jag har inte överklockat eller liknande och jag köpte kortet strax efter jul för 2 år sedan utav Komplett.se. Vad ska jag göra nu? Har jag någon garanti kvar eller är det bara att köpa nytt?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Avstängd

Varför inte kontakta komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Varför inte kontakta komplett?

Håller på med det nu, ville höra vad ni har att säga. Förväntade mig lite mer av ett så kvalitets-grafikkort.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Ingen som har något att säga?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcsmen:

Ingen som har något att säga?

Finns väl egentligen inte så mycket mer att säga om du har felsökt och startat upp datorn med ett annat grafikkort och den fungerar då?

Permalänk
Medlem

Om man går på Komplett, så är det det här man ser nästan direkt om man kollar på det kortet.

Fabriksgaranti (mån): 36

https://www.komplett.se/asus-geforce-gtx-670-2gb-physx-cuda/7...

Frågan är dock om den gäller, då du plockat i sär kortet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Vad har du för nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är hur du har med garanti nu när du redan plockat isär kortet. brukar sitta små lappar typ "Warrenty viod if removed" och den lär ju vara borta nu och isf så lär dom nog kanske inte ta emot det då dom kommer spela på handhavande fel om du har otur!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Ingen som har något att säga?

Bränd VRM = RMA om garati finnes s.k, annars kasta och köp ett 970 vetja?

God Jul För Fan!

/Hundskitjollen

EDIT: som tidigare talare sade, ingen warranty sticker ingen garanti tyvärr :/

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Inaktiv

På vissa grafikkort finns det en klisterlapp angående garantin, mitt på skruven, alltså så mönstret på skruven är "skyddat" av klisterlappen.
Om det fanns på ditt grafikkort, borde du tänkt att använda en tång istället så du snurrar upp skriven med tången så förstör man inte klistermärket.

Permalänk
Moderator
Moderator

Fortsatta bumpningar trots flertal tidigare tillsägningar.

*Tråd låst.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.