Microsoft utgivare för Rise of the Tomb Raider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tala om för Apple hur mycket mer pengar de kan tjäna om de släpper OSX och iOS fritt, eller i alla fall börja göra produkter för massmarknaden i stället för att bara hålla sig i de dyrare kategorierna... Däremot blir det spännande att se hur Microsoft nu påverkas när man börjat släppa på "inlåsningen" av MS Office till Windows!

Nu lär Rise of the Tomb Raider vara exklusivt för XBox då Microsoft erbjudit sig att ta en stor del av risken för att utveckla denna titel (d.v.s. Square Enix fick en påse pengar up-front), visst kan det vara så att man tjänar mer på att undvika en sådan uppgörelse men då måste man också ha råd att ta smällen om det inte går bra.

Sedan får man vara lite realist till hur viktig PC är för totalförsäljningen av ett spel
Tomb Raider (2013): 5% av alla sålda exemplar så här långt är på PC
FIFA 15: 1% på PC
Watch Dogs: 3% på PC
Far Cry 4: 7% på PC

Så till och med ett FPS som FC4 ger mer än 10 sålda kopior på konsol per försäljning för PC. Fler väljer att köra den titeln på Xbox360 och PS3 än på PC.

Marknadsmässigt kan inte en speltillverkare helt enkelt inte låta bli att först och främst rikta sina AAA-titlar mot konsoler, att spelen kommer på PC är ska man nästan se som en snäll gest.

Vgchartz har väl bara data på fysiska kopior?

Och sen är det väl knappast en nyhet att sportspel (förutom managingspel) säljer bäst på konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wallewallix:

Helt enig med dig, klart ett av de bästa släppen 2013.
Tror inte jag haft en sådan känsla för en karaktär sedan Max Payne 1

Jo, jag tyckte man fick till presentationen av Lara riktigt bra. Inte så vanligt att jag personligen bryr mig om karaktären jag spelar utanför RPG-genren men i detta spel så kom man riktigt nära på något vis.

Skrivet av Yoshman:

Tala om för Apple hur mycket mer pengar de kan tjäna om de släpper OSX och iOS fritt, eller i alla fall börja göra produkter för massmarknaden i stället för att bara hålla sig i de dyrare kategorierna... Däremot blir det spännande att se hur Microsoft nu påverkas när man börjat släppa på "inlåsningen" av MS Office till Windows!

Nu lär Rise of the Tomb Raider vara exklusivt för XBox då Microsoft erbjudit sig att ta en stor del av risken för att utveckla denna titel (d.v.s. Square Enix fick en påse pengar up-front), visst kan det vara så att man tjänar mer på att undvika en sådan uppgörelse men då måste man också ha råd att ta smällen om det inte går bra.

Sedan får man vara lite realist till hur viktig PC är för totalförsäljningen av ett spel
Tomb Raider (2013): 5% av alla sålda exemplar så här långt är på PC
FIFA 15: 1% på PC
Watch Dogs: 3% på PC
Far Cry 4: 7% på PC

Så till och med ett FPS som FC4 ger mer än 10 sålda kopior på konsol per försäljning för PC. Fler väljer att köra den titeln på Xbox360 och PS3 än på PC.

Marknadsmässigt kan inte en speltillverkare helt enkelt inte låta bli att först och främst rikta sina AAA-titlar mot konsoler, att spelen kommer på PC är ska man nästan se som en snäll gest.

Nu har jag inte haft så mycket koll på just detta spel innan men kan inte den bistra sanningen vara att Rise of the Tomb Raider troligen aldrig blivit av om inte någon plattformsägare hoppat in? Lite som med Bayonetta 2 för Wii U dvs.

Mycket bra att detta spel kommer, föregångaren var fantastisk. Dock har jag full försåelse för att många blir besvikna som inte har plattformen spelet lanseras för. Samtidigt har denna serie alltid varit en multiplattforms titel, själv spelade jag första spelet på en Sega Saturn för första gången. Har även spelat det på PC men har aldrig kommit mig för att spela igenom det, tyvärr.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kabex:

Vgchartz har väl bara data på fysiska kopior?

Och sen är det väl knappast en nyhet att sportspel (förutom managingspel) säljer bäst på konsol.

Skickades från m.sweclockers.com

XCOM: Enemy Unknown som är ett strategispel som inte ens finns till PS4 och XBO lyckas ändå bara sälja 37% på PC... Poängen är inte exakt procent, fördelningen konsol/PC borde göra det uppenbart för alla som skriker att konsoler förstör för PC-gamers att det är konsoler som gör det ekonomiskt försvarbart att fundera på att utveckla de flesta titlar.

Även konsoler har försäljning via andra kanaler och det viktigaste är inte millimeterprecision utan se de stora penseldragen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre för vem? Företaget eller kunderna?

Det självklara är att det är bättre för företaget (ifråga om en principiell bestämmanderätt), men om de "tvingades" sälja till fler marknader så skulle de också göra mer vinst, och fler skulle kunna köpa spelet, alltså bättre för ALLA i slutändan, men det är klart. Det är ju lite "hippt" med neoliberalism nu, men det lägger väl sig så småningom.

Det som är bäst för störst antal människor brukar vinna i längden, och jag tycker även att man som stort, stenrikt företag har ett samhällsansvar.

Jag håller inte med dig
Beror på hur man ser det, ska jag tjäna 1000 kr på att sälja 10 produkter, eller att tjäna 1000 kr på att sälja 100 produkter. Ur ren miljöpåverkan så är det ofta mer negativ påverkan att producera 100 produkter än att producera 10. Så nej sälja mer/till fler marknader innebär inte per automatik högre vinst. Sen finns det personer/kunder som väljer exklusivitet framför "massproduktion". Så vill ett företag rikta in sig exklusivitet, liten produktion så anser jag att det ska vara deras rätt.

Jag har inte "ryckts" med av någon "hipp neoliberalism", jag har haft denna åsikt sen jag läste företagsekonomi på för en sådär 20 år sedan. Sen att jag är liberal i mångt och mycket är kanske en annan femma

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu skulle ju skärmen inte räknas in (vet i tusan hur man ska konfa en pc, för vettigt brukande från soffan användandes enbart kontroll, med enbart en kontroll dock så jag har svårt att se att nån köper en pc och aldrig någonsin bruka tgb/mus...).

Och så kan man ju faktiskt tänka sig att man nyttjar en TV till andra saker än att spela på så att räkna in TV:n är i vilket fall som helst potentiellt missvisande.

Jag har redan trådlöst tgb och mus till HTPCn som jag kan använda men vill ha handkontroll till spel.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Företag har idag redan en rad förpliktelser vid utveckling och försäljning av produkter. Att lägga till krav på tillgänglighet på större marknader skulle inte vara konstigare för de flesta än att följa miljöföreskrifter.

Fast det skulle ju vara helt annorlunda än att följa miljöföreskrifter, eftersom det inte skulle gå att reglera och innebära merkostnader för företaget.

Hur skulle det ens gå till liksom?

"Nej Square Enix, ni får inte släppa Tomb Raider på enbart XBox, ni måste utveckla en version för PS3, PS4, Windows, OSX, Linux, Android, Spectrum, NES..."

Däremot är exklusivitet generellt ren dynga kan jag tycka, men det är ju en annan poäng helt.

Permalänk
Medlem

Videon är gammal men det är exakt så jag känner mig!!!!

Money talks tydligen!!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bättre för vem? Företaget eller kunderna?

Det självklara är att det är bättre för företaget (ifråga om en principiell bestämmanderätt), men om de "tvingades" sälja till fler marknader så skulle de också göra mer vinst, och fler skulle kunna köpa spelet, alltså bättre för ALLA i slutändan, men det är klart. Det är ju lite "hippt" med neoliberalism nu, men det lägger väl sig så småningom.

Det som är bäst för störst antal människor brukar vinna i längden, och jag tycker även att man som stort, stenrikt företag har ett samhällsansvar.

Om du vill att pappa staten ska kontrollera allt så rekommenderar jag dig att flytta till Nord Korea, ett land jag tror du skulle trivas i då de gör precis vad du förespråkar, kontrollerar allt företag får göra. Det vore helt sjukt om man tvingade företag att göra sina produkter tillgängliga på alla plattformar. Speciellt när det faktiskt kräver extra arbete för att släppa det på flera plattformar. Men va fan, vi borde ju såklart kräva att användare på Sweclocker skriver sina inlägg i alla de språk som 5% eller mer av jordens befolkning kan tala Det skulle innebära att fler kan läsa inläggen, få kunskap, samt kommentera och diskutera. Vilket skulle ge SWEC mer reklamintäkter på grund av ökat användarantal, vilket ger mer pengar i skatt till staten som skulle kunna användas för att förbättra välfärden. Alltså bättre för ALLA i slutändan. (/s)

Som tur är så är liberalismen du hatar mycket mer populär än den kommunism du förespråkar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om du vill att pappa staten ska kontrollera allt så rekommenderar jag dig att flytta till Nord Korea, ett land jag tror du skulle trivas i då de gör precis vad du förespråkar, kontrollerar allt företag får göra. Det vore helt sjukt om man tvingade företag att göra sina produkter tillgängliga på alla plattformar. Speciellt när det faktiskt kräver extra arbete för att släppa det på flera plattformar. Vi borde ju såklart kräva att användare på Sweclocker skriver sina inlägg i alla de språk som 5% eller mer av jordens befolkning kan tala Det skulle innebära att fler kan läsa inläggen, få kunskap, samt kommentera och diskutera. Vilket skulle ge SWEC mer reklamintäkter på grund av ökat användarantal, vilket ger mer pengar i skatt till staten som skulle kunna användas för att förbättra välfärden. Alltså bättre för ALLA i slutändan. (/s)

Halmgubbe godmiddag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Halmgubbe godmiddag.

Företag har idag redan en rad förpliktelser vid utveckling och försäljning av produkter. Att lägga till krav på tillgänglighet på större marknader skulle inte vara konstigare för de flesta än att följa miljöföreskrifter.

Halmdocka brukar man säga :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Halmgubbe godmiddag.

Herr Kommunist. Förklara nu skillnaden mellan att tvinga alla användare att skriva på alla stora språk, och att utvecklare måste göra sin produkt tillgänglig på alla stora plattformar. Och nej. Argumentet "Jag hatar alla rika personer och företag och vill göra det svårare för dem" är inget godtagbart argument för att det finns en skillnad. Båda två fallen skulle innebära massa extra jobb för personerna som skriver inlägg eller som tillverkar produkten. Men båda fallen skulle kunna ge extra inkomster.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror absolut att de skulle kunna tjäna mer pengar än vad de gör idag. Dessutom är det inte ett likhetstecken mellan att släppa något fritt och att släppa på fler plattformar.

En snäll gest.. Har du någonsin jämfört grafiken på PC och dagens konsoler? Vän av ögongodis kräver en PC-release. Dessutom är det kortsiktigt att tänka "follow the money" som företag. Det försökte ju Microsoft med Windows 8 vilket resulterade i deras största fiasko på 6 år. Så att tänka längre än dollargrinet räcker kan vara smart.

Varför då? Det funkar ju uppenbarligen

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan får man vara lite realist till hur viktig PC är för totalförsäljningen av ett spel
Far Cry 4: 7% på PC

Håller med dig i övrigt, men denna "kan" ju bero på att detta spel ges bort nästan gratis i kampanjer för allt mellan SSD diskar till Grafikkort och Steam rea (eller som kompensation för buggiga spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig i övrigt, men denna "kan" ju bero på att detta spel ges bort nästan gratis i kampanjer för allt mellan SSD diskar till Grafikkort och Steam rea (eller som kompensation för buggiga spel).

Klart att de ger bort sina spel gratis när de är så dåliga.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Halmdocka brukar man säga :).

Strawman. Inte helt säker på den Svenska översättningen.

Skrivet av Marinlik:

Herr Kommunist. Förklara nu skillnaden mellan att tvinga alla användare att skriva på alla stora språk, och att utvecklare måste göra sin produkt tillgänglig på alla stora plattformar. Och nej. Argumentet "Jag hatar alla rika personer och företag och vill göra det svårare för dem" är inget godtagbart argument för att det finns en skillnad. Båda två fallen skulle innebära massa extra jobb för personerna som skriver inlägg eller som tillverkar produkten. Men båda fallen skulle kunna ge extra inkomster.

Halmdocka goddag.

Skrivet av Aeones:

Varför då? Det funkar ju uppenbarligen

Ungefär som det "funkar" att fortsätta bränna fossila bränslen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Strawman. Inte helt säker på den Svenska översättningen.

Halmdocka goddag.

Ungefär som det "funkar" att fortsätta bränna fossila bränslen.

Du har alltså inga mer argument än att du hatar företag? Du kanske har bra argument för det(som du inte berättat). Men när du bara skriver "halmdocka goddag" till alla som kritiserar dig så låter det som att du inte har några argument.

Återigen. Varför skulle det vara rimligt att tvinga företag att göra sina produkter tillgängliga på alla plattformar, och var skulle gränsen gå? Ska det även gå utanför spelbranchen. Ska digitala tidningar(typ Swec, The Verge, osv) tvingas ge ut upplagor på papper för att inte låsa ute folk som inte har dator eller internet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du har alltså inga mer argument än att du hatar företag?

Återigen. Varför skulle det vara rimligt att tvinga företag att göra sina produkter tillgängliga på alla plattformar, och var skulle gränsen gå?

Halmgubbe, trevligt att träffas igen. Att jag tycker att företag skall ta ett samhällsansvar är inte samma sak som att jag hatar företag. Skärp dig för fan och sluta leka sandlåda med hink och spade som en treåring.

Man hatar inte företag bara för att man anser att företag har skyldigheter. "Kunden har alltid rätt!!!!" och om kunden säger "Jag vill ha spelet på den här plattformen" så säger man ja tack och Amen, så enkelt är det, annars behöver man inte syssla med verksamhet där kundnöjdhet är en faktor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Halmgubbe, trevligt att träffas igen. Att jag tycker att företag skall ta ett samhällsansvar är inte samma sak som att jag hatar företag. Skärp dig för fan och sluta leka sandlåda med hink och spade som en treåring.

Man hatar inte företag bara för att man anser att företag har skyldigheter. "Kunden har alltid rätt!!!!" och om kunden säger "Jag vill ha spelet på den här plattformen" så säger man ja tack och Amen, så enkelt är det, annars behöver man inte syssla med verksamhet där kundnöjdhet är en faktor.

Jag skriver att du hatar företag för vad du sagt på forumet tidigare. Typ att du hatar alla små företag som blir stora(du skrev det i en tråd om patent att du tycker det är en sorgehistoria (eller liknande) när ett litet företag växer och blir stort.

Jag anser inte att det är rimligt att ett företag ska tvingas svara på alla kunders behov. Om de inte svarar på tillräckligt många av kundernas behov så kommer de ändå gå i konkurs på grund av för låga intäkter. Som exempel. Vissa kanske gillar ett gitarrföretag och deras gitarrer. Men detta företag gör endast 6-strängiga gitarrer för det är där majoriteten av behovet hos kunderna finns. Nu kommer några konsumenter som vill ha 12-strängiga gitarrer. Då kan ju såklart detta företag kolla och se om det vore värt att skapa 12-strängiga gitarrer att sälja. Men att staten skulle tvinga dem till det för att några kunder vill ha det anser jag är helt befängt. Det är långt ifrån så enkelt som att svara på kunders alla behov.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag skriver att du hatar företag för vad du sagt på forumet tidigare. Typ att du hatar alla små företag som blir stora(du skrev det i en tråd om patent att du tycker det är en sorgehistoria (eller liknande) när ett litet företag växer och blir stort.

Jag anser inte att det är rimligt att ett företag ska tvingas svara på alla kunders behov. Om de inte svarar på tillräckligt många av kundernas behov så kommer de ändå gå i konkurs på grund av för låga intäkter. Som exempel. Vissa kanske gillar ett gitarrföretag och deras gitarrer. Men detta företag gör endast 6-strängiga gitarrer för det är där majoriteten av behovet hos kunderna finns. Nu kommer några konsumenter som vill ha 12-strängiga gitarrer. Då kan ju såklart detta företag kolla och se om det vore värt att skapa 12-strängiga gitarrer att sälja. Men att staten skulle tvinga dem till det för att några kunder vill ha det anser jag är helt befängt. Det är långt ifrån så enkelt som att svara på kunders alla behov.

Fast nu lägger du ord i munnen på mig igen, sluta med det är du snäll.

Och nej, det här är mer som om företag A _förnjudit_ företag B att göra 12-strängade gitarrer, trotts att de vet att de skulle tjäna multum på det. Exklusivitetsavtal gagnar absolut ingen.

Jag hatar inte företag. Jag hatar dumhuvuden som låter sin egen stolthet gå före kundnöjdhet och vinst, OK? Det är en satans skillnad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ungefär som det "funkar" att fortsätta bränna fossila bränslen.

Du borde vid det här laget veta att jag inte menar såna saker allvarligt. Vi är inne på samma spår.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se men vem vet, Microsoft gör ju Windows/DX så dom kanske fixar detta snabbt till PC.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Om spelet från början utvecklades för xbox one så är det ju lite underligt att Microsoft tar sig tiden att porta spelet till en annan arkitektur (xbox 360). Men de kan inte ta sig tiden att porta till PC? Utvecklades det till xbox 360 från början istället så hade de kunnat utveckla till PC och xbox one samtidigt.
Det kostar dem potentiella vinster att inte ta spelet den sista milen till PC. Och är det inte potentiella vinster som företagen klagar över när man piratkopierar? Tycker det luktar dubbelmoral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeTwicep:

Om spelet från början utvecklades för xbox one så är det ju lite underligt att Microsoft tar sig tiden att porta spelet till en annan arkitektur (xbox 360). Men de kan inte ta sig tiden att porta till PC? Utvecklades det till xbox 360 från början istället så hade de kunnat utveckla till PC och xbox one samtidigt.
Det kostar dem potentiella vinster att inte ta spelet den sista milen till PC. Och är det inte potentiella vinster som företagen klagar över när man piratkopierar? Tycker det luktar dubbelmoral.

Utveckling till PC tar generellt längre tid så inget konstigt med att dom vill se till att få ut någon version till julen istället för att delaya alla.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

NEJ! Fri företagsverksamhet är bättre, låt företagen sälja till vem dom vill, sätta vilka priser dom vill. Vill jag sälja mina egenodlade vindruvor för 100kr/kg till enbart Bosses Bodega så är ska det va min rätt som producent att göra det. Min åsikt förstås.

Kan ju bli lite kukit om det skulle gälla saker som man måste ha för att överleva samt konstiga monopol. Fast det är en gräns som man måste dra mellan varje typ av produkt =P

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Nordkorea eller Cuba är riktigt rika och välmående länder. Så jag håller med dig.

Japp för de får sälja till alla marknader och har inte supertunga embargon på sig då i princip inte ens en bakterie får lämna eller komma in i landen. Japp deras produkter säljs på alla marknader i världen....

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

XCOM: Enemy Unknown som är ett strategispel som inte ens finns till PS4 och XBO lyckas ändå bara sälja 37% på PC... Poängen är inte exakt procent, fördelningen konsol/PC borde göra det uppenbart för alla som skriker att konsoler förstör för PC-gamers att det är konsoler som gör det ekonomiskt försvarbart att fundera på att utveckla de flesta titlar.

Även konsoler har försäljning via andra kanaler och det viktigaste är inte millimeterprecision utan se de stora penseldragen.

Konsol förstör inte men företagen bakom sitter och ljuger och jävlas, de är något som verkligen förstör.