måste man använda BBBs skit modem eller kan man köpa en egen?

Permalänk
Inaktiv

måste man använda BBBs skit modem eller kan man köpa en egen?

jag vill alltså skicka tillbaka deras smutsiga modem och använda mitt eget, funkar det eller måste jag använda deras modem för att koppla upp mig till internet?

om inte, kan ni rekommendera ett bra modem?

Permalänk

Även jag vill veta detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

jag vill alltså skicka tillbaka deras smutsiga modem och använda mitt eget, funkar det eller måste jag använda deras modem för att koppla upp mig till internet?

om inte, kan ni rekommendera ett bra modem?

Skrivet av Melinho2895:

Även jag vill veta detta.

Har fiber och TV från BBB och för att Tv ska fungera måste jag använda deras router. Har man inte Tv så ska det funka med vilket du än vill använda.

Permalänk
Inaktiv

glömde tillägga att jag använder ADSL och inte fiber

Permalänk
Inaktiv

Vad är problemet med deras? Frågar av nyfikenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad är problemet med deras? Frågar av nyfikenhet.

De stängde av webgränssnittet när de upptäckte säkerhetsriskerna istället för att försöka lösa problemet, och förr när det fungerade var det ändå buggigt och tja, en allmänt skitdålig router. 802.11AC skiner också med sin frånvaro.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Byt ISP?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad är problemet med deras? Frågar av nyfikenhet.

Mycket problem med bland annat säkerheten i deras (många nyheter på sistonde).

Hur som helst. Du kan använda deras modem som enbart brygga och koppla ihop det med en egen router för att få bättre prestanda på t.ex. Wifi täckningen.
Detta har jag gjort hos mina föräldrar och det fungerar utmärkt!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Nej.

Ryck splittern (den i telejacket) o gör en reset. Logga in med 192.168.1.254 user/1234 o sedan WAN -> ändra routing till bridge -> apply. koppla sedan in tv o voip på modemet och egen router i valfri ethernet. problem solved!

Permalänk
Medlem

Nedanstående gäller anslutning via fiber så det är tyvärr inget på frågan.

Möjligt att man har ändrat något men när jag hade bredbandsbolaget så körde jag med en switch och använda bara "routern" för den fasta telefonin. Även tv-boxen anslöts via switchen.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Man behöver inte använda ens ISP´s modem, oavsätt ISP. (Internet Service Provider)
Där i mot, OM du bytar ut deras medskickade modem till ett eget införskaffat, kommer du INTE få support från ISP´n.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk

Jag har Telias ADSL och bytte ut deras Thomson mot en ASUS DSL-N55U. Jag behövde göra en google-sökning på vilka ADSL-inställningar Telia använder och de var inte svåra att hitta. Sedan fungerade allt som det skulle (bättre än tidigare). Så här ser inställningarna ut: http://i.imgur.com/CMwCShO.png. De kan vara annorlunda för BBB så sök runt lite.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Man behöver inte använda ens ISP´s modem, oavsätt ISP. (Internet Service Provider)
Där i mot, OM du bytar ut deras medskickade modem till ett eget införskaffat, kommer du INTE få support från ISP´n.

Du kan få hjälp med grundläggande saker ifall du inte orkar lära dig själv hur dina grejjer fungerar, men självlart får du inte full kostnadsfri support för en egen utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Du kan få hjälp med grundläggande saker ifall du inte orkar lära dig själv hur dina grejjer fungerar, men självlart får du inte full kostnadsfri support för en egen utrustning.

Ska man vara petig, "Vi kommer inte ge support på modemet" säger/skriver dom.
Och eftersom folk oftast vill ha support på modem, blir det ingen support om man har bytat.
Kanske var lite otydlig med min text.

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Ska man vara petig, "Vi kommer inte ge support på modemet" säger/skriver dom.
Och eftersom folk oftast vill ha support på modem, blir det ingen support om man har bytat.
Kanske var lite otydlig med min text.

Inte alls. Är man trevlig och frågar "vad behöver jag göra" så får du säkerligen tips. Men ni måste ju förstå att de sitter och matar kö och inte har tid eller betalt för att gå in och konfigurera eran egen router? däremot lite kortfattat vad ni ska ändra hjälper de gärna till med, om ni hamnar hos en erfaren supporter såklart som vet.

Permalänk
Entusiast

Oftast kan man bara strunta i routern/brandväggen er ISP har levererat. Men ibland så finsn det något som gör att man måste använda deras förinställda router med deras specialmjukvara/inställningar. Det finns ett par lösningar:

Kontakta ISPn och be om att få routern konfigurerad i "passthrough" -läge. Själv har jag kontaktat bredbandsbolaget om detta, och det var inga problem.
Sedan är det bara att ansluta sin egen router/brandvägg. Det blir visserligen en låda på lådan, men inget som stör funktionsmässigt sett. Samtidigt behåller man sin IP-telefoni och/eller IP-TV.

...eller...

Kontakta ISPn och be om de nödvändiga inställningarna som behövs för att få IP-telefoni och IP-TV att fungera. I regel handlar det om att konfigurera en eller ett par VLAN-inställningar. (OBS: Virtual LAN, inte Wireless LAN. Skillnad på "V" och "W"). Oftast ställer ISPn upp på att ge en de nödvändiga uppgifterna. Sedan är det bara att konfigurera upp sin egen router. Tänk på att inte alla routrarna har vad som behövs för att kunna propert konfigurera VLAN.

Titta efter routrar som klarar av att köra DD-WRT eller liknande tredjepart-firmwares.

Bredbandsbolaget och Bahnhof är ett par ISPer som jag inte haft några problem med när man frågar efter dessa uppgifter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

har ADSL+ fortfarande, bredbandsbolaget erbjuder endast detta där jag bor